03.07. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:
- projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o weterynaryjnej kontroli granicznej oraz ustawy Prawo pocztowe;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej oraz ustawy o systemie oświaty;
- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych;
- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przedłożony przez ministra finansów.
Wprowadzenie nowych rozwiązań do ustawy o PIT oznacza realizację przez rząd postulatów zgłoszonych przez premiera Donalda Tuska w listopadowym expose.
Zaproponowano:
- zmiany zasad przyznawania ulgi na dzieci
Przyjęto założenie, że ulga na dzieci to jeden z elementów polityki prorodzinnej, który ma wspierać rodziny wielodzietne. Dlatego zaproponowano zwiększenie ulgi dla rodzin z trojgiem i więcej dzieci. W rezultacie:
a) w rodzinie z trójką dzieci i więcej - bez względu na osiągnięty dochód - ulga na trzecie dziecko zostanie podwyższona o 50 proc., a na czwarte i każde kolejne dziecko o 100 proc.;
b) dla rodzin wychowujących dwoje dzieci - bez względu na osiągnięty dochód - ulga pozostanie bez zmian;
c) rodzicom będącym w związku małżeńskim i osobom samotnym wychowującym jedno dziecko, których dochód roczny przekroczy 112 tys. zł - ulga nie będzie przysługiwać;
d) rodzicom, którzy nie są w związku małżeńskim, wychowującym jedno dziecko, których dochód roczny wyniesie ponad 56 tys. zł - ulga nie będzie przysługiwać.
Zmiana w zasadach przyznawania ulgi podatkowej na dzieci, która ma obowiązywać, od początku 2013 r., będzie miała wpływ na wysokość dochodów budżetowych dopiero w 2014 r. (rozliczenie za 2013 r. dokonywane jest do końca kwietnia 2014 roku). Z budżetu państwa w 2014 r. na ten cel zostanie przeznaczone dodatkowo ok. 3 mln zł.
- likwidację ulgi na internet
Jej celem było zrekompensowanie podatnikom wzrostu cen na usługi w sieci, spowodowanej podniesieniem VAT z 7 do 22 proc., związanej z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Jednak w ostatnich latach usługi internetowe staniały, a liczba korzystających z sieci systematycznie rośnie. W takiej sytuacji likwidacja ulgi jest uzasadniona. Obecnie, jeśli podatnik poniesie wydatki za dostęp do internetu, może sobie odliczyć od dochodu do 760 zł rocznie. Ulga ma być zlikwidowana z początkiem 2013 r., co będzie skutkować oszczędnościami budżetowymi w 2014 r. w wysokości 424 mln zł.
- zmiany w stosowaniu odpisu 50 proc. kosztów uzyskania przychodów od umów autorskich
Ograniczony zostanie przywilej podatkowy dla umów autorskich, zawieranych np. przez: artystów, dziennikarzy, naukowców i wynalazców. Oznacza to, że odpisanie 50 proc. kosztów uzyskania przychodów będzie ograniczone limitem wynoszącym 42.764 zł rocznie. Na tej zmianie budżet państwa zyska w 2013 r. - 164 mln zł, a w 2014 r. - 173 mln zł.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o weterynaryjnej kontroli granicznej oraz ustawy Prawo pocztowe, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Do projektu nowelizacji ustawy wdrożono przepisy rozporządzenia Komisji (WE) 206/2009 z marca 2009 r., które dotyczą wprowadzenia na całym terytorium Wspólnoty osobistych przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego o niehandlowym charakterze, które: znajdują się w bagażu podróżnych; są wysyłane jako małe przesyłki do osób prywatnych; są zamawiane (np. drogą elektroniczną, przez telefon bądź przez Internet) i dostarczane konsumentom. Tego rodzaju osobiste przesyłki nie są poddawane kontroli granicznej.
W projekcie nowelizacji ustawy o weterynaryjnej kontroli granicznej wprowadzono w związku z powyższym przepisy, które wskazują, że organem właściwym do dokonywania kontroli osobistych przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego w Polsce jest Straż Graniczna (SG) oraz organy celne. Zarówno SG jak i Służba Celna będą również odpowiedzialne za przejmowanie oraz niszczenie przesyłek, które nie spełniają określonych wymagań.
Organem odpowiedzialnym za informowanie podróżnych państw trzecich o warunkach weterynaryjnych dotyczących osobistych przesyłek będzie właściwy miejscowo wojewoda. Informacje te będą zamieszczane w punktach przejść granicznych oraz na stronie urzędu głównego lekarza weterynarii. Główny lekarz weterynarii ma również przekazywać Komisji Europejskiej coroczne sprawozdania na temat działań podejmowanych w związku rozpowszechnianiem i egzekwowaniem przepisów dotyczących osobistych przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego.
Do ustawy Prawo pocztowe zostaną wprowadzone przepisy związane z koniecznością informowania klientów operatora pocztowego o zasadach wprowadzania we Wspólnocie osobistych przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego. W związku z tym, do regulaminu usług pocztowych zostaną włączone informacje dotyczące tego typu przesyłek wysyłanych jako małe przesyłki do osób prywatnych, albo zamawianych na odległość. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej będzie sprawował kontrolę nad działalnością poczty w tej dziedzinie.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej oraz o zmianie ustawy o systemie oświaty, przedłożony przez ministra edukacji narodowej.
Ustawa o systemie informacji oświatowej weszła w życie 30 kwietnia 2012 r. Zgodnie z jej przepisami, system informacji oświatowej (SIO) w nowym kształcie i pełnym wymiarze zacznie działać w kwietniu 2013 r., choć niektóre jego elementy zaczną funkcjonować już w sierpniu 2012 r. Dotychczasowe działania organizacyjno-techniczne związane z uruchamianiem SIO, rozpoczęte z początkiem lipca 2011 r., ujawniły konieczność dokonania wielu zmian.
Najważniejsza zmiana wprowadzona do projektu nowelizacji ustawy dotyczy zapewnienia większego zakresu anonimowości informacji gromadzonych w SIO. Chodzi o dane dotyczące np. udzielanej przez przedszkola, szkoły i placówki oświatowe pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zgodnie z nowymi przepisami, do bazy danych SIO nie będą przekazywane informacje powiązane z imieniem i nazwiskiem oraz numerem PESEL ucznia korzystającego z zajęć psychologiczno-pedagogicznych organizowanych przez poradnię. W bazie danych SIO będą gromadzone jedynie informacje o liczbie uczniów objętych ww. pomocą.
Podobne zmiany dotyczyć będą informacji o wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne opiniach i orzeczeniach - nie będą one zawierać informacji identyfikacyjnych, a wyłącznie numer, datę i przyczynę wydania orzeczenia. Oznacza to, że informacje o pomocy psychologiczno-pedagogicznej zamieszczane w lokalnych bazach danych (np. w bazach poradni) będą mieć formę spersonalizowaną, natomiast w bazie danych SIO, czyli w zbiorach danych szkół i placówek oświatowych, będą funkcjonowały jedynie w postaci danych zbiorczych, niepowiązanych z danymi osobowymi.
Zgodnie z nowymi przepisami, szkoła lub placówka oświatowa do bazy danych SIO będzie przekazywać dane dotyczące opinii lub orzeczenia poradni wyłącznie wtedy, gdy rodzice ucznia, któremu poradnia wydała opinie, zdecydują się na objęcie dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju, kształceniem specjalnym lub zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi.
W tym celu przedłożą dyrektorowi szkoły właściwy dokument (opinię lub orzeczenie) wydany przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Dyrektor szkoły po sprawdzeniu w bazie danych SIO, czy dokument taki został wydany i po pozytywnym wyniku weryfikacji, przekazuje do SIO informację o objęciu ucznia określonym rodzajem kształcenia specjalnego. Jest to konieczne ze względu na podział części oświatowej subwencji ogólnej.
Do projektu ustawy dodano przepis, na podstawie którego ma być prowadzona jedna lokalna baza danych SIO dla: zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich oraz dla szkół tam prowadzonych.
W projekcie nowelizacji ustawy uregulowano ponadto inne kwestie, w tym m.in.: doprecyzowano procedury cofania upoważnienia dostępu do bazy danych SIO, zmieniono terminy przekazywania danych do SIO. Zrezygnowano także z gromadzenia w SIO danych szkół zespołów szkół oraz szkolnych punktów konsultacyjnych działających przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, wojskowych i konsulatach.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych, przedłożone przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
W założeniach wskazano, że nowelizacja ustawy o drogach publicznych jest niezbędna ze względu na konieczność wdrożenia do polskiego prawa przepisów Komisji Europejskiej w sprawie definicji europejskiej usługi opłaty elektronicznej oraz jej elementów technicznych.
Chodzi o stworzenie i wprowadzenie procedur regulujących funkcjonowanie europejskiej usługi opłaty elektronicznej (European Electronic Toll Service - EETS), tj. usługi umożliwiającej użytkownikowi drogi uiszczenie opłaty elektronicznej (w ramach jednej umowy zawartej z jednym dostawcą usługi EETS) za pomocą jednego urządzenia pokładowego (zamontowanego w pojeździe), czyli zapewnienie jej poboru na wszystkich drogach krajów Unii Europejskiej, w tym w Polsce.
Wdrożenie usługi EETS spowoduje, że użytkownik drogi będzie otrzymywał jedną fakturę za wszystkie naliczone opłaty w całej wspólnocie w danym okresie. Wysokość tej opłaty nie będzie przekraczać wysokości opłaty krajowej. W praktyce oznacza to, że użytkownik drogi będzie mógł zawrzeć umowę o świadczenie usługi EETS z dowolnym dostawcą - bez względu na obywatelstwo, państwo pobytu i rejestrację pojazdu.
Dostawca usługi EETS dostarczy użytkownikowi urządzenie pokładowe (spełniające określone wymagania techniczne) i zapewni serwis. Urządzenie pokładowe to zestaw sprzętów i oprogramowania, niezbędnych do zrealizowania usługi EETS, instalowany w pojeździe w celu gromadzenia, przechowywania, przetwarzania oraz zdalnego otrzymywania/przekazywania danych.
Zgodnie z założeniami, dostawca usługi EETS będzie mógł prowadzić swoją działalność, jeśli zostanie zarejestrowany w państwie członkowskim (w którym ma siedzibę) i spełni warunki określone w informacji o obszarze EETS (chodzi o obszar poboru opłaty elektronicznej określony w dyrektywie 2004/52/WE).
Podmioty pobierające opłaty będą musiały zamieszczać na swoich stronach internetowych wykaz wszystkich dostawców usługi EETS (z którymi zawarły umowę) oraz informacje dotyczące uprawnień do dostępu do obszaru EETS.
Według polskiego prawa, podmiotami pobierającymi opłaty za poruszanie się na obszarze EETS, mogą być: GDDKiA, drogowa spółka specjalnego przeznaczenia, spółki, które zawarły umowę o budowę i eksploatację (albo wyłącznie eksploatację) autostrady, operatorzy. Przychody uzyskane przez GDDKiA z tytułu zawarcia umów z dostawcami EETS będą wpływać na konto Krajowego Funduszu Drogowego.
Zgodnie z założeniami, warunki umożliwiające oferowanie usługi EETS powinny być stworzone w październiku 2012 r.
Obecnie projektowane rozwiązania będą miały zastosowanie wyłącznie do dróg zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (na nich istnieją bowiem systemy poboru opłat w formie elektronicznej - system via Toll).
Regulacja ta powinna przynieść oszczędności głównie dla przedsiębiorstw transportowych, które nie będą musiały już kupować wielu urządzeń pokładowych dostosowanych do różnych systemów poboru opłat elektronicznych stosowanych w innych krajach unijnych, ale będą mogły użyć tylko jednego takiego urządzenia. Obecnie w Polsce kilkadziesiąt tysięcy przedsiębiorców zajmuje się wykonywaniem usług transportowych.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw, przedłożone przez ministra obrony narodowej.
Nowe realia towarzyszące obecnej sytuacji Sił Zbrojnych RP, związane głównie z pełnym uzawodowieniem wojska oraz gruntowną przebudową struktur organizacyjnych, wymagają zmiany wielu przepisów ustawy, które nie przystają do obecnej rzeczywistości.
Najważniejsze propozycje zmian przedstawione w założeniach do projektu ustawy:
- zaszeregowanie stanowisk służbowych oficerów młodszych i szeregowych do dwóch stopni wojskowych, a podoficerów do trzech
Oficer młodszy - po trzech latach służby na danym stanowisku i uzyskaniu wzorowej lub bardzo dobrej oceny - może mieć zmienione zaszeregowanie zajmowanego stanowiska do wyższego stopnia i wyższej grupy uposażenia. Zmiana zaszeregowania stanowiska będzie podstawą do mianowania na wyższy stopień bez zmiany stanowiska służbowego.
Podoficer - zaproponowano zaliczenie stanowisk podoficerów do trzech stopni etatowych: podoficer młodszy - kapral, starszy kapral, plutonowy; podoficer - sierżant, starszy sierżant, młodszy chorąży; podoficer starszy - chorąży, starszy chorąży, starszy chorąży sztabowy. Podobnie jak w przypadku oficerów młodszych, przesłankami zmiany zaszeregowania będzie okres służby na stanowisku, wzorowa lub bardzo dobra ocena służby, odbyte szkolenia lub kursy. Zmiana będzie dokonywana po trzech latach służby;
- zniesienie kadencyjności u podoficerów i zmiany okresów trwania kadencji
Kadencyjność ma być stosowana jedynie w przypadku oficerów służby stałej, co oznacza możliwość powtarzania kadencji przez oficerów zawodowych bez ograniczeń. Wyjątkami od tej reguły są kadencje: szefa Sztabu Generalnego WP, dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, dowódcy operacyjny Sił Zbrojnych, szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Będą oni mogli pełnić służbę przez dwie kadencje.
- mniejsza liczba podstaw do zwolnienia żołnierza z zawodowej służby wojskowej. Z listy przyczyn zwolnienia wykluczono niedostateczną ocenę ze sprawdzianu sprawnościowego oraz niezłożenie w przepisowym terminie oświadczenia majątkowego;
- objęcie żołnierzy zawodowych urlopem ojcowskim;
- przyjęcie zasady, zgodnie z którą funkcjonariusze: Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Więziennej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego będą mogli być powoływani do służby kontraktowej. Za zgodą ministra obrony narodowej funkcjonariusz posiadający stopień w innej służbie może zostać powołany do służby stałej;
- usprawnienie systemu opiniowania żołnierzy zawodowych. Coroczne opiniowanie ma być przeprowadzane między 15 sierpnia a 15 października. Podstawowymi czynnikami opiniowania będą: wywiązywanie się z obowiązków, kompetencje i zachowanie, kierunki rozwoju i potrzeby szkoleniowe żołnierza. Żołnierz, który uzyska niedostateczną ocenę, będzie mógł wystąpić do dowódcy jednostki z wnioskiem o jej weryfikację. Pozytywna opinia (co najmniej dobra) będzie przesłanką do podpisania kolejnego kontraktu lub przejścia do stałej służby;
- wydłużenie do dwóch lat minimalnego okresu trwania kontraktu;
- doprecyzowanie warunków dotyczących kandydatów na żołnierzy zawodowych. Chodzi tu m.in. o uregulowanie: opłaty za egzaminy wstępne do uczelni wojskowych i szkół podoficerskich, okoliczności zwalniania ze służby kandydackiej, zwrot kosztów nauki żołnierzy, którzy nie ukończyli nauki w szkole wojskowej, warunków i trybu powoływania do służby kandydackiej oraz jej pełnienia;
- uszczegółowienie przepisów dotyczących potwierdzenia zwolnienia żołnierza zawodowego z zajęć służbowych z powodu choroby, w tym zwolnienia lekarskiego na czas osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem do lat 14;
- zmiana zasad nabywania prawa do dodatku motywacyjnego - jedną z podstaw ma być uzyskanie przez żołnierza zawodowego w opinii oceny co najmniej dobrej (obecnie - bardzo dobra).
Ponadto w założeniach określono m.in., że zmienione zostaną upoważnienia dotyczące należności mundurowych i należności z tytułu wyżywienia. Żołnierze zawodowi już po 9 latach służby wojskowej będą mogli zostać objęci podwójnym limitem na przekwalifikowanie zawodowe (obecnie obowiązuje 12-letni staż służby). Uzupełnione zostaną również przepisy dotyczące warunków i trybu przyznawania nagród uznaniowych i zapomóg.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ aja/