Trwa ładowanie...
d156rdr
rząd
07-01-2014 16:14

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

d156rdr
d156rdr

07.01. Warszawa - CIR informuje:

Rada Ministrów rozpoczęła obrady, które będą kontynuowane jutro, 8 stycznia br.

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:

- projekt ustawy o zmianie ustawy o lasach,

d156rdr

- projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Udział Polski w Programie ramowym na rzecz konkurencyjności i innowacji, w latach 2008-2013".

Rząd omówił propozycje zmian w przepisach, które mają wyeliminować nietrzeźwych kierowców z ruchu drogowego.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o lasach, przedłożony przez ministra środowiska.

d156rdr

Celem projektu nowelizacji ustawy o lasach jest przede wszystkim ujednolicenie zasad gospodarki finansowej w Lasach Państwowych. Chodzi o dostosowanie zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (PGL LP) do przepisów ustawy o rachunkowości oraz umożliwienie LP wpłat do budżetu państwa.

Dostosowując przepisy ustawy o lasach do wymogów ustawy o rachunkowości zapisano, że politykę rachunkowości dla wszystkich jednostek organizacyjnych LP będzie ustalał dyrektor generalny LP. Przyjęto, że Lasy Państwowe będą przekazywać część przychodu do budżetu państwa. Jest to uzasadnione, bo zarządzają one i gospodarują mieniem Skarbu Państwa. Zgodnie z projektem Lasy Państwowe mają corocznie wpłacać do budżetu państwa 2 proc. przychodów. Pierwsza wpłata, z uwzględnieniem tej zasady, ma być dokonana w 2016 r. Dodatkowo przyjęto, że w latach 2014-2015 PGL LP dokonają wpłaty do budżetu państwa w wysokości 1 600 mln zł (w każdym roku po 800 mln zł). Część środków zostanie przeznaczona na budowę, przebudowę i modernizację dróg lokalnych.

Zaproponowano też, aby w 2015 r. rząd, na wniosek ministra środowiska, mógł udzielić LP zgody na niedokonanie wpłaty lub jej zmniejszenie. Byłoby to możliwe w uzasadnionym przypadku, czyli w sytuacji wystąpienia szkody lub klęski żywiołowej, zmiany ceny sprzedaży drewna i popytu na nie, które mogłyby zagrozić realizacji planu gospodarczo-finansowego LP.

d156rdr

W obecnej sytuacji finansowej Lasów Państwowych - przy założeniu, że sprzedaż drewna i jego cena utrzyma się na obecnym poziomie - zmiany wprowadzone do ustawy o lasach pozwolą LP sprawnie wykonywać nałożone na nie zadania.

W projekcie nowelizacji ustawy skorygowano także zapisy dotyczące planu urządzenia lasu.

Nowe rozwiązania mają obowiązywać po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.

d156rdr

Szybsze rozpoczynanie działalności, w tym gospodarczej przez skrócenie czasu oczekiwania na uzyskanie numerów REGON i NIP - to zasadniczy cel proponowanej nowelizacji.

W praktyce moment wpisu podmiotu do Krajowego Rejestru Sądowego oznaczać będzie rozpoczęcie działalności, w tym gospodarczej. Będzie to możliwe, bo wraz z wpisem do KRS podmiot uzyska numery NIP i REGON. Obecnie na rozpoczęcie działalności trzeba czekać ok. 25 dni, po zmianach ma to być 7 dni. Skrócenie procedury uzyskiwania numerów REGON i NIP powinno przyspieszyć tworzenie miejsc pracy.

Proponowane regulacje mają zmodyfikować funkcjonowanie tzw. jednego okienka, które działając od końca marca 2009 r. nie przyniosło oczekiwanych efektów w postaci skrócenia czasu rozpoczynania działalności gospodarczej. Obecnie w sądzie rejestrowym wraz z wnioskiem o wpis do KRS przedsiębiorca składa dodatkowe formularze (dla urzędu skarbowego, GUS i ZUS). Po zarejestrowaniu podmiotu, KRS przesyła te formularze pocztą do wskazanych instytucji. Jeśli okaże się, że są one niekompletne to poszczególne urzędy wzywają przedsiębiorcę do ich uzupełnienia. Wydłuża to procedurę rejestracji, angażując przy tym przedsiębiorcę.

d156rdr

Zgodnie z projektem, podmiot składający w sądzie rejestrowym wniosek o wpis do KRS nie musiałby już dołączać dodatkowych, wymaganych obecnie wniosków i zgłoszeń (dla urzędu skarbowego, GUS i ZUS). Po wpisaniu podmiotu do KRS automatycznie następowałoby - z pomocą systemu teleinformatycznego - przekazanie danych z tego rejestru do GUS i Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników, i w efekcie automatyczne nadanie numerów REGON i NIP. Nadane numery NIP i REGON byłyby automatycznie (z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego) zamieszczone i ujawnione w KRS - też bez udziału przedsiębiorcy. Sąd rejestrowy, doręczając podmiotowi odpis postanowienia o dokonaniu wpisu do KRS, dołączałby do niego zaświadczenie z nadanymi numerami REGON i NIP. Informacje o przedsiębiorcy zawarte w KRS stanowiłyby podstawowy pakiet danych, z których korzystałyby inne instytucje - urząd skarbowy, GUS i ZUS. Oznacza to, że urzędy między sobą wymieniałyby dane dotyczące przedsiębiorcy.

Jednocześnie obowiązek zgłoszeniowy po stronie przedsiębiorcy zostanie ograniczony do tzw. danych uzupełniających. Chodzi o dane potrzebne skarbówce, GUS i ZUS, czyli takie, których nie ujawnia się w KRS i (lub) którymi podmiot nie dysponuje w momencie składania wniosku o wpis do tego rejestru, np. numer rachunku bankowego. Przedsiębiorca te dane będzie zamieszczał na jednym formularzu i składał w urzędzie skarbowym w ciągu 21 dni od wpisu do KRS, a urząd przekaże je GUS i ZUS. Składanie danych uzupełniających w formie papierowej lub elektronicznej nie będzie wstrzymywało rozpoczęcia przez podmiot działalności, w tym gospodarczej.

Rząd chce, aby nowe regulacje weszły w życie 1 października 2014 r.


Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Udział Polski w Programie ramowym na rzecz konkurencyjności i innowacji, w latach 2008-2013", przedłożoną przez ministra gospodarki.

d156rdr

Rząd zdecydował, że program wieloletni dotyczący udziału Polski w Programie ramowym na rzecz konkurencyjności i innowacji (Program CIP) zostanie przedłużony o rok, czyli do końca 2014 r.

Celem Programu CIP jest promowanie konkurencyjności europejskich firm. Stworzono go przede wszystkim dla małych i średnich przedsiębiorstw (MSP). Jego zadaniem jest wspieranie działalności innowacyjnej (w tym innowacji ekologicznych), zapewnienie lepszego dostępu do środków finansowych oraz świadczenie na poziomie regionalnym usług wsparcia dla biznesu.

Program ma zachęcać do szerszego i lepszego wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) oraz wspomagać rozwój społeczeństwa informacyjnego. Promuje również wykorzystanie energii odnawialnej i efektywność energetyczną. Zapewnia, do końca 2013 roku, środki na współfinansowanie działalności ośrodków Enterprise Europe Network (EEN) oraz finansowanie działalności krajowych punktów kontaktowych dla Programu CIP. Jego realizatorem jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Przedłużenie programu o rok wymaga większych środków na jego realizację. W związku z tym przewidziano zwiększenia kwot na:

- działalność polskich ośrodków sieci Enterprise Europe Network o 7 500 000 zł, czyli do 54 300 000 zł;

- działalność Krajowego Punktu Kontaktowego (KPK) dla instrumentów finansowych dla małych i średnich przedsiębiorstw oferowanych w ramach programu CIP - o 750 000 zł, czyli do 9 750 000 zł.

Przy ustanawianiu programu do 2013 r. zaplanowano także 600 000 zł na sfinansowanie udziału Polski w inicjatywach podejmowanych w ramach Programu CIP. W rezultacie, w latach 2008-2014 na udział Polski w Programie CIP zostanie wydane z budżetu państwa 64 650 000 zł.

Dzięki zabezpieczeniu współfinansowania działalności polskich ośrodków sieci Enterprise Europe Network przedsiębiorcy uzyskają dostęp do kompleksowych usług, które pomogą im podejmować i rozwijać działalność gospodarczą, a także potencjał i zdolności innowacyjne oraz konkurować na wspólnym rynku. Z kolei zabezpieczenie finansowania działalności Krajowego Punktu Kontaktowego zapewni przedsiębiorcom oraz instytucjom finansowym dostęp do informacji o unijnych instrumentach finansowych, co powinno przyczynić się do szerszego ich wykorzystywania.

W praktyce KPK będzie prowadził działania informacyjno-promocyjne o instrumentach dostępnych dla przedsiębiorców w ramach Programu CIP, a także nowych unijnych instrumentach finansowych na lata 2014-2020 w ramach programów: COSME, Horyzont 2020, Program Unii Europejskiej na rzecz przemian i innowacji społecznych, Kreatywna Europa.

Program COSME - to program ramowy na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz średnich i małych firm, który został przyjęty przez Radę Europejską 5 grudnia 2013 r. Rok 2014 będzie pierwszym rokiem jego realizacji. W ramach tego programu będzie kontynuowana większość instrumentów wdrażanych obecnie w ramach Programu na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (to jeden z trzech programów szczegółowych Programu CIP). W ramach programu COSME utrzymane zostanie wsparcie dla działalności polskich ośrodków sieci Enetrprise Europe Network. Horyzont 2020 - to Program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji.

Z kolei Program Unii Europejskiej na rzecz przemian i innowacji społecznych - to program, który proponuje instrument mikrofinansowy mający na celu ułatwienie dostępu do finansowania przedsiębiorcom, w tym najbardziej oddalonym od rynku pracy (ulokowanym fizycznie daleko od podaży pracy, np. na wyspie) oraz przedsiębiorstwom społecznym. Kreatywna Europa - to Program ramowy służący wspieraniu europejskiego sektora kultury i sektora kreatywnego.

Sieć Enterprise Europe Network wspiera przedsiębiorstwa za pośrednictwem ok. 600 punktów kontaktowych zlokalizowanych w 54 krajach. W ramach tych punktów w Polsce działa obecnie 30 ośrodków, zgrupowanych w 4 konsorcjach. Sieć świadczy usługi przede wszystkim małym i średnim przedsiębiorcom oraz osobom, które chcą rozpocząć działalność gospodarczą (start-ups). Z jej usług mogą też korzystać duże przedsiębiorstwa, instytuty badawcze, uniwersytety, centra technologiczne i biznesowe oraz podmioty działające na rzecz rozwoju innowacji.

Sieć świadczy np. o usługi informacyjne i doradcze dotyczące prawa i polityk Unii Europejskiej, usługi z zakresu transferu technologii (audyty technologiczne, a także związane z prowadzeniem działalności gospodarczej za granicą. Pomaga w znalezieniu partnerów do współpracy gospodarczej i transferu technologii. Organizuje firmom wyjazdy na targi współfinansowane przez Komisję Europejską, a także szkolenia, warsztaty i seminaria.

Od początku 2008 r. do końca 2010 r. z usług 30 polskich ośrodków działających w ramach 4 konsorcjów skorzystało ok. 49 tys. podmiotów, w tym ponad 32,5 tys. MŚP, 7,2 tys. rozpoczynających działalność gospodarczą oraz ponad 1000 jednostek naukowych. Po modyfikacji przez Komisję Europejską wskaźników obrazujących działalność EEN, w latach 2011-2012 liczba odbiorców działań promocyjnych wyniosła prawie 2,7 mln osób, w wydarzeniach lokalnych i regionalnych wzięło udział ok. 16,5 tys. osób, z usług audytu technologicznego i analizy biznesowej skorzystało ponad 800 odbiorców.

W latach 2008-2012 punkty kontaktowe zorganizowały ok. 340 konferencji, seminariów, szkoleń, wizyt studyjnych, warsztatów dotyczących programów szczegółowych Programu CIP, w których uczestniczyło ponad 13,6 tys. uczestników. Udzieliły ok. 5,3 tys. informacji, konsultacji i porad oraz ok. 3 tys. informacji telefonicznych i mailowych. Ponadto, z instrumentów finansowych Programu CIP skorzystało 6 polskich instytucji: trzy banki (BPH SA, PKO SA, Paribas Bank Polska SA), dwa fundusze poręczeniowe (Polfund SA i Polski Fundusz Gwarancyjny Sp. z o.o.) oraz Europejski Fundusz Leasingowy SA.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

d156rdr
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d156rdr