Trwa ładowanie...
d23v4t8

BZ WBK: Hiszpania może być w czołówce odbiorców polskiej produkcji rolno-spożyw.

Warszawa, 14.11.2016 (ISBnews) - Przy wykorzystaniu poprawiającej się koniunktury na Półwyspie Iberyjskim oraz przy odpowiedniej promocji naszej żywności, Hiszpania ma szansę wejść do czołówki najważniejszych odbiorców polskiej produkcji rolno-spożywczej, uważają eksperci Banku Zachodniego WBK.

Share
d23v4t8

"Według danych GUS, w I półroczu br. wartość całego polskiego eksportu do Hiszpanii osiągnęła wartość prawie 2,7 mld euro, notując wzrost o 11% r/r. Na ten wynik w dużej mierze zapracowała właśnie branża spożywcza, która sprzedała w Hiszpanii towary o wartości 27% większej niż rok temu.W naszym eksporcie żywności do Hiszpanii prym wiedzie wołowina, w większych ilościach wysyłamy także drób, mięso z indyka, wyroby piekarnicze i cukiernicze oraz zboża" - czytamy w informacji przygotowanej przez BZ WBK.

Według danych MRiRW, wartość polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych do Hiszpanii w ubiegłym roku wyniosła 518,1 mln euro, a w okresie I-VI 2016 r. wynosi 301 mln euro.

Analitycy BZ WBK zwracają uwagę, że polskiemu eksportowi na Półwysep Iberyjski, także spożywczemu, sprzyja sytuacja makroekonomiczna w Hiszpanii. Kraj ten, otrząsnął się po kryzysie i obecnie znajduje się w czołówce Wspólnoty pod względem dynamiki wzrostu PKB, które ma urosnąć do końca roku o 2,8% a w 2017 r. o 2,3%.

d23v4t8

"Hiszpanie wprowadzili szereg reform strukturalnych, dotyczących m.in. rynku pracy i rynków produktów i wygląda na to, że mają one silne i pozytywne przełożenie na tempo wzrostu. Sądzę, że ich dodatni wpływ na wzrost będzie widoczny przez długi czas. Polska gospodarka także korzysta na ożywieniu w Hiszpanii: w I półroczu 2016 r. polski eksport do tego kraju rósł w tempie 11% r/r. Sądzę, że dwucyfrowe stopy wzrostu będziemy mogli zobaczyć także w kolejnych kwartałach. Moim zdaniem, podobne tempo wzrostu zobaczymy także w 2017 r., co będzie sprzyjało popytowi na polskie produkty. W ostatnich miesiącach pewien negatywny wpływ na hiszpańską gospodarkę mogła mieć niepewność związana z brakiem rządu, więc w tym kontekście ustanowienie rządu Mariano Rajoya jest pozytywnym sygnałem" - powiedział ekonomista BZ WBK Marcin Luziński, cytowany w komunikacie.

Poza mięsem i pieczywem, którym już udało się zaistnieć na hiszpańskim rynku, nadal istnieje wiele nisz, które mogłyby zapełnić właśnie polskie produkty.

"Myślę, że w Hiszpanii spore szanse na sukces mają słodycze i wyroby cukiernicze, przetwory owocowo-warzywne oraz żywność ekologiczna" - uważa analityk sektora rolno-spożywczego BZ WBK Grzegorz Rykaczewski

Jego zdaniem, lokalna produkcja niektórych artykułów nie zawsze nadąża za rosnącym zainteresowaniem konsumentów. Jest to wynik zmian preferencji zakupowych Hiszpanów.

(ISBnews)

d23v4t8

Podziel się opinią

Share
d23v4t8
d23v4t8