CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

22.06. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszych obrad rząd skierował wniosek do prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Siłach Międzynarodowych w Republice Kosowo i byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii oraz w Bośni i Hercegowinie.

Ponadto Rada Ministrów przyjęła:

- projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o transporcie kolejowym;

- projekt ustawy o zalegalizowaniu pobytu niektórych cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i ustawy o cudzoziemcach.

Rada Ministrów zaakceptowała założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym.

Wydała rozporządzenia:

- zmieniające rozporządzenie w sprawie ustalenia morskich i stałych lotniczych przejść granicznych oraz rodzaju ruchu dozwolonego przez te przejścia;

- w sprawie sposobu i trybu udostępniania materiałów archiwalnych znajdujących się w archiwach wyodrębnionych;

- zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.


Rada Ministrów skierowała wniosek do prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Siłach Międzynarodowych w Republice Kosowo i byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii oraz w Bośni i Hercegowinie, przedłożony przez ministra obrony narodowej.

Wniosek dotyczy przedłużenia okresu użycia polskiego kontyngentu wojskowego w Kosowie, byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii, Bośni i Hercegowinie - od 1 lipca do końca grudnia 2011 r. (na mocy aktualnego postanowienia prezydenta polscy żołnierze mogą stacjonować w tych krajach jedynie do 30 czerwca 2011 r.). Liczebność kontyngentu nie zmieni się, nadal będzie on liczył do 300 żołnierzy i pracowników wojska.

Polski kontyngent wojskowy, tak jak obecnie, będzie wchodził w skład Wielonarodowej Grupy Bojowej Wschód w Siłach Międzynarodowych w Kosowie i byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii. Będzie go można użyć w Bośni i Hercegowinie w celu wzmocnienia Sił Unii Europejskiej, które działają na rzecz utrzymania pokoju i bezpieczeństwa w tych państwach. Polski kontyngent wojskowy będzie monitorował respektowanie porozumień i traktatów międzynarodowych.

Jego głównym zadaniem ma być nadzorowanie przestrzegania porozumienia pokojowego w Kosowie. Zajmie się realizacją działań manewrowych, w tym demonstrowaniem militarnej obecności Sił Międzynarodowych w Kosowie oraz organizowaniem posterunków kontrolnych w celu przeciwdziałania działalności przestępczej i kryminalnej. Zadaniem polskich żołnierzy będzie także wspieranie pomocy humanitarnej i monitorowanie strefy przygranicznej.

Od lipca do końca grudnia br. w budżecie MON zaplanowano wydatki w wysokości ok. 18 454 tys. zł na użycie polskiego kontyngentu wojskowego w Siłach Międzynarodowych.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o transporcie kolejowym, przedłożony przez ministra infrastruktury.

Nowe przepisy wprowadzone do ustawy mają stworzyć warunki do szybkiej absorpcji środków Unii Europejskiej, w tym przede wszystkim zapewnić inwestycjom kolejowym możliwie największy wskaźnik współfinansowania.

Wielkość środków unijnych przeznaczonych na Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 wynosi ok. 28 mld euro. Część z tych pieniędzy została przeznaczona na rozwój transportu kolejowego. Do końca 2010 r. PKP PLK SA w ramach programu wydatkowała ok. 0,55 mld zł. Na lata 2011-2014 do wykorzystania pozostało ok. 20,75 mld zł, a w 2015 r. - 0,3 mld zł. Aby umożliwić wykonanie zadań inwestycyjnych w sektorze kolejowym z wykorzystaniem tych środków niezbędne jest znalezienie źródeł, które będą stanowiły nakłady własne na te inwestycje.

Pieniądze te PKP PLK SA może uzyskać z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), zaciągając w tym banku kredyt. Przyjmuje się, że spłata zaciągniętego kredytu mogłaby być dokonana poprzez dysponowanie przez spółkę środkami Funduszu Kolejowego.

Kredyt zaciągnięty przez PKP PLK SA w EBI wyniesie ok. 800 mln euro - 3 200 mln zł. Będzie on uruchamiany w transzach w latach 2011-2015. Aby go uzyskać konieczna jest gwarancja Skarbu Państwa.

Zgodnie z projektem ustawy, zmianie ulegną przepisy dotyczące Funduszu Kolejowego. Projektowane zmiany spowodują powstanie możliwości zwiększenia przez ministra właściwego do spraw transportu środków będących w dyspozycji PKP PLK SA na finansowanie wydatków bieżących spółki, związanych z działalnością polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową. Taka regulacja może pozytywnie wpłynąć na zdolność kredytową spółki.

Ponadto zmienione zostaną przepisy ustawy o transporcie kolejowym. Chodzi o zwolnienie z obowiązku opłat prowizyjnych gwarancji i poręczeń udzielanych PKP PLK SA przez Skarb Państwa w związku z zaciąganiem zobowiązań finansowych na prace przygotowawcze oraz zadania inwestycyjne realizowane w ramach Programu Wieloletniego Inwestycji Kolejowych.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zalegalizowaniu pobytu niektórych cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i ustawy o cudzoziemcach, przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.

Najważniejsze regulacje zaproponowano w projekcie ustawy o zalegalizowaniu pobytu niektórych cudzoziemców w Polsce oraz wprowadzono do ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony w naszym kraju.

Przepisy abolicyjne

Podstawowym wymogiem do uzyskania zezwolenia na zamieszkanie w naszym kraju, na czas oznaczony w trybie abolicji, będzie nieprzerwany pobyt cudzoziemca w Polsce co najmniej od 20 grudnia 2007 r., przy czym pobyt ten powinien być nielegalny w dniu wejścia ustawy życie. W przypadku cudzoziemców, którym odmówiono statusu uchodźcy i orzeczono wydalenie z Polski - wymogiem uzyskania zezwolenia będzie nieprzerwany pobyt w naszym kraju co najmniej od 1 stycznia 2010 r. O wydanie takiego zezwolenia będą mogli również wystąpić cudzoziemcy, wobec których 1 stycznia 2010 r. trwało postępowanie o nadanie statusu uchodźcy (wszczęte w związku ze złożeniem kolejnego wniosku w tej sprawie).

Zgodnie z nowymi przepisami, zezwolenie na pobyt czasowy w trybie abolicji będzie udzielane na 2 lata (jeden rok okazał się zbyt krótki). W trakcie takiego pobytu cudzoziemiec będzie mógł zatrudnić się bez zezwolenia - na podstawie umowy o pracę. Jednocześnie przewidywane złagodzenie dodatkowych warunków, koniecznych do zalegalizowania pobytu cudzoziemca w tym trybie, będzie polegać na odstąpieniu wobec niego od wymogów dotyczących zamieszkania, możliwości wykonywania pracy i posiadania wystarczających środków utrzymania. Wniosek o udzielenie takiego zezwolenia cudzoziemiec będzie musiał złożyć w ciągu 6 miesięcy od daty obowiązywania ustawy. W proponowanych przepisach wskazano także przypadki cofnięcia zezwolenia i odmowy jego wydania.

Przepisy o udzielaniu ochrony i pomocy socjalnej

Zaproponowano rozwiązania umożliwiające udzielanie pomocy cudzoziemcom, którzy zostaną przeniesieni do Polski w ramach relokacji lub przesiedlenia.

Przesiedlenie zdefiniowano jako przeniesienie z kraju trzeciego do Polski cudzoziemca kwalifikującego się do ochrony międzynarodowej w celu nadania mu statusu uchodźcy lub udzielania ochrony uzupełniającej (chodzi o osoby, którym odmówiono nadania statusu uchodźcy, a powrót do kraju pochodzenia naraża je na śmierć, tortury, itp.). Z kolei relokacja to przemieszczenie z państwa unijnego do Polski cudzoziemca (objętego ochroną międzynarodową) w ramach solidarnego podziału odpowiedzialności i kosztów między kraje członkowskie Unii Europejskiej.

Zdecydowano, że przyjęcie przez Polskę uchodźców w ramach przesiedlenia lub relokacji powinno być świadome, zaplanowane i odpowiedzialne, czyli z uwzględnieniem możliwości finansowych naszego państwa. Dlatego rząd będzie mógł określić w rozporządzeniu liczbę cudzoziemców, których będzie można relokować lub przesiedlić do Polski, ze wskazaniem wielkości środków przeznaczonych na pokrycie kosztów takich operacji.

W stosunku do cudzoziemców objętych relokacją lub przesiedleniem zaproponowano przepisy, które usprawnią i skrócą przebieg postępowania o nadanie im statusu uchodźcy lub udzielenie ochrony uzupełniającej. Przewidziano rozwiązania, które pozwolą przeprowadzić znaczną część postępowania w miejscach, w których cudzoziemcy ci się znajdują. Postępowanie to będzie prowadzone zgodnie z przepisami prawa międzynarodowego.

Zgodnie z nowymi przepisami, cudzoziemiec wnioskujący o status uchodźcy będzie musiał w ciągu 2 dni - od daty przyjęcia wniosku przez właściwy organ - stawić się w ośrodku dla cudzoziemców. Organ przyjmujący wniosek poinformuje cudzoziemca o adresie ośrodka, w którym ma się stawić.

Postanowiono, że wyłącznie Straż Graniczna będzie mogła zatrzymać cudzoziemca i umieścić go w strzeżonym ośrodku lub areszcie w celu wydalenia, a także przedłużyć jego pobyt w tych miejscach. Obecnie działania te są wykonywane zarówno przez Policję, jak i Straż Graniczną.

Zaproponowano zmiany w przepisach dotyczących udzielania pomocy osobom ubiegającym się o status uchodźcy. Obecnie cudzoziemcowi, który złożył wniosek o nadanie takiego statusu, zapewnia się pomoc socjalną i opiekę medyczną, można też udzielić mu pomocy w dobrowolnym powrocie do kraju, do którego ma prawo wjazdu. Nowe przepisy zapewnią pomoc cudzoziemcowi również w przypadku przeniesienia go do innego państwa unijnego, odpowiedzialnego za rozpatrzenie wniosku o nadanie statusu uchodźcy (tzw. pomoc w przeniesieniu). Jednocześnie wszystkim cudzoziemcom, którzy złożyli wnioski o nadanie statusu uchodźcy będzie przysługiwać pomoc socjalna i opieka medyczna na zasadach ogólnych.

Zaproponowano rozszerzenie przypadków, w których możliwe będzie wypłacenie ekwiwalentu pieniężnego w zamian za samodzielne przygotowywanie posiłków. Ekwiwalent pieniężny ma przysługiwać w zamian za żywienie dziecka - do ukończenia przez nie 6 roku życia lub ucznia szkoły podstawowej, gimnazjum lub szkoły ponadgimnazjalnej. Chodzi o wydłużenie wypłacania ekwiwalentu pieniężnego, a także zapewnienie płynnego przejścia między ekwiwalentem przyznawanym "ze względu na wiek" a ekwiwalentem "szkolnym".

Zmiany te mają szczególne znaczenie w przypadku małych dzieci, które muszą mieć posiłki dostosowane do swoich potrzeb rozwojowych. Wprowadzono także możliwość wypłacania ekwiwalentu pieniężnego w zamian za samodzielne przygotowywanie posiłków, jeśli wymagają tego względy organizacyjne. Pozwoli to elastycznie reagować w sytuacjach, gdy np. ze względów sanitarno-epidemiologicznych nie jest możliwa organizacja zbiorowego żywienia.

Zapewniono dodatkowe formy pomocy cudzoziemcowi korzystającemu ze świadczenia pieniężnego (przebywającemu poza ośrodkiem dla cudzoziemców). Cudzoziemiec taki będzie miał prawo do nauki polskiego, pomocy dydaktycznych dla uczących się dzieci, pokrycia (w miarę możliwości) kosztów zajęć pozalekcyjnych i rekreacyjno-sportowych dla dzieci. Obecnie tego typu pomoc przysługuje jedynie cudzoziemcowi przebywającemu w ośrodku.

Wprowadzono regulację, zgodnie z którą świadczenie pieniężne nie będzie przysługiwało cudzoziemcowi za okres przebywania poza Polską.

Kolejne zmiany dotyczą wyznaczenia nowego okresu udzielania pomocy socjalnej. Skrócono z 2 miesięcy do 30 dni okres udzielania pomocy socjalnej cudzoziemcowi, zobowiązanemu do opuszczenia Polski od dnia otrzymania ostatecznej decyzji o odmowie nadania statusu uchodźcy.

Zdecydowano, że co do zasady pomoc socjalna i opieka medyczna będą przysługiwać cudzoziemcowi od dnia zgłoszenia się do ośrodka dla cudzoziemców. Jedynie w sytuacjach szczególnych, zagrożenia życia lub zdrowia, cudzoziemiec będzie mógł skorzystać z opieki medycznej już od dnia złożenia wniosku o nadanie statusu uchodźcy.

Zaproponowano, aby zasada dotycząca wydłużenia okresu udzielenia pomocy rodzinom przebywającym w ośrodku dla cudzoziemców obejmowała również przypadki, gdy odrębne postępowania o nadanie statusu uchodźcy toczą się także wobec dzieci.

Zmieniono zakres świadczeń udzielanych cudzoziemcom w dobrowolnym powrocie do swojego kraju. Obecnie zapewnia się im przejazd najtańszym środkiem transportu oraz pokrywa tylko część kosztów wyżywienia w podróży. W nowych przepisach zaproponowano zniesienie ograniczeń w wyborze środka komunikacji i pełne pokrywanie kosztów wyżywienia w podróży. Nowa regulacja umożliwi wybór najefektywniejszego środka podróży, który nie zawsze musi być najtańszy.

Aby uszczelnić system pomocy postanowiono, że jeśli cudzoziemiec korzystający z pomocy socjalnej w ośrodku dla cudzoziemców będzie poza nim dłużej niż 2 dni (obecnie 3 dni), to udzielanie jej zostanie wstrzymane do czasu jego powrotu. Przyjęcie takiego rozwiązania zmniejszy koszty utrzymania cudzoziemców przebywających w wynajmowanych ośrodkach. Chodzi o to, że dopóki najemca nie zostanie powiadomiony, że cudzoziemiec przebywa poza ośrodkiem, otrzymuje wynagrodzenie jakby on tam był. Nowe rozwiązanie pozwoli lepiej gospodarować środkami przeznaczonymi na świadczenie pomocy socjalnej.

Określono także prawa i obowiązki osób przebywających w ośrodkach dla cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy.

Wszystkie przepisy mają obowiązywać po 30 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym, przedłożone przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.

Regulacje nowelizowanej ustawy mają zapewnić ciągłość odpowiedzialności za ochronę ludzi w każdej sytuacji, a nie jedynie w momencie wystąpienia realnego zagrożenia. Przygotowane przepisy pozwolą stworzyć reguły kompleksowej i zintegrowanej ochrony ludności w przypadkach zagrożeń zarówno naturalnych, jak i spowodowanych przez człowieka. Chodzi m.in. o:

- ekstremalne zjawiska pogodowe (trzęsienia ziemi, trąby powietrzne, ulewne deszcze, osuwiska, ekstremalne temperatury),

- długotrwałe przerwy w dostawach prądu,

- skażenia ujęć wody lub żywności,

- epidemie,

- zdarzenia terrorystyczne,

- zdarzenia kryzysowe na morzu lub w rejonach przygranicznych państw sąsiednich, które mogą przenieść się do Polski i spowodować zagrożenie dla rejonów sąsiadujących.

Zgodnie z nową koncepcją, ochronę ludności stanowić będzie zespół zintegrowanych działań podejmowanych przez właściwe organy władzy publicznej, podmioty ratownicze, organizacje humanitarne oraz pojedyncze osoby, których celem będzie zapewnienie bezpieczeństwa obywateli w kwestiach dotyczących: porządku publicznego, ochrony życia i zdrowia, mienia, środowiska i dziedzictwa narodowego.

Wójtowie, starostowie i zarządy województw będą przygotowywać i realizować wieloletnie programy ochrony ludności, zawierające priorytety zadaniowe, sposoby ich realizacji oraz określające siły i środki do ich wykonania (ludzie, materiały, infrastruktura, pieniądze, bazy danych i systemy informacyjne). W znowelizowanej ustawie znajdą się też zapisy precyzujące zakres obowiązków należących do ww. organów władzy publicznej. Za całokształt polityki ochrony ludności w skali kraju będzie odpowiadał minister spraw wewnętrznych i administracji.

Rozwiązana zostanie kwestia błędnie pojmowanej niezależności jednostek samorządu terytorialnego, w wyniku czego samorząd powiatowy nie może włączyć się w działania gminy w sytuacji, gdy ta nie jest w stanie zapewnić bezpieczeństwa swoim mieszkańcom. Z tego względu przewidziano przepis, który będzie nakazywał obowiązek wspólnej realizacji zadań z zakresu ochrony ludności. Podstawą do tych działań będą porozumienia. Z ustawy o samorządzie powiatowym zostanie usunięty przepis zakazujący realizacji przez powiat zadań będących zadaniami własnymi gminy w zakresie ochrony ludności.

Zakłada się, że finansowanie ochrony ludności odbywać się będzie w ramach realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego oraz organów administracji rządowej. Z budżetu państwa (budżetów wojewodów) będą przekazywane środki finansowe na nowe zadania wykonywane przez gminy, powiaty i województwa - chodzi o przygotowywanie wieloletnich programów ochrony ludności.

Zostanie określona organizacja, zasady i sposób finansowania systemu powiadamiania ratunkowego. System ten ma mieć charakter jednolity dla całego obszaru Polski. Ma być realizowany przez wojewódzkie centra powiadamiania ratunkowego (lub centra powiadamiania ratunkowego). Zakłada się, że centra powinny odpowiadać za dwie kwestie: obsługę odbioru zgłoszeń alarmowych oraz kwalifikację zgłaszanych informacji i kierowanie ich do odpowiednich służb.

Centra będą obsługiwać zgłoszenia alarmowe kierowane do numerów:

- 999 (Państwowe Ratownictwo Medyczne),

- 998 (Państwowa Straż Pożarna),

- 997 (Policja),

- 112.

Centra będą dysponowały tzw. zasobami ratowniczymi pozostającymi w dyspozycji służb powołanych do niesienia pomocy oraz innych podmiotów ratowniczych. Zakłada się, że na obszarze zamieszkiwanym przez co najmniej jeden milion mieszkańców powinno być zorganizowane jedno centrum. Ogólnie, liczbę centrów oraz teren ich działania określi wojewoda. Wojewoda będzie mógł powierzyć tworzenie centrów starostom lub prezydentom miast na prawach powiatu.

Zakłada się, że w skład centrów będą wchodzić: stanowiska obsługujące numery alarmowe (999, 998, 997 i 112), stanowiska obsługi zgłoszeń alarmowych kierowanych na inne numery danego centrum, stanowiska obsługujące zgłoszenia niepełnosprawnych użytkowników oraz stanowiska obsługujące zgłoszenia obcojęzyczne. W centrum ma się mieścić również stanowisko lekarza-koordynatora ratownictwa medycznego.

Projektowana nowelizacja ustawy ma zawierać przepisy określające zasady informowania, ostrzegania i alarmowania ludności - zarządzający systemami monitorowania zagrożeń będą niezwłocznie przekazywać informacje o zagrożeniu, jego rodzaju i zasięgu. Na tej podstawie ma być przygotowany komunikat o zaistniałym zagrożeniu, przewidywanym rozwoju sytuacji, sposobach zapobiegania i zasadach postępowania w zagrożeniu. Tego typu komunikaty będą ogłaszane za pośrednictwem dzienników lokalnych i ogólnopolskich, radia i telewizji, sieci telekomunikacyjnych oraz systemów alarmowych i nagłaśniających oraz innych.

Nowe przepisy obejmą także kwestie zapewnienia schronienia dla ludności i zabezpieczenie mienia (np. dóbr kultury, leków, żywności) w sytuacjach zagrożenia - chodzi tu o wykorzystanie podziemnych miejsc (garaże, magazyny, itp.), budowli ochronnych, doraźnie adaptowanych pomieszczeń, pozyskiwanie środków transportu, określenie miejsc ewakuacji.

Wprowadzony zostanie obowiązek świadczeń osobistych na okres zagrożenia. Wójt, starosta i wojewoda będą mogli podjąć decyzje o ewakuacji z miejsc zdarzenia, zabezpieczeniu ujęć wody i żywności przed skażeniem bądź nakazać wykonanie pomocniczych czynności ratowniczych.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie ustalenia morskich i stałych lotniczych przejść granicznych oraz rodzaju ruchu dozwolonego przez te przejścia, przedłożone przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.

Uchylony zostanie mały ruch graniczny na czterech morskich przejściach granicznych w: Nowym Warpnie, Szczecinie, Świnoujściu i Trzebieży. Dodatkowo w Trzebieży nie będzie wykonywany ruch towarowy. Po wejściu Polski do Unii Europejskiej w porcie morskim w Trzebieży nie dokonywano żadnych odpraw celnych.

Po zmianach w Nowym Warpnie i Trzebieży będzie realizowany jedynie ruch osobowy, a w Szczecinie i Świnoujściu - ruch osobowy i towarowy.

Regulacja będzie obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu udostępniania materiałów archiwalnych znajdujących się w archiwach wyodrębnionych, przedłożone przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego.

Przygotowanie nowego rozporządzenia wynika ze zmian w upoważnieniu ustawowym, zawartym w ustawie o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. Wynikają one z przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych, które weszły w życie w styczniu 2011 r.

Rozporządzenie powiela większość dotychczasowych uregulowań zawartych w obowiązującym obecnie akcie wykonawczym. Jednak w kilku przypadkach doprecyzowano ich treść. Szczególnie chodzi o przepisy, które powodowały trudności interpretacyjne.

Zmieniono paragraf 5, modyfikując jego treść zgodnie z upoważnieniem ustawowym przewidzianym ustawą o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. Zastąpiono wyrazy "tajemnica państwowa lub służbowa" sformułowaniem - "tajemnica prawnie chroniona". Zmiana ta spowodowała konieczność doprecyzowania przypadków, w których do wniosku o udostępnienie materiałów archiwalnych należy dołączyć kopię ważnego poświadczenia bezpieczeństwa.

Podobnych zmian terminologicznych dokonano również w kilku innych miejscach rozporządzenia. W miejsce określenia "informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwową" wprowadzono - "informacje niejawne, którym nadano klauzulę ściśle tajne lub tajne".

Przewidziano, że udostępnianie materiałów archiwalnych może podlegać ograniczeniu w sytuacji, gdy ubiega się o nie jednocześnie kilku zainteresowanych. Dopuszczona będzie ponadto możliwość reprodukowania materiałów archiwalnych przez osobę zainteresowaną własnym sprzętem.

W załączniku do rozporządzenia wprowadzono zmiany - zrezygnowano z obowiązujących obecnie widełek przy ustalaniu stawki opłaty.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, przedłożone przez ministra pracy i polityki społecznej.

Zmiany w rozporządzeniu dotyczą załącznika, w którym znajduje się wykaz pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych. Uzupełniono go o stanowiska zajmowane przez osoby zatrudniane w gminnych żłobkach i klubach dziecięcych.

Chodzi m.in.. o: dyrektora zespołu żłobka, kierownika klubu dziecięcego, pielęgniarkę, położną, starszego opiekuna, terapeutę, fizjoterapeutę, dietetyka, młodszego opiekuna. Podano wymagania kwalifikacyjne i niezbędny okres stażu pracy.

Szczegółowe warunki wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnianych w gminnych żłobkach i klubach dziecięcych pracodawca samorządowy określi w regulaminie wynagradzania.

Podobnych zmian dokonano w załączniku określającym katalog stanowisk w dziale pomocy społecznej i centrów integracji społecznej. Zniesiono wymóg czasu pracy dla stanowiska psychologa. Dodano instruktora i starszego instruktora terapii, opiekuna medycznego, opiekuna i starszego opiekuna osoby starszej. Określono minimalne wymagania kwalifikacyjne osób ubiegających się o te stanowiska. Na przykład - starszy opiekun powinien posiadać dyplom w zawodzie oraz 5 lata pracy.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

Źródło artykułu:PAP
rządcirposiedzenie

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)