90 proc. Polaków tak robi. Oto cała prawda o naszych zakupach
Według raportu UCE Research i Hybrid Europe, aż 89,9 proc. dorosłych Polaków przyznaje, że często dokonuje zakupów bez wcześniejszego planu. Dane te wskazują na istotną rolę impulsów konsumenckich w codziennych wyborach zakupowych.
Jak wynika z najnowszego raportu UCE Research i Hybrid Europe, niemal 90 proc. dorosłych Polaków dokonuje zakupów, których nie planowali przed pójściem do sklepu. Taki wynik wskazuje na silny wpływ impulsów konsumenckich oraz bodźców marketingowych. Z perspektywy zakupowej ponad 70 proc. badanych przyznaje, że nieplanowane zakupy robi raz na dwie wizyty w sklepie lub rzadziej.
"Strefa bodźców"
Eksperci zauważają, że decyzje zakupowe są często rezultatem emocjonalnych i racjonalnych impulsów. Jak podkreślił Adam Iwiński z Hybrid Europe, "konsument, wchodząc do sklepu, wkracza w strefę bodźców, na które reaguje szybciej, niż zadziała jego świadomość. Promocje, kolory, zapachy czy układ produktów aktywują ciekawość, a przypomnienie o potrzebach usprawiedliwia decyzję zakupową. W tle działa też mechanizm gratyfikacji, kiedy po dodaniu do koszyka jakiegoś produktu klient zyskuje punkty czy rabat".
Zapukał do drzwi romskiej rodziny. Dostał wróżbę na całe życie
Raport wskazuje również, że handel często korzysta z tych mechanizmów, a reklama pełni rolę nie tylko informacyjną, lecz także wywołuje oczekiwaną reakcję. Michał Rosiak z Hybrid Europe stwierdził, że "kontakt z reklamą tuż przed wizytą w sklepie uruchamia u konsumentów oczekiwanie nagrody i zwiększa gotowość do zakupu".
Analiza pokazuje, że nieplanowane zakupy przeważnie są dokonywane raz na 2-3 wizyty przez 35,6 proc. respondentów lub rzadziej przez 35,2 proc. Tylko 6,3 proc. konsumentów trzyma się ściśle zaplanowanej listy zakupów, co wskazuje na dominujący wpływ impulsów.
Najaktywniejszą grupą wiekową wśród impulsywnych konsumentów są osoby w wieku 25-34 lat. Wiele osób w tej grupie zarabia ponad 9 tys. zł netto miesięcznie, a także posiada wyższe wykształcenie. Z kolei osoby w wieku 75-80 lat oraz te z niższymi dochodami dokonują nieplanowanych zakupów najczęściej raz na kilka wizyt w sklepie.
Badanie przeprowadzono na grupie 1007 Polaków, w wieku od 18 do 80 lat, co stanowi reprezentatywną próbę umożliwiającą wiarygodne opracowanie wyników dotyczącą zachowań konsumenckich.
Źródło: PAP