Cadbury liderem wśród największych inwestorów
W 2008 roku Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) obsłużyła 56 projektów inwestycyjnych. Największy z nich zrealizowało Cadbury.
10.02.2009 | aktual.: 10.02.2009 15:41
W 2008 roku Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) obsłużyła 56 projektów inwestycyjnych. Największy z nich zrealizowało Cadbury.
PAIiIZ obsługiwał w ubiegłym roku inwestorów z 17 krajów, którzy zrealizowali projekty o wartości około 1,5 mld euro, poinformował wczoraj prezes PAIiIZ Paweł Wojciechowski. To więcej niż w 2007 roku, gdy agencja zamknęła 57 projektów o wartości 1,3 mld euro. W ubiegłym roku największą inwestycję z portfela PAIiIZ zrealizowało Cadbury z Wielkiej Brytanii (sektor spożywczy, 256,7 mln euro, 750 miejsc pracy). Na kolejnych miejscach znalazły się firmy Lafarge z Francji (sektor budowlany, 115 mln euro, 625 miejsc pracy) i Credit Suisse ze Szwajcarii (sektor centrów usługowych - BPO, 8,3 mln euro 500 miejsc pracy).
Według szacunków PAIiIZ wartość wszystkich bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) w Polsce w 2008 roku wyniosła 12-12,2 mld euro. Rzeczywista kwota inwestycji może być jeszcze większa. Wstępne szacunki inwestycji w 2007 r. wyniosły 12,8 mld euro, a wyniki końcowe 16,6 mld euro (o ok. 30 proc. więcej). W 2009 r., można się spodziewać napływu BIZ w granicach 7-10 mld euro, będzie więc widać skutki światowego kryzysu. Ale nie musi być tak źle, kryzys finansowy na świecie może okazać się szansą dla Polski. Tańsza złotówka sprawia, że zmniejsza się koszt inwestycji w Polsce.
JS