Trwa ładowanie...
d2v71az
rząd
24-09-2013 13:47

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

d2v71az
d2v71az

24.09. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął:

- projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej,

- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o działalności leczniczej.

d2v71az

Rada Ministrów nie zajęła stanowiska wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa (druk nr 1533).


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedłożone przez ministra zdrowia.

Zaproponowano rozwiązania, które przede wszystkim zwiększą gwarancję wykonywania wysokiej jakości świadczeń opieki zdrowotnej, z zachowaniem ich kompleksowości, oraz zapewnią możliwość przedłużania okresu obowiązywania wygasających umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, w przypadku ewentualnej niemożności dalszego ich udzielenia.

d2v71az

Najważniejsze propozycje zmian w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

Aby zagwarantować wysokie standardy leczenia i kompleksowość opieki zdrowotnej zaproponowano zdefiniowanie w ustawie pojęć: ciągłość udzielanych świadczeń, kompleksowość udzielanych świadczeń, poradnia przyszpitalna.

Umożliwi to doprecyzowanie rodzaju usług medycznych, które NFZ powinien udostępnić świadczeniobiorcom w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Definicje te pozwolą również doprecyzować wymagania konkursowe przedstawiane świadczeniodawcom.

d2v71az

Ciągłość udzielanych świadczeń - chodzi głównie o zapewnienie kontynuacji procesu diagnostycznego lub terapeutycznego i ograniczenie ryzyka przerwania leczenia w ramach danego zakresu świadczeń. Kompleksowość udzielanych świadczeń - to realizacja leczenia w danym zakresie, które obejmuje wszystkie etapy i elementy tego procesu.

Poradnia przyszpitalna - to ambulatorium podmiotu prowadzącego szpital, znajdujące się w budynku lub zespole budynków, oznaczonych tym samym adresem co szpital lub innymi adresami, ale położonych obok szpitala i tworzących funkcjonalną całość. Doprecyzowano, że ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne mogą być udzielane także w poradniach przyszpitalnych.

Przewidziano usprawnienie postępowania odwoławczego od rozstrzygnięć komisji konkursowej w postępowaniach o zawarcie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Zaproponowano rezygnację z obowiązującej procedury odwoławczej, która polega na odwoływaniu się przez świadczeniodawcę od decyzji dyrektora oddziału wojewódzkiego NFZ - w przypadku niewygrania konkursu - do prezesa NFZ. Dalsza droga odwoławcza to złożenie skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

d2v71az

W nowych regulacjach zaproponowano, by świadczeniodawca, którego ofertę odrzucono wnioskował o ponowne rozpatrzenie sprawy przez dyrektora oddziału wojewódzkiego NFZ, a w dalszej kolejności mógł złożyć skargę w wojewódzkim sądzie administracyjnym (w jednym z 16). Ponadto proponuje się skrócić z 30 do 14 dni czas potrzebny na ponowne rozpatrzenie sprawy. Uchylenie pierwotnej decyzji skutkować będzie, co do zasady, przeprowadzeniem ponownego postępowania w trybie rokowań ze świadczeniodawcą, który złożył wniosek.

Założono, że na stałe zostanie wprowadzony instrument, który pozwoli wydłużyć lub zmienić obowiązującą umowę w sytuacji, gdy zachodzi ryzyko niezabezpieczenia lub braku zabezpieczenia udzielania świadczeń opieki zdrowotnej. Za zgodą prezesa NFZ, na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, będzie można przedłużyć umowę. Dotyczyć to będzie też umowy zmienionej. Rozwiązanie to ma zapewnić ciągłość udzielania świadczeń medycznych, czyli w praktyce zmniejszyć ryzyko przerwania leczenia.

Poza zmianami w tej ustawie dodano nowy artykuł, który mówi, że w przypadku umów, które wygasają pod koniec 2013 r., będzie można je aneksować jedynie do końca 2014 r. W rezultacie w ciągu 2014 r. byłyby przeprowadzane nowe konkursy i podpisywane nowe kontrakty ze świadczeniodawcami.

d2v71az

W ustawie o swobodzie działalności gospodarczej zmieniono zasady kontroli świadczeniodawców (szpitali, przychodni) przez podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń zdrowotnych (NFZ).

Zaproponowano wyłączenie świadczeniodawców spod rygorów ustawy dotyczących określania czasu trwania kontroli i możliwości prowadzenia współkontroli. Rozwiązanie takie powinno ułatwić wykazywanie nieprawidłowości w funkcjonowaniu placówek medycznych.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o działalności leczniczej, przedłożone przez ministra zdrowia.

d2v71az

Projektowana nowelizacja ustawy wdroży do polskiego prawa postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/24/UE w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej.

Najważniejszym celem ww. dyrektywy jest realizacja swobody świadczenia usług w opiece zdrowotnej i stworzenie klarownych ram prawnych ułatwiających pacjentom korzystanie ze świadczeń opieki zdrowotnej w innych państwach członkowskich i - co ważne - możliwości zrefundowania kosztów ww. świadczeń przez publiczny system ubezpieczenia, któremu pacjent podlega.

W założeniach przewidziano, że zmiany w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych będą dotyczyć:

I. Zwrotu kosztów transgranicznej opieki zdrowotnej

- Pacjent uprawniony do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w Polsce będzie mógł otrzymać zwrot poniesionych kosztów świadczeń zdrowotnych uzyskanych w innym państwie członkowskim UE, według stawek stosowanych przy rozliczaniu kosztów takich samych świadczeń w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej. W tej kategorii mieszczą się również produkty lecznicze i wyroby medyczne zakupione w innym niż Polska państwie członkowskim UE.

- Pacjent, który skorzystał z odpłatnych świadczeń zdrowotnych w innym państwie członkowskim UE, w celu otrzymania zwrotu poniesionych kosztów musi się zwrócić z wnioskiem do właściwego oddziału wojewódzkiego NFZ. Podstawą do zwrotu będzie rachunek wystawiony przez zagraniczny podmiot wykonujący działalność leczniczą.

Uprawnienie to będzie dotyczyć jedynie świadczeń gwarantowanych w rozumieniu ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych. Warunkiem uzyskania zwrotu będą posiadane przez pacjenta skierowania, recepty lub zlecenia (na wyroby medyczne) wydane przez osoby uprawnione do ich wystawiania.

- Wysokość zwrotu kosztów będzie odpowiadać kwocie uzyskiwanej przez polskich świadczeniodawców z tytułu udzielania identycznego lub zbliżonego świadczenia, w ramach kontraktów z NFZ. Zwrot ten nie będzie mógł przekroczyć kwoty wydatków rzeczywiście poniesionych przez pacjenta, wynikającej z wystawionego rachunku. W projekcie ustawy zostaną szczegółowo określone zasady ustalania zwrotu kosztów.

- Wysokość zwrotu za nabycie w innym państwie członkowskim leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia lub wyrobu medycznego - na podstawie recepty wystawionej przez osobę uprawnioną w innym państwie członkowskim, albo na podstawie recepty uprawniającej do otrzymania ww. medykamentów będzie odpowiadać kwocie refundacji wynikającej z przepisów ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia oraz wyrobów medycznych.

W przypadku wyrobów medycznych wydawanych na podstawie zlecenia zwrot będzie odpowiadać limitowi finansowania ze środków publicznych dla danego wyrobu.

- Szczegółowy tryb składania, rozpatrywania i realizacji wniosków o zwrot kosztów świadczeń uzyskanych w innym niż Polska państwie członkowskim UE będzie określony w rozporządzeniu ministra zdrowia.

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/24/UE w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej zawiera odstępstwo od generalnej zasady zwrotu kosztów ww. opieki zdrowotnej bez konieczności uzyskiwania przez pacjenta zgody na skorzystanie z tej opieki. Na jego podstawie państwa członkowskie mogą wprowadzić do swoich przepisów konieczność uzyskania przez pacjenta uprzedniej zgody płatnika, jako warunku zwrotu kosztów leczenia zagranicznego.

Korzystając z tej możliwości - w granicach dozwolonych dyrektywą - na gruncie prawa polskiego przewiduje się wprowadzenie upoważnienia dla ministra zdrowia do określenia (w rozporządzeniu) szczegółowego wykazu takich świadczeń (może on objąć np. świadczenia wymagające pozostawania pacjenta w szpitalu przez co najmniej jedną noc lub zastosowania wysoko specjalistycznej i kosztownej aparatury).

W projektowanej nowelizacji ustawy znajdą się przepisy, które precyzyjnie określą przypadki uzasadniające odmowę wydania zgody.

Do projektu nowelizacji włączony będzie przepis ostrożnościowy. Na jego podstawie NFZ będzie mógł zawiesić wypłaty z tytułu zwrotu kosztów świadczeń transgranicznej opieki zdrowotnej w sytuacji, gdy wydatki poniesione w danym roku osiągną kwotę limitu wydatków przeznaczonych na dany rok. Wówczas wydatki te będą pokrywane w pierwszej kolejności z limitu wydatków na kolejny rok.

II. Powołania krajowego punktu kontaktowego (KPK)

Zostanie on utworzony w centrali NFZ. Do jego zadań należeć będzie m.in.: udzielanie różnego typu informacji o świadczeniodawcach, uprawnieniach pacjentów w kwestiach leczenia transgranicznego, możliwościach i zasadach otrzymania zwrotu kosztów od właściwej instytucji państwa ubezpieczonego, prawach pacjenta.

KPK będzie współpracować z podobnymi placówkami działającymi w innych państwach członkowskich UE. Zakłada się, że KPK będzie prowadzić swoją stronę internetową dla pacjentów z innych państw.

Proponowane zmiany w ustawie o działalności leczniczej

Podmioty wykonujące działalność leczniczą będą zobowiązane podawać do wiadomości pacjentów informacje dotyczące:

- rodzaju działalności leczniczej oraz zakresu udzielanych świadczeń zdrowotnych,

- wysokości opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej,

- wysokości opłat za świadczenia zdrowotne.

Powyższe informacje powinny być zamieszczane w miejscu udzielania świadczeń oraz na stronie internetowej placówki. Ponadto pacjent powinien mieć do dyspozycji informację o stosowanych przez ww. podmiot metodach diagnostycznych, terapeutycznych oraz jakości i bezpieczeństwie ww. metod.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

d2v71az
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2v71az