Będzie więcej reklam w telewizji. Wieczorem jednak od nich odpoczniemy. UE chce zmian w prawie

Zwiększenie częstotliwości reklam w telewizji do 20 proc. czasu antenowego – to propozycja Parlamentu Europejskiego, który pracuje nad nowelizacją dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych. Nowe prawo ma pozwolić przerywać filmy blokami reklamowymi nie co 30, a co 20 minut.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL | © manaemedia - Fotolia
Mieszko Rozpędowski

Sprawę opisuje "Dziennik Gazeta Prawna". Nowelizacja dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych (2010/13/UE) ucieszy zwłaszcza nadawców, którzy będą mogli zwiększyć ilość reklam w swoich stacjach.

"Ponieważ wzrost liczby nowych usług zapewnił widzom większy wybór, nadawcy mają większą elastyczność pod względem możliwości emitowania spotów reklamowych i telesprzedażowych w trakcie audycji, o ile nie zaburza to nadmiernie jej integralności" – czytamy we wniosku Komisji Europejskiej, nowelizującym przepisy dyrektywy.

"Aby jednak zachować szczególny charakter europejskiej telewizji, należy utrzymać ograniczenie możliwości przerywania utworów kinematograficznych i filmów wyprodukowanych dla telewizji oraz innych określonych kategorii audycji nadal wymagających szczególnej ochrony" – piszą przedstawiciele KE.

Zgodnie z obecnymi przepisami, blok reklamowy nie może trwać dłużej niż 12 minut podczas jednej godziny czasu antenowego. Nowe unijne prawo powoli nadawcom decydować o godzinach, w których emitowane będą spoty. Warunkiem jest nieprzekroczenie 20 proc. limitu czasu reklamowego w godz. 7:00 - 23:00.

Jednak w obawie o prime time, czyli godziny najwyższej oglądalności telewizji (między 18.00-23.00), Parlament Europejski proponuje, by w godz. 20.00-23.00 nadawcy mogli emitować spoty nie dłużej niż 12 minut w ciągu godziny.

W skali dnia, nadawcy telewizyjni zyskają prawo do przerywania swoich filmów i programów nie co 30 minut, a co 20 minut.

Swoją decyzję Parlament Europejski. tłumaczy zapewnieniem o równowadze między konkurencyjnością a ochroną konsumentów. przez wprowadzenie większej elastyczności w lokowaniu produktu. Parlament nie zmienił natomiast udziału product placementu w programach informacyjnych, publicystycznych oraz audycjach o tematyce konsumenckiej.

Nowelizacja dyrektywy zakłada, że najmłodsi będą lepiej chronieni przed treściami rasistowskimi czy pornograficznymi.

Ministerstwo Kultury oraz Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji prowadziły w czerwcu 2016 roku otwarte konsultacje dotyczące nowelizacji dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych.

To właśnie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji odpowiada w Polsce za kontrolę działalności reklamowej. KRRiT przeprowadza kontrole bieżące, planowane i tematyczne.

W przeszłości KRRiT nakładała kary za zbyt długie reklamy. Na przykład na Polsat, nadawcę programów TV4 i TV6, dwie kary w wysokości po 15 tys. zł w związku z przekroczeniem ustawowego limitu czasu. Podobne kary za emitowanie spotów reklamowych dłuższych niż 12 minut płacili m.in. operatorzy TV Trwam (30 tys. zł), TTV (10 tys. zł), Telewizji Puls (15 tys. zł) czy Eska TV (20 tys. zł).

Wymierzając karę, KRRiT uwzględnia zakres i stopień szkodliwości naruszenia oraz możliwości finansowe danego nadawcy.

Wybrane dla Ciebie
Mamy dwóch nowych lottomilionerów. Zarobili po kilkanaście milionów
Mamy dwóch nowych lottomilionerów. Zarobili po kilkanaście milionów
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Nie chcą wyprowadzać się od rodziców. Ale czy to problem? [OPINIA]
Nie chcą wyprowadzać się od rodziców. Ale czy to problem? [OPINIA]
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów