Trwa ładowanie...

CEPiK 2.0. Ważne zmiany w prawie dotyczące kierowców

13 listopada w życie wchodzą nowe przepisy prawa o ruchu drogowym. Zmienią się zasady obowiązkowych, corocznych badań technicznych pojazdów oraz ewidencjonowania danych o pojazdach w krajowym systemie CEPiK. Urzędy ostrzegają, że przez pierwsze kilka dni mogą pojawić się problemy przy rejestracji aut.

CEPiK 2.0. Ważne zmiany w prawie dotyczące kierowcówŹródło: Forum
dfbnop2
dfbnop2

Jak donosi nj24.pl, o problemach informuje m.in. urząd miejski w Dąbrowie Górniczej oraz jeleniogórskie starostwo powiatowe. Tego dnia implementowany jest Centralny System Ewidencji Pojazdów i Kierowców CEPiK 2,0. Musi zawierać więcej danych o każdym aucie. Jeśli dane będą niekompletne, rejestracja nie będzie możliwa. Oczywiście problemy mogą się pojawić we wszystkich wydziałach komunikacji.

Prezydent Andrzej Duda podpisał w październiku nowelę ustawy o ruchu drogowym, zakładającą przyspieszenie wejścia w życie przepisów dotyczących systemu CEPiK 2.0 w zakresie Centralnej Ewidencji Pojazdów. Nowe przepisy są efektem działań naprawczych podjętych wobec systemu CEPiK, których jednym z elementów jest etapowe uruchomienie jego zmodernizowanej wersji.

Za przegląd pojazdu będzie trzeba teraz zapłacić z góry. Ma to ograniczyć liczbę osób, które posiadając niesprawny pojazd, jeżdżą od stacji do stacji, licząc na to, że gdzieś uda się dostać pieczątkę.

Ukraińskie samochody rejestrowane w Polsce. O co tu chodzi?

Przewidziano jednak wyjątek od tych przepisów, wprowadzając regulację, która umożliwi wniesienie opłaty za badanie techniczne i opłaty ewidencyjnej po przeprowadzeniu badania technicznego pojazdu - w przypadku rozliczenia tej usługi na podstawie faktury VAT z odroczonym terminem płatności. Rozwiązanie to ma ułatwić działalność przedsiębiorcom, np. zarządzającym flotą samochodową.

dfbnop2

Do Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) na bieżąco będą przekazywane dane o negatywnych badaniach technicznych, w szczególności gdy badania zostają przerwane w trakcie wykonania i kierowca unika konsekwencji, nie pozwalając dokończyć badania i nie ponosząc kosztów ich wykonania. W ten sposób ma zostać ograniczone zjawisko "turystyki badań technicznych", w których kierowcy, nie uzyskując pozytywnego wyniku badania technicznego, przenoszą się do innej stacji badań technicznych.

W nowych rozwiązaniach doprecyzowano i zwiększono zakres danych wprowadzanych do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Zdecydowano, że do CEP będą trafiać informacje o zabezpieczeniach na pojeździe, w tym jego zajęciu przez organ egzekucyjny czy o zabezpieczeniu majątkowym. Takie informacje są szczególnie istotne dla potencjalnych nabywców pojazdów używanych.

Nowelizowane przepisy zakładają też, że obok zakładów ubezpieczeń także Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) będzie zobowiązany do przekazywania do CEP informacji o szkodach istotnych, do jakich doszło w aucie podczas wypadku - w przypadku pojazdów nieubezpieczonych.

W nowych regulacjach przewidziano również możliwość zatrzymywania przez Straż Graniczną dowodów rejestracyjnych pojazdów i pozwoleń czasowych na prowadzenie auta. W rezultacie SG będzie przekazywać do CEP informacje o zatrzymanych dowodach rejestracyjnych oraz pozwoleniach czasowych.

Według resortu cyfryzacji projektowane zmiany pozwolą na zwiększenie zakresu informacyjnego w Centralnej Ewidencji pojazdów i uzyskanie wyższej jakości danych, a tym samym podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego i bezpieczeństwa obrotu pojazdami na rynku wtórnym.

dfbnop2
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dfbnop2