CEDC idzie w ślady Stock Polska i Belvedere
Nową wódką firmy CEDC będzie czysta wersja Żubrówki - wynika z informacji "Parkietu". Spółka idzie w ślady Stock Polska i Belvedere - zauważa gazeta giełdy.
27.10.2010 | aktual.: 27.10.2010 12:29
Nową wódką CEDC będzie czysta wersja Żubrówki – wynika z ustaleń „Parkietu”.
Rozpoczęcie sprzedaży kolejnej wódki w IV kwartale tego roku wicelider w jej sprzedaży w Polsce oraz gracz numer jeden w Rosji zapowiada od wielu miesięcy. Do tej pory jednak nie zdradził, pod jaką marką będzie ją oferował. Jak ustalił „Parkiet”, będzie to czysta wersja znanej Żubrówki. Nowy produkt CEDC będzie się nazywać Żubrówka Biała, a na etykiecie nadal będzie znajdować się żubr – znak rozpoznawczy marki.
Tylko w WP: Polskie piwa nawet sterylizują
Wczoraj nie udało się nam uzyskać komentarza CEDC. W połowie października William Carey, prezes spółki, powiedział nam, że nowa marka nie jest jedynym projektem, nad którym firma pracuje. Równocześnie rozwijany jest m.in. dział handlowy.
Żołądkowa zdobywa rynek
Giełdowa firma nie jest pierwszą w branży, która zdecydowała się na wprowadzenie na rynek czystej wódki pod znaną wcześniej marką. W 2007 r. zrobił to Stock Polska. Dzięki Żołądkowej Czystej de Luxe został w połowie ubiegłego roku liderem rynku wódki, odbierając tę pozycję właśnie CEDC. W sierpniu 2010 r. do jego marki należało ponad 16 proc. polskiego rynku wódki.
W marcu tego roku na podobny krok zdecydowała się polsko-francuska grupa Belvedere (na GPW notowana jako Sobieski). Jej czysty krupnik – wcześniej sprzedawany tylko jako likier – w sierpniu miał już udziały na poziomie ok. 4 proc.
Pogoń za liderem
Nie wiadomo, jakie udziały rynkowe dla swojej nowej marki chciałoby zdobyć CEDC (Żubrówka kontroluje 13,5 proc. segmentu wódek smakowych). Pewne jest natomiast, że spółka chce zmniejszyć dystans do lidera. – Dążymy do zdobycia 30 proc. udziałów w polskim rynku wódki w ciągu trzech lat – zapowiadał Carey. W sierpniu tego roku do CEDC należało 23 proc. tego rynku, o 4 pkt proc. mniej niż rok wcześniej. Z czystych wódek CEDC sprzedaje już m.in. Bolsa, Absolwenta i Soplicę.
Czy dzięki nowej wódce firma ma szanse na umocnienie pozycji rynkowej? – Sukcesy Czystej de Luxe oraz Krupnika pokazują, że na polskim rynku wódki jest w dalszym ciągu miejsce na nowe produkty – mówi Artur Iwański, analityk Erste Banku. – Ze względu na zakaz reklamy w powszechnie dostępnych mediach producenci wódki mają bardzo ograniczone możliwości zbudowania marek od podstaw. Dlatego rozszerzanie oferty pod znanymi markami jest w tym wypadku najlepszym rozwiązaniem – uważa Jacek Sadowski, prezes agencji reklamowej Demo Effective Launching. Na debiut nowej wódki CEDC ze spokojem patrzą konkurenci. – Czołówka rynkowa od miesięcy jest na to przygotowana, teraz należy poczekać na reakcję klientów – komentuje Maciej Meyer, rzecznik grupy Sobieski.Nieoficjalnie mówi się, że nowa wódka zaostrzy i tak już zaciekłą walkę o konsumentów. Z naszych informacji wynika, że czysta żubrówka ma kosztować na półce sklepowej tyle, ile czysta de luxe i krupnik, czyli ok. 17 – 18 zł za pół litra.
PARKIET
Beata Drewnowska