Browary spodziewają się spadku sprzedaży w 2009 r.
Branża piwowarska odnotowuje wyraźne spowolnienie i choć cały rok 2008 zamknęła wzrostem sprzedaży o 1,7 proc., to zapoczątkowane pod koniec 2008 roku spadki są kontynuowane.
12.02.2009 | aktual.: 12.02.2009 15:03
W czwartym kwartale 2008 r. sprzedaż piwa w Polsce spadła o 0,8 proc. w porównaniu z czwartym kwartałem 2007 r. Dzięki lepszej sprzedaży w pierwszych trzech kwartałach cały rok 2008 zakończył się dla browarów na niewielkim plusie.
W 2008 browary sprzedały 35,6 mln hl piwa. Ujemny wynik krajowej sprzedaży w końcówce roku był jednym z pierwszych sygnałów ograniczenia konsumpcji. Wstępne dane z początku roku 2009 potwierdzają silną tendencję spadkową w branży. Rynek piwa wchodzi zdecydowanie w okres regresu, osiągnąwszy poziom nasycenia. Browary Polskie, organizacja skupiająca czołowych producentów piwa, nie chce prognozować sprzedaży na cały 2009 r., ale spodziewa się raczej spadku niż wzrostu w stosunku do 2008 r.
Jest kilka przyczyn złych prognoz dla branży piwnej, poza spowolnieniem, które dotyka cała gospodarkę. Podwyżka od 1 marca 2009 r. stawki podatku akcyzowego o 13,6 proc. może pogłębić negatywne dla browarów tendencje na rynku. Podwyżka akcyzy przełoży się według browarów na wzrost ceny piwa w detalu od 6 do 9 groszy na półlitrowej butelce (Ministerstwo Finansów szacuje ten wzrost na 7 groszy).
_ źródło: GUS / ZPPP * estymacja eksportu w 11 i 12.2008 ** estymacja importu w 11 i 12.2008 _
Akcyza na piwo rośnie w większym stopniu niż na alkohole mocne. Projekt nowelizacji Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przewiduje też przesunięcie godzin rozpoczęcia emisji spotów reklamowych z godziny 20 na 23. To również może przyczynić się do spadku sprzedaży piwa.
Struktura opakowań
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | |
---|---|---|---|---|
butelka | 54% | 53% | 47% | 46% |
puszka | 36% | 38% | 45% | 47% |
KEG | 10% | 9% | 8% | 7% |
_ źródło: ZPPP _
Spadku sprzedaży piwa należy też upatrywać w nasyceniu rynku polskiego. Konsumpcja piwa osiągnęła u nas już 93 litry rocznie na głowę statystycznego Polaka. To trzeci wynik w Europie, więcej piwa piją tylko Czesi i Niemcy. Winę za ogólny spadek konsumpcji ponosi też sektor HoReCa, który się wciąż kurczy. Polacy coraz mniej piwa spożywają w pubach i ogólnie poza domem, bo w lokalach jest drogo. Spada więc sprzedaż piwa w tzw. KEG-ach. Obecnie mają one już tylko 7 proc. udzial w ogólnej sprzedaży browarów, parę lat temu miały 10 proc. W 2008 r. po raz pierwszy w Polsce najwięcej piwa sprzedano w puszkach (47 proc. całości), o jeden procent więcej niż w butelkach.
Zmieniają się też zwyczaje konsumpcyjne, jeśli chodzi o spożycie piw mocnych. Ich konsumpcja spada, co widać np. po mniejszych wpływach do budżetu z akcyzy od piwa. Mimo wzrostu sprzedaży tego trunku o 1,7 proc. w 2008 r. fiskus zarobił mniej. W 2008 r. zebrał 2 984,2 mln zł, w 2007 r. zaś 3 011,9 mln zł.
JS