Biedronka i Lidl przesadziły? Psychiatra krytykuje promocje dyskontów

Przed majówką dyskonty reklamują wielkie obniżki cen alkoholu. Psychiatrzy i psycholodzy są oburzeni. - Obserwuje, że wzrasta ilość osób spożywających alkohol w weekendy - mówi serwisowi "Dla Handlu" psychiatra Teresa Zalewska.

Zakupy; kasy samoobsługowe; kasa samoobsługowa; self checkout; handelBiedronka i Lidl przesadziły? Psychiatra krytykuje promocje dyskontów
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Dusan Petkovic
oprac.  AS

Z sondażu UCE Research i Grupy Offerista wynika, że aż połowę budżetu przewidzianego na grillowanie w trakcie majówki Polacy przeznaczą na napoje wyskokowe. 49,4 proc. ankietowanych podało, że alkohol pochłonie 30-50 proc. kosztów. W tej grupie co piąty zapytany uściślił ten przedział do 40-50 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ile można zarobić w Polsce na restauracji? Karol Okrasa w Biznes Klasie

Wpływ na wysokość tych wydatków może mieć sposób, w jaki dyskonty sprzedają napoje procentowe w trakcie majówkowych promocji. Przykładowo w Biedronce klient za 12 kupionych piw kolejnych 12 dostaje gratis. W Lidlu przygotowano natomiast promocję "8 w cenie 4". W jednym i drugim przypadku konsument, by zaoszczędzić, musi najpierw kupić dużą ilość złocistego trunku.

Lekarze krytykują dyskonty

Lekarzom taka forma reklamowania się przez sieci handlowe nie przypadła do gustu. Teresa Zalewska powiedziała, że ma wiele obaw dotyczących używek w majówkę. - Wiele osób sięga po alkohol, bo tylko korzystanie z używek kojarzy im się z relaksem, odpoczynkiem i możliwością zrzucenia z siebie ciężaru po ciężkim czasie w pracy. Spożywanie alkoholu, narkotyków czy psychostymulatorów nie sprzyja naszemu zdrowiu, wręcz przeciwnie – stwierdziła w rozmowie z serwisem Dla Handlu.

Zalewska dodała, że według jej obserwacji liczba osób pijących w weekendy rośnie, a ponieważ majówka jest długim weekendem Polacy mogą pić więcej, bo więcej będzie dni wolnych.

Jej zdanie podziela lek. Aleksander Matysiak z Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie. Sekretarz ORL powiedział serwisowi, że nie można wymagać od społeczeństwa abstynencji w majówkę, ale nie powinno się także pozwalać na praktyki, które zachęcają do spożywania napojów procentowych. - To jest niesamowicie szkodliwa praktyka marketingowa(...)Dziwi mnie opieszałość działań rządu w tej sprawie - przyznał Matysiak, cytowany przez serwis.

Poprosiliśmy biura prasowe Biedronki i Lidla o odniesienie się do stanowiska lekarzy. Zamieścimy odpowiedzi, gdy tylko je otrzymamy.

[AKTUALIZACJA]

"Lidl Polska jest firmą społecznie odpowiedzialną, działającą w oparciu o strategię CSR. W ramach zrównoważonego rozwoju, nasze codzienne działania koncentrują się na sześciu obszarach, są to: promocja zdrowia, zaangażowanie w dialog, uczciwe działanie, ochrona zasobów i klimatu oraz poszanowanie bioróżnorodności" - tłumaczy WP Finanse Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Affairs and CSR Lidl Polska.

W nadesłanej odpowiedzi Lidl podkreśla, że od początku istnienia, czyli od 2002 roku, działa zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami prawa. - Wszyscy pracownicy naszych sklepów przechodzą szczegółowe szkolenia, w trakcie których zapoznają się m.in. z kwestią sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim oraz nietrzeźwym. Jako jeden z nielicznych podmiotów na rynku sieć Lidl Polska ogranicza możliwość sprzedaży piwa bezalkoholowego osobom nieletnim. Wprowadzenie weryfikacji wieku przy sprzedaży piwa bezalkoholowego bazuje na stanowisku Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA). Kształtowanie właściwych postaw wśród dzieci i młodzieży jest jednym z elementów realizowanej przez Lidl Polska polityki społecznej odpowiedzialności biznesu - czytamy w stanowisku sieci handlowej.

Kontrowersje wokół promocji alkoholu

"Na Zachodzie kwestie promocji alkoholu trzymane są bardzo mocno w ryzach. W Polsce z jednej strony jesteśmy zachęcani do zdrowego trybu życia, a z drugiej strony promocja wódki idzie temu na przekór. To niebezpieczne" – mówił WP Finanse terapeuta i dyrektor Miejskiego Zespołu Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Olsztynie Błażej Gawroński.

Jest grupa osób, która pije ryzykownie. Może nie są jeszcze uzależnieni, ale są na dobrej drodze. To właśnie dla nich takie promocje są bardzo niebezpieczne. Oni właśnie mogą skusić się na takie oferty, często myśląc, że zrobili dobry interes. Dlatego takie promocje bardzo nie sprzyjają tej zagrożonej chorobą alkoholową grupie — dodał terapeuta.
Źródło artykułu: WP Finanse
Wybrane dla Ciebie
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce
To hit cmentarzy. "Najlepszym rozwiązaniem byłoby ich wycofanie"
To hit cmentarzy. "Najlepszym rozwiązaniem byłoby ich wycofanie"
1900 wakatów. Biedronka rekrutuje w całym kraju. Oto stawki na start
1900 wakatów. Biedronka rekrutuje w całym kraju. Oto stawki na start
Podwyżki w mieście wojewódzkim. Radni za wyższymi podatkami
Podwyżki w mieście wojewódzkim. Radni za wyższymi podatkami
Szukają ludzi do pracy. Oferują 115 tys. zł i mieszkanie za darmo
Szukają ludzi do pracy. Oferują 115 tys. zł i mieszkanie za darmo
Ktoś chciał zrobić krzywdę dzieciom. Śledztwo stanęło. Oto dlaczego
Ktoś chciał zrobić krzywdę dzieciom. Śledztwo stanęło. Oto dlaczego
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram
Ksiądz nielegalnie zamontował fotowoltaikę. Teraz musi ją usunąć
Ksiądz nielegalnie zamontował fotowoltaikę. Teraz musi ją usunąć