CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
19.04.2011 14:18
19.04. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:
- projekt ustawy o usługach płatniczych; - projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz o zmianie innych ustaw; - projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"; - projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.
Rada Ministrów przyjęła propozycje dotyczące:
- zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2012 r.; - wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2012 r.
Zapoznała się z informacją na temat środków Funduszu Solidarności Unii Europejskiej.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o usługach płatniczych, przedłożony przez ministra finansów.
Przepisy zawarte w projekcie ustawy regulują działalność polegającą na świadczeniu usług płatniczych. Projekt wdraża postanowienia dyrektywy 2007/64/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 13 listopada 2007 r. (dyrektywa PSD), która określa zasady wykonywania usług płatniczych na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Jej przepisy wspierają realizację projektu SEPA (Single Euro Payment Area - Jednolity obszar płatności w euro), który ma służyć usunięciu barier dla transgranicznych produktów oraz wspierać rynek wewnętrzny UE. Wdrożenie tych przepisów powinno umożliwić obywatelom, przedsiębiorcom oraz innym uczestnikom obrotu gospodarczego realizację płatności na podstawie jasnych i klarownych zasad prawnych. Dotąd kraje miały własne, wewnętrzne zasady realizacji płatności. Skutkowało to dodatkowymi kosztami i utrudnieniami. Jednolite zasady realizacji płatności będą korzystne dla wszystkich podmiotów świadczących usługi płatnicze, umożliwiając im konkurencję na całym unijnym rynku.
Przepisy projektowanej ustawy obejmą: banki krajowe, oddziały banków zagranicznych, oddziały instytucji kredytowych, instytucje pieniądza elektronicznego, publicznego operatora pocztowego, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe (w tym Krajową Spółdzielczą Kasę Oszczędnościowo-Kredytową) oraz tzw. pośredników - punkty świadczenia usług płatniczych, a także inne (wykonujące płatności typu: międzynarodowe przekazy pieniężne, wpłaty na rachunki bankowe, wydawanie kart płatniczych i ich rozliczanie, płatności internetowe, itp.).
Na gruncie polskim, przyjęcie rozwiązań zaproponowanych w projekcie ustawy pobudzi rozwój obrotu bezgotówkowego oraz ujednolici warunki wykonywania płatności krajowych i przygranicznych. Ponadto implementowane przepisy umożliwią Polsce w przyszłości płynne przejście do strefy euro.
Zgodnie z projektem ustawy, na rynek usług finansowych wejdą nowi dostawcy usług - instytucje płatnicze oraz biura usług płatniczych.
Instytucja płatnicza, po otrzymaniu zezwolenia wydanego przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) albo odpowiedni organ nadzoru jednego z państw członkowskich, będzie mogła świadczyć usługi na terenie całej UE, na zasadzie jednolitego paszportu. Warunkiem będzie poinformowanie organu nadzoru o zamiarze podjęcia takiej działalności. W tym celu konieczne będzie notyfikowanie zamiaru prowadzenia działalności przez organ nadzoru państwa macierzystego, instytucji nadzorczej państwa, w którym ma odbywać się świadczenie usług.
W założeniu, instytucja płatnicza ma stanowić przeciwwagę dla banków, które obecnie są głównymi dostawcami usług płatniczych na polskim rynku. Należy wspomnieć, że o ile obecnie usługi tego typu należą w Polsce do tzw. wolnej działalności gospodarczej, to po wprowadzeniu w życie przepisów ustawy uzyskają status działalności regulowanej i zostaną poddane nadzorowi KNF. W projekcie uregulowano szczegółowo cele nadzoru, czynności podejmowane w jego ramach oraz uprawnienia Komisji. Wszystko to ma służyć zapewnieniu bezpieczeństwa finansowego podmiotów świadczących usługi płatnicze oraz ochronie użytkowników tych usług. Zgodnie z nowym prawem, instytucja płatnicza musi posiadać kapitał założycielski, dostosowany do prowadzonej działalności (w wysokości 20, 50 lub 125 tys. euro) oraz fundusze własne.
Biura usług płatniczych, według przepisów projektowanej ustawy, będą mogły świadczyć usługi płatnicze w ograniczonym zakresie (np. przekazy pieniężne, wpłaty na rachunki), na ograniczoną skalę (obroty do 500 tys. euro miesięcznie) oraz działać tylko w Polsce. Działalność biur, prowadzonych przez osoby fizyczne, prawne oraz jednostki organizacyjne nie będące osobami prawnymi, podlega przepisom ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i z tego względu ma charakter regulowany. Działalność ta nie wymaga zezwolenia i może być wykonywana po uzyskaniu wpisu do rejestru. Nadzór nad biurami będzie sprawować KNF. Dzięki nowej ustawie drobni przedsiębiorcy - np. podmioty prowadzące działalność o charakterze rodzinnym czy w formie jednoosobowej działalności gospodarczej - będą mogły kontynuować swoją działalność w formie uregulowanej.
W projekcie ustawy podano katalog usług płatniczych. Chodzi o tradycyjne usługi (prowadzenie rachunku, wpłaty i wypłaty gotówki, przelewy, zlecenia, itp.), ale również m.in. płatności przekazywane przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu, który jest pośrednikiem między użytkownikiem zlecającym transakcję a odbiorcą w sytuacji, gdy płatność przekazywana jest przy użyciu urządzenia telekomunikacyjnego cyfrowego lub informatycznego, a także usługi płatnicze polegające na wydawaniu instrumentów płatniczych czy zawierania umów o przyjmowanie zapłaty przez użyciu tych instrumentów.
Przepisy projektowanej ustawy nie będą się odnosiły m.in. do: czeków, weksli czy transakcji dokonywanych wyłącznie za pomocą gotówki. Nie obejmą również papierowych książeczek mieszkaniowych.
W projekcie zawarto słownik pojęć i definicji - np. rachunek płatniczy. Zgodnie z propozycją, jest to rachunek prowadzony przez instytucje świadczące usługi płatnicze. Rachunkiem płatniczym będzie również rachunek bankowy oraz rachunek członka spółdzielczej kasy oszczędnościowo-pożyczkowej w sytuacji, gdy będzie on służyć wykonywaniu transakcji płatniczych. Jedną z istotnych jest definicja "dnia roboczego", która ma znaczenie ze względu na kluczową rolę, jaką dzień ten odgrywa przy obliczaniu terminów realizacji transakcji płatniczych.
Określono prawa i obowiązki związane z dostarczaniem usług płatniczych i zasady korzystania z nich. Opisano także reguły funkcjonowania instytucji płatniczych i biur usług płatniczych. Wejście w życie przepisów ustawy oznaczać będzie, że podmioty, które prowadzą taką działalność muszą dostosować się do nowych zasad.
Spółdzielcze kasy oszczędnościowo-pożyczkowe oraz Bank Gospodarstwa Krajowego zostały zaliczone do kategorii dostawców usług płatniczych na równi z bankami. Instytucje te nie muszą uzyskiwać zezwolenia i spełniać kryteriów przewidzianych dla instytucji płatniczych, ponieważ ich status prawny wynika z innych przepisów.
Projektowane przepisy ustawy o usługach płatniczych wprowadzają zmiany w kilkunastu innych ustawach. Chodzi m.in. o ustawy: o rachunkowości, Prawie bankowym, Prawie dewizowym, Prawie upadłościowym i naprawczym, o elektronicznych instrumentach płatniczych, o swobodzie działalności gospodarczej, o nadzorze nad rynkiem finansowym.
Usunięcie barier w realizacji usług płatniczych zwiększy konkurencję między podmiotami świadczącymi tego typu usługi, przyczyni się do wzrostu zaufania konsumentów do nowoczesnych instrumentów płatniczych oraz doprowadzi do harmonizacji przepisów prawnych regulujących taką działalność na terenie całej Unii Europejskiej.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz o zmianie innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów.
Od 1 stycznia 2013 r. zlikwidowany zostanie NIP dla osób fizycznych objętych rejestrem PESEL nie prowadzących działalności gospodarczej lub nie będących zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT. Osoby te będą posługiwały się jedynie numerem PESEL.
Zgodnie z nowymi przepisami, od 1 lipca 2011 r. do końca 2012 r., od osób fizycznych objętych rejestrem PESEL nie mających firm lub nie będących zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT (dalej: osoby fizyczne), nie będzie można żądać NIP (jeżeli nie jest to wymagane przepisami prawa). Od 1 lipca 2011 r. osoby fizyczne w kontaktach z administracją podatkową będą mogły posługiwać się numerem PESEL. Na wszystkich dokumentach będą mogły zamieszczać numer PESEL, po którym zostaną zidentyfikowane przez administrację podatkową. Ułatwi to przede wszystkim kontakty z urzędami skarbowymi.
Od 1 stycznia 2012 r. przewidziano zniesienie obowiązku dokonywania zgłoszenia identyfikacyjnego (chodzi o aktualizowanie danych) do urzędu skarbowego przez osoby fizyczne. Nie będą one musiały zgłaszać w urzędzie skarbowym kolejnych zmian związanych z danymi, które zawiera rejestr PESEL. Naczelnik urzędu skarbowego "z urzędu" zaktualizuje te dane automatycznie, po ich otrzymaniu z rejestru PESEL. Oznacza to odciążenie obywateli od samodzielnego zgłaszania takich zmian skarbówce. Aktualizacja danych będzie konieczna jedynie w przypadku, gdy adres zamieszkania osoby fizycznej będzie inny niż adres zameldowania.
Od 1 lipca 2011 r. firmom, które nadal będą musiały posiadać NIP, będzie on nadawany od razu, a nie w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez naczelnika urzędu skarbowego. Skróci to i uprości całą procedurę, która obecnie prowadzona jest na podstawie Ordynacji podatkowej.
Od 1 lipca 2011 r. ruszy też Centralny Rejestr Podmiotów - Krajowa Ewidencja Podatników (CRP KEP), którego działalność skróci obieg informacji w urzędach skarbowych i przyspieszy obsługę podatników. Nowy rejestr, prowadzony przez ministra finansów, powstanie na bazie Krajowej Ewidencji Podatników. Rejestr będzie zawierał dane ewidencyjne z rejestru PESEL, które będą wiążące dla administracji podatkowej. Będą w nim także gromadzone dane z niektórych dokumentów związanych z obowiązkami wynikającymi z przepisów podatkowych. Chodzi o informacje dotyczące m.in.: obowiązków podatkowych, okresu zawieszenia działalności gospodarczej, wyboru formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przez przedsiębiorcę.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe", przedłożony przez ministra infrastruktury.
Projekt nowelizacji przygotowano ze względu na konieczność wdrożenia do polskiego prawa rozwiązań wskazanych przez Komisję Europejską. Z przepisów unijnych wynika, że zarządca infrastruktury kolejowej musi być niezależny od przewoźników kolejowych. Dlatego wprowadzono do ustawy przepisy, które wzmocnią niezależność spółki Polskie Linie Kolejowe SA (zarządca infrastruktury kolejowej w Polsce) od przewoźników kolejowych. Nowe przepisy tworzą gwarancje, że władze PLK SA będą podejmować decyzje dotyczące określania i pobierania opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej oraz udostępniania tej infrastruktury przewoźnikom - w sposób, bezstronny i nie dyskryminujący żadnego z nich.
Zgodnie z projektem nowelizacji, członkowie zarządu i rady nadzorczej Polskich Linii Kolejowych SA oraz pracownicy tej spółki (zajmujący określone stanowiska i ich zastępcy) nie będą mogli pełnić funkcji w organach i świadczyć pracy w PKP SA i spółkach od niej zależnych oraz u przewoźników kolejowych. Zakaz ten ma obowiązywać również przez 24 miesiące od zakończenia pełnienia funkcji przez członków zarządu i rady nadzorczej PLK SA lub ustania zatrudnienia pracowników tej spółki.
Wprowadzono zapis, że członkowie zarządu PLK SA będą powoływani przez radę nadzorczą tej spółki, po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego. Założono, że walne zgromadzenie PLK SA uchwali zmiany statutu spółki, aby dostosować go do wymagań ustawy.
Zaproponowano, aby znowelizowane przepisy obowiązywały po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, przedłożony przez ministra zdrowia.
W aptece, w punkcie aptecznym jednorazowo będzie można kupić lek zawierający do 720 mg pseudoefedryny w postaci soli - to najważniejsza zmiana zaproponowana w projekcie ustawy.
Oznacza to ograniczenie dostępności do produktów leczniczych, wydawanych bez recepty, zawierających ten składnik. Obliczono, że dawka do 720 mg jest wystarczająca do przeprowadzenia skutecznej terapii jednej osoby w ciągu 3 dni leczenia. Składnik ten zawierają takie leki, jak m.in.: Cirrus, Acatar AT i Sudafed.
Rozwiązanie to ma przeciwdziałać hurtowemu nabywaniu produktów leczniczych, wykorzystywanych do pozamedycznego użycia zawartej w nich pseudoefedryny. Substancja ta jest wykorzystywana jako prekursor lub substancja psychoaktywna. Pseudoefedryna, podobnie jak efedryna, działa w sposób zbliżony do amfetaminy i jest jednym z prekursorów metamfetaminy. Regulacja ta nie ograniczy dostępu do leków, zawierających ten składnik, używanych do leczenia. Podobne rozwiązania obowiązują w krajach Unii Europejskiej np. Francji, Wielkiej Brytanii i Niemczech.
Znowelizowana ustawa ma obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2012 r., przedłożoną przez ministra pracy i polityki społecznej.
Rząd proponuje Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych pozostawienie zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2012 r. na ustawowym minimum wynoszącym 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2011 r.
Przedstawiając tą propozycję wzięto pod uwagę: sytuację finansów publicznych, w tym Funduszu Ubezpieczeń Społecznych; potrzebę ograniczania wydatków budżetu państwa; konieczność korekty deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych poniżej 3 proc. PKB do 2012 r. (zgodnie z rekomendacją Rady Ecofin).
Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2012 r., przedłożoną przez ministra pracy i polityki społecznej.
Rząd proponuje, aby minimalne wynagrodzenie za pracę w 2012 r. wynosiło 1500 zł. Kwota ta zapewni relację minimalnego wynagrodzenia do prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w wysokości 41,4 proc. Obecnie wynagrodzenie minimalne wynosi 1386 zł.
Taką propozycję rząd przedstawi Trójstronnej Komisji do spraw Społeczno-Gospodarczych do 15 czerwca 2011 r.
Rada Ministrów zapoznała się z informacją na temat środków Funduszu Solidarności Unii Europejskiej, przedłożoną przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.
Polska otrzyma ze środków Funduszu Solidarności ok. 105,5 mln euro, tj. ok. 422,2 mln zł na dofinansowanie kosztów usuwania skutków powodzi, jaka miała miejsce w naszym kraju w maju i czerwcu 2010 roku.
Pieniądze z Funduszu zostaną wykorzystane przede wszystkim na naprawę infrastruktury przeciwpowodziowej i naprawę (remont) wałów przeciwpowodziowych oraz innych urządzeń melioracji wodnych podstawowych. Zostaną przekazane na remont i odbudowę infrastruktury drogowo-mostowej, wodociągowej oraz kanalizacji. Rozdysponuje je minister spraw wewnętrznych i administracji.
Parlament Europejski 6 kwietnia br. zatwierdził decyzję Komisji Europejskiej o przyznaniu Polsce środków z Funduszu Solidarności UE. W ciągu 6 miesięcy od ich wykorzystania powinniśmy przedłożyć KE sprawozdanie w tej sprawie. Środki Funduszu mogą być wykorzystywane wyłącznie na usunięcie skutków powodzi, nie mają charakteru prorozwojowego. Nie można z nich finansować kosztów usunięcia szkód w mieniu prywatnym i podlegającym ubezpieczeniu. Muszą być wykorzystane w ciągu 12 miesięcy od daty ich wpłynięcia na rachunek bankowy w Polsce. Zostaną przekazane w jednej transzy.
UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ akuc/