CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
25.04.2012 | aktual.: 25.04.2012 13:53
25.04. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:
- projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy Prawo łowieckie;
- projekt ustawy o odpadach.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej.
Została podjęta uchwała w sprawie przyjęcia "Strategii zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa".
Rada Ministrów przyjęła:
- Program konwergencji - Aktualizacja 2012,
- Krajowy Program Reform na rzecz realizacji strategii "Europa 2020" - Aktualizacja 2012/2013.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy Prawo łowieckie, przedłożony przez ministra środowiska.
Do polskiego prawa wprowadzono rozwiązania, które stanowią wdrożenie dyrektyw: ptasiej z 2009 r. (w sprawie ochrony dzikiego ptactwa) i siedliskowej z 1992 r. (w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory).
Proponowane regulacje wykonują dwa orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE. Orzekł on, że Polska naruszyła przepisy dyrektywy ptasiej, ponieważ nie objęła wystarczającą ochroną wszystkich gatunków dzikich ptaków występujących naturalnie w stanie dzikim na europejskim terytorium państw unijnych, a także nieprawidłowo określiła warunki ustanowienia odstępstw od ustanowionych zakazów ochronnych. TS uznał też, że Polska nieprawidłowo wdrożyła warunki wprowadzania odstępstw od zasad ochrony gatunkowej, które obecnie są sprzeczne z dyrektywą siedliskową.
Zasadniczo proponowane zmiany dotyczą ustawy o ochronie przyrody. Chodzi o to, aby zapewnić właściwą interpretację przepisów wdrażających dyrektywy: ptasią i siedliskową.
Przewidziano usprawnienie procedury wydawania decyzji dotyczących odstępstw od zakazów w stosunku do gatunków chronionych. Postanowiono, że generalny dyrektor ochrony środowiska będzie wydawał decyzje zezwalające na odstępstwa od zakazów wobec wszystkich gatunków objętych ochroną - jeżeli zezwolenie dotyczyć będzie więcej niż dwóch województw. Jednocześnie większość kompetencji dotyczących wydawania zezwoleń na odstępstwa od zakazów w stosunku do gatunków ściśle chronionych przekazano regionalnym dyrektorom ochrony środowiska. Oznacza to, że zezwolenia na czynności najbardziej szkodliwe dla gatunków (np. zabijanie zwierząt) będą nadal wydawane przez generalnego dyrektora ochrony środowiska (organ centralny).
Zaproponowano, aby ze względu na poważne szkody wyrządzane przez niektóre gatunki zwierząt (kormorana czarnego, czaplę siwą, bobra europejskiego) - znieść uzyskiwanie indywidualnych zezwoleń na odstępstwo od zakazów ochrony gatunkowej. Odstępstwo byłoby wydawane na 5 lat, w formie zarządzenia regionalnego dyrektora ochrony środowiska, i ma być stosowane na warunkach w nim określonych.
Ustanowiono system monitorowania przypadkowego chwytania lub zabijania gatunków zwierząt objętych ścisłą ochroną oraz wydry (w polskim prawie objęta jest ochroną częściową).
Zgodnie z projektem nowelizacji, minister środowiska będzie sporządzał projekt programu ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej (wraz z projektem działań). Obecnie zajmuje się tym generalny dyrektor ochrony środowiska.
Wprowadzono zmiany w przepisach karnych służące stworzeniu spójnego systemu ochrony gatunkowej. Podjęcie czynności zakazanych w stosunku do roślin, zwierząt lub grzybów objętych ochroną gatunkową, bez odpowiedniego zezwolenia, będzie karane aresztem lub grzywną - bez względu na to czy było to działanie nieumyślne, czy umyślne (obecnie są karane tylko czynności umyślne).
Wykroczeniem będzie umyślne naruszenie zakazów w stosunku do produktów z fok. Zgodnie z rozporządzeniem unijnym z 2009 r., wszystkie kraje członkowskie UE muszą nałożyć sankcje na nielegalne wprowadzanie do obrotu produktów z fok (dozwolone jest wprowadzanie do obrotu produktów z fok, w przypadku polowań prowadzonych przez Eskimosów i inne społeczności autochtoniczne).
Przewidziano także zmiany w prawie łowieckim. Wprowadzono kontrolę przedsiębiorców zajmujących się obrotem zwierzyną żywą oraz jej tuszami i częściami. Zaproponowano rozszerzenie treści zezwoleń wydawanych przez ministra środowiska na odstrzał lub odłów zwierząt gatunków rodzimych o określenie warunków minimalizujących negatywne oddziaływanie tych działań na populację. Założono wprowadzenie mechanizmu umożliwiającego kontrolę wykonywania tych zezwoleń.
Ponadto zawarto przepisy usprawniające system eliminacji gatunków zwierząt łownych (lis, jenot, norka amerykańska, szop pracz), zagrażających ptakom wodno-błotnym (gęsi, rybitwy, czajki, krwawodzioby, rycki).
Nowe regulacje mają wejść w życie po 30 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o odpadach, przedłożony przez ministra środowiska.
Projekt ustawy przygotowano ze względu na konieczność wdrożenia do polskiego prawa wymogów dyrektywy 2008/98/WE, stanowiącej podstawowy akt prawny dotyczący gospodarki odpadami w Unii Europejskiej. Ponieważ wdrożenie dyrektywy wymaga licznych zmian w obowiązujących przepisach przygotowano projekt nowej ustawy, rezygnując z nowelizacji dotychczasowej. Nowa regulacja zastąpi obowiązującą ustawę z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach.
W projekcie ustawy określono zasady postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
Przepisy ustawy regulują obowiązki wytwórców odpadów, posiadaczy odpadów gospodarujących nimi, sprzedawców i pośredników w obrocie nimi, a także organów administracji publicznej.
Do projektu ustawy wprowadzono nowe definicje, takie jak: sprzedawca odpadów (dealer), pośrednik w obrocie odpadami (broker), zapobieganie powstawaniu odpadów. Niektóre dotychczas funkcjonujące definicje istotnie zmieniono. Chodzi np. o terminy: odzysk, recykling, unieszkodliwienie odpadów, magazynowanie odpadów. Z kolei definicja "odpadów" jest zgodna z brzmieniem przyjętym bezpośrednio w dyrektywie.
W projekcie wskazano zasady dokonywania klasyfikacji odpadów. Nowe przepisy zakładają, że w przypadku zmiany klasyfikacji odpadów niebezpiecznych na inne niż niebezpieczne ich posiadacz będzie musiał przedłożyć marszałkowi województwa zgłoszenie tej zmiany.
Jednocześnie marszałek województwa będzie musiał przekazywać ministrowi środowiska: kopie zgłoszeń zmiany klasyfikacji odpadów niebezpiecznych na inne; kopie wyników badań właściwości odpadów; zbiorczą informację za rok o liczbie zgłoszeń; decyzje zatwierdzające zmianę klasyfikacji odpadów oraz decyzje sprzeciwiające się zmianie klasyfikacji.
W projekcie określono kryteria uznawania przedmiotów lub substancji za produkty uboczne, co będzie wymagało zgłoszenia marszałkowi województwa i dołączenia dowodów potwierdzających spełnienie tych warunków. Wskazano także, kiedy określone rodzaje odpadów tracą status odpadów.
Zgodnie z projektem, odpady mają być zbierane w sposób selektywny i przetwarzane zgodnie z hierarchią sposobów postępowania z odpadami. Hierarchia ta będzie miała następującą strukturę: zapobieganie powstawaniu; przygotowanie do ponownego użycia; recykling; inne procesy odzysku; unieszkodliwianie.
Takie rozwiązanie przyczyni się do zwiększenia ilości odpadów poddawanych procesom odzysku (w tym recyklingu), zmniejszenia ilości odpadów poddawanych procesom unieszkodliwiania, a w szczególności unieszkodliwiania przez składowanie, które jest najmniej pożądanym sposobem gospodarowania odpadami.
Zaproponowano objęcie obowiązkiem badania właściwości fizycznych i chemicznych wszystkich odpadów, stanowiących pozostałości z procesów termicznego przekształcania odpadów (nie tylko niebezpiecznych). Przyczyni się to poznania ich właściwości, a w konsekwencji do wyboru odpowiednich metod ich zagospodarowania.
Zachowano zasadę, że odpady w pierwszej kolejności będą przetwarzane w miejscu ich powstania (zasada bliskości), a jeżeli to niemożliwe - mogą być przekazane do najbliżej położonych miejsc, w których będzie można je przetworzyć. Niektóre odpady mogą być zagospodarowane tylko na obszarze, na którym zostały wytworzone.
Zaproponowano przepis, który stanowi realizację zasady "zanieczyszczający płaci" i "rozszerzonej odpowiedzialność producenta". Wyraźnie wskazano, że koszty gospodarowania odpadami ponoszone są przez pierwotnego ich wytwórcę oraz przez obecnego lub poprzedniego posiadacza odpadów. Powinno to zapobiegać ich powstawaniu.
W projekcie ustawy zapisano, że minister środowiska będzie mógł określić w rozporządzeniu szczegółowe wymagania dla transportu odpadów i sposobu ich przewożenia. Wprowadzenie tego przepisu wynika z rezygnacji obowiązku uzyskiwania zezwolenia na transport odpadów. Rozporządzenie będzie określać m.in. sposób oznakowania środków transportu, którymi przewożone są odpady, co poprawi kontrolę obrotu odpadami w Polsce.
Zaplanowano utworzenie rejestru podmiotów wprowadzających na rynek produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami. Rejestr będzie stanowił integralną część bazy danych o produktach, opakowaniach i gospodarce odpadami i ma być publicznie dostępny (z wyłączeniem niektórych informacji).
Za wpis do rejestru będą pobierane opłaty: rejestrowa i roczna. Będą ją ponosiły podmioty wprowadzające do obrotu m.in. opakowania, produkty w opakowaniach, a także baterie, akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny, pojazdy, opony, oleje smarowe. Środki z tych opłat będą zasilać konta urzędów marszałkowskich. Wpis będzie realizowany przez marszałka województwa (na wniosek i z urzędu).
Z kolei obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów przeniesiono z obowiązujących przepisów do ustawy (rozszerzono go o kartę ewidencji odpadów niebezpiecznych w przypadku sprzedawców odpadów i pośredników w obrocie nimi).
Zaproponowano nowe zasady sprawozdawczości. Zamiast wielu sprawozdań będą dwa: 1) o produktach, opakowaniach i gospodarowaniu odpadami; 2) o wytwarzanych odpadach i gospodarowaniu nimi.
Przewidziano wydawanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów (lub pozwolenia zintegrowanego), zezwolenia na przetwarzanie odpadów oraz zezwolenia na zbieranie. Kwestie te szczegółowo przedstawiono w projekcie ustawy.
Przewidziano zmiany dotyczące planów gospodarki odpadami. Nie będą one częścią programów ochrony środowiska (mają być zgodne z polityką ekologiczną państwa) i zostaną uzupełnione o program dotyczący zapobiegania powstawaniu odpadów.
Większość przepisów powinna wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej, przedłożone przez ministra gospodarki.
W granice strefy zostanie włączone 8,6030 ha gruntów prywatnych w Gdyni. W ten sposób zostaną stworzone warunki do realizacji przez Vistal Olvit sp. z o.o. innowacyjnej inwestycji wprowadzającej nowoczesne rozwiązania technologiczne, które istotnie podniosą konkurencyjność polskiej gospodarki.
W zakładzie produkowane będą m.in. różnego typu konstrukcje offshore - wieże fundamentowe siłowni wiatrowych, konstrukcje rurowe platform wiertniczych, pływające dok-wieże. Ta inwestycja powinna dać zatrudnienie ok. 50 osobom, przy nakładach inwestycyjnych na poziomie ok. 90 mln zł. Przewidywany termin jej zakończenia to koniec 2014 r.
Rozporządzenie wchodzi w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia Strategii zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa, przedłożoną przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Strategia będzie realizowana w latach 2012-2020. Jej głównym celem jest poprawa jakości życia na obszarach wiejskich, a także efektywne wykorzystanie ich zasobów oraz potencjałów, w tym rolnictwa i rybactwa, dla zrównoważonego rozwoju kraju. Zadania ujęte w strategii będą finansowane ze środków krajowych i wspólnotowych.
Cel główny będzie realizowany przez pięć celów szczegółowych, które będą realizowane na podstawie pięciu kluczowych zagadnień:
- wzrost jakości kapitału ludzkiego, społecznego, zatrudnienia i przedsiębiorczości na obszarach wiejskich;
- poprawa warunków życia na obszarach wiejskich oraz poprawa ich dostępności przestrzennej;
- bezpieczeństwo żywnościowe;
- wzrost produktywności i konkurencyjności sektora rolno-spożywczego;
- ochrona środowiska i adaptacja do zmian klimatu na obszarach wiejskich.
Celom szczegółowym zostały przypisane priorytety, a priorytetom kierunki interwencji.
W dokumencie położono nacisk na postrzeganie obszarów wiejskich przez pryzmat znajdujących się tam zasobów, które stanowią cenne i niepowtarzalne uzupełnienie zasobów zgromadzonych na obszarach miejskich. Podkreślona jest też wielofunkcyjność obszarów wiejskich, rolnictwa i rybactwa. Zaprezentowana wizja rozwoju terenów wiejskich powinna znaleźć odzwierciedlenie w celach i priorytetach pozostałych strategii rozwoju.
Potencjał obszarów wiejskich rozpatrywany jest w strategii w kontekście zasobów kapitału ludzkiego, zasobów materialnych służących funkcjom społecznym i ekonomicznym, wartości środowiskowych (w tym przyrodniczych i krajobrazowych) oraz zasobów niematerialnych, m.in. tradycji i kultury. Takie podejście jest spójne z coraz powszechniejszą w Europie ideą postrzegania obszarów wiejskich jako dostarczyciela dóbr publicznych.
Znaczna część działań wskazanych w strategii, wspierających rozwój obszarów wiejskich, rolnictwa i rybactwa, zostanie sfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach perspektywy finansowej 2014-2020 (głównie w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, Polityki Spójności i Wspólnej Polityki Rybackiej).
Budżet strategii będzie wskazany w "Średniookresowej Strategii Rozwoju Kraju", w której zostaną również ujęte wydatki rozwojowe na realizację pozostałych ośmiu zintegrowanych strategii rozwoju.
Blisko 31 proc. całkowitego budżetu strategii będą stanowiły środki pochodzące z budżetu państwa przeznaczone na realizację krajowych polityk, pozostałą część stanowią środki wydatkowane w ramach polityk unijnych (48 proc.), środki pochodzące z budżetów jednostek samorządu terytorialnego (11 proc.) i środki prywatne (10 proc. - w tym m.in. wkład własny beneficjentów polityk unijnych).
Powodzenie realizacji zakładanych celów będzie w dużej mierze uzależnione również od kondycji finansowej jednostek samorządu terytorialnego oraz dostosowania oferty banków i innych instytucji finansowych do procesów służących podnoszeniu jakości życia na obszarach wiejskich.
Ze względu na interdyscyplinarność działań zaprojektowanych strategii, w jej wdrażanie, obok MRiRW, będą zaangażowane również inne resorty, jednostki administracji samorządowej, Lokalne Grupy Działania (LGD) i inne podmioty, które odpowiadają za realizację regionalnych lub lokalnych strategii rozwoju.
Rada Ministrów przyjęła Program konwergencji - Aktualizacja 2012, przedłożony przez ministra finansów.
W corocznej aktualizacji Programu konwergencji przedstawiono średniookresowe prognozy sytuacji gospodarczej Polski i jej finansów publicznych. Utrzymano główne cele i kierunki polityki gospodarczej rządu przedstawione w poprzednim dokumencie. Głównym celem polityki gospodarczej rządu, w średnim okresie, pozostaje stworzenie warunków do szybkiego i zrównoważonego wzrostu, przy zapewnieniu optymalnego tempa konsolidacji finansów publicznych.
W pierwszej kolejności celem rządu jest zlikwidowanie nadmiernego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2012 r., a następnie kontynuowanie konsolidacji fiskalnej i osiągnięcie średniookresowego celu budżetowego w 2015 r. Istotne jest także zapewnienie stabilności finansów publicznych oraz trwałej równowagi sektora instytucji rządowych i samorządowych przez stabilizującą regułę wydatkową obejmującą cały sektor. Jej efektem będzie zmniejszanie deficytu sektora (w średnim okresie) do poziomu ok. 1 proc. PKB.
Szacuje się, że państwowy dług publiczny w 2012 r. będzie niższy niż w roku ubiegłym i wyniesie 50,5 proc. PKB. Przyjmuje się też, że relacja ta spadnie poniżej 50 proc. w 2013 roku.
W 2011 r. dokonano jednej z największej redukcji deficytu sektora finansów publicznych po okresie transformacji. Według wstępnych danych deficyt tego sektora w 2011 r. wyniósł 5,1 proc. PKB. Oznacza to jego obniżenie w stosunku do 2010 r. aż o 2,7 pkt. proc. (z poziomu 7,8 proc. PKB). Tak duże ograniczenie deficytu nastąpiło głównie po stronie wydatkowej. Relacja wydatków krajowych do PKB ukształtowała się w ub.r. na poziomie aż o 1,9 pkt proc. niższym niż w 2010 r.
W 2012 r. kontynuowana jest tendencja obniżenia relacji wydatków do PKB. W efekcie już w br. powinna ona osiągnąć (po odjęciu wydatków finansowanych środkami unijnymi) najniższy poziom w historii polskiej gospodarki od początku transformacji. Tak silne ograniczenie wydatków nie odbywa się kosztem nakładów inwestycyjnych - przeciwnie w 2011 r. odnotowano wzrost wydatków na inwestycje publiczne z 5,6 proc. do 5,8 proc. PKB, tj. do rekordowego poziomu, będącego najwyższym w Unii Europejskiej.
Na zlikwidowanie nadmiernego deficytu w 2012 r. będą miały wpływ m.in. następujące działania: ograniczenie możliwości odliczania VAT naliczonego przy nabyciu samochodów osobowych z homologacją ciężarową i paliwa wykorzystywanego do ich napędu; zniesienie ulg na biokomponenty w akcyzie; podwyższenie akcyzy na papierosy; podwyższenie akcyzy na olej napędowy i opłaty paliwowej; zamrożenie skali w PIT; likwidacja tzw. lokat antybelkowych; wzrost dochodów z dywidend; wprowadzenie podatku od wydobycia miedzi i srebra; wzrost składki rentowej płaconej przez pracodawców o 2 pkt. proc.; ograniczenie składek do OFE; wpływy z mandatów z nowego sytemu fotoradrów.
Ponadto jednym z głównych czynników ograniczających deficyt będą finansowe skutki zaplanowanej przez rząd reformy systemu emerytalnego.
W dokumencie prognozuje się że w 2012 roku deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniesie 2,9 proc. PKB, a w kolejnych latach obniżony zostanie do: 2,2 proc. PKB w 2013 r.; 1,6 proc. PKB w 2014 r.; 0,9 proc. PKB w 2015 r. Osiągnięcie założonego celu PKB w 2015 r. będzie wynikiem obniżenia wydatków, a nie wzrostu dochodów tego sektora w relacji do PKB.
Ministerstwo Finansów prognozuje, że realny wzrost PKB w 2012 r. wyniesie 2,5 proc., w 2013 - 2,9 proc., w 2014 - 3,2 proc, a w 2015 - 3,8 proc. Z kolei inflacja w 2012 r. utrzyma się na wysokim poziomie. Jest to związane ze zwiększeniem jej poziomu pod koniec 2011 roku, m.in. na skutek deprecjacji kursu złotego.
Średnioroczny CPI w roku bieżącym wyniesie 4 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Oczekuje się, że w kolejnych latach presja inflacyjna będzie stopniowo się zmniejszać, a CPI zbliży się do celu inflacyjnego NBP.
Rada Ministrów przyjęła Krajowy Program Reform na rzecz realizacji strategii "Europa 2020" - Aktualizacja 2012/2013, przedłożony przez ministra gospodarki.
Krajowy Program Reform na rzecz realizacji strategii "Europa 2020" rząd przyjął w kwietniu 2011 r. Skorelowano w nim cele rozwojowe z priorytetami wyznaczonymi w strategii "Europa 2020". Obejmuje on obejmuje trzy obszary: infrastrukturę dla wzrostu zrównoważonego; innowacyjność dla wzrostu inteligentnego; aktywność dla wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu.
Zasadnicza część Aktualizacji polega na weryfikacji listy działań z rozdziału V - Koordynacja tematyczna oraz wskazaniu zadań do realizacji w ramach tych działań w latach 2012-2013. Aktualizacja KPR 2012/2013 uwzględnia priorytety zawarte w Rocznej Analizie Wzrostu Gospodarczego na 2012 rok oraz istotne postanowienia konkluzji Rady Europejskiej z początku marca 2012 r. dotyczące konsolidacji fiskalnej oraz działań wspierających wzrost gospodarczy, konkurencyjność i zatrudnienie.
Natomiast cztery główne cele Paktu Euro Plus znajdują odzwierciedlenie w poszczególnych zapisach Aktualizacji KPR 2012/2013 i aktualizacji Programu Konwergencji.
Biorąc pod uwagę obecną sytuację makroekonomiczną, a także prognozy i priorytety gospodarcze rządu, Aktualizacja KPR 2012/2013 wskazuje najważniejsze działania, które przekładają się na realizację krajowych celów strategii "Europa 2020".
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ aja/