CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

27.09.2011 14:44

27.09. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszych obrad Rada Ministrów przyjęła:

- projekt ustawy budżetowej na rok 2012,

- strategię zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2012-2015.

Rząd przyjął sprawozdanie z realizacji w roku 2010 programu wieloletniego pn. "Wymiana śmigłowców Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej - Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w latach 2005-2010".

Rząd zatwierdził dwa dokumenty opatrzone klauzulą zastrzeżone:

- wykaz instalacji wytwarzających energię elektryczną objętych systemem w okresie rozliczeniowym, rozpoczynającym się od 1 stycznia 2013 r. wraz z przyznaną tym instalacjom liczbą uprawnień do emisji (dokument zastrzeżony),

- wykaz instalacji objętych systemem handlu uprawnieniami do emisji w okresie rozliczeniowym od 1 stycznia 2013 r. wraz z przyznaną im liczbą uprawnień do emisji.

Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na rok 2012, przedłożony przez ministra finansów.

Projekt budżetu państwa na 2012 r. zakłada, że dochody wyniosą 292.813.000 tys. zł, wydatki nie będą wyższe niż 327.813.000 tys. zł, a deficyt nie przekroczy 35.000.000 tys. zł. Projekt uwzględnia również budżet środków europejskich: dochody - 72.570.113 tys. zł i wydatki - 77.104.059 tys. zł. Jeśli chodzi o planowane przychody z prywatyzacji to szacuje się, że w 2012 r. wyniosą one 10 mld zł.

Dochody budżetu państwa

Prognoza dochodów na 2012 r. skonstruowana została przy założeniu realnego wzrostu PKB na poziomie 4 proc. oraz planowanych zmian systemowych.

Na potrzeby projektu budżetu na 2012 r. przyjęto następujące założenia dotyczące podstawowych wskaźników makroekonomicznych: wzrost zatrudnienia w gospodarce (1,3 proc.), realny wzrost PKB (o 4 proc.); średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych (2,8 proc.), wzrost spożycia ogółem (o 3 proc.), realny wzrost wynagrodzeń w gospodarce narodowej (2,9 proc.).

Jeśli chodzi o najistotniejsze zmiany podatkowe planowane na 2012 r. będą to: zmiany podatku akcyzowego na węgiel i koks; korzystne dla podatników zmiany w zakresie płatności zaliczek na podatki dochodowe od działalności gospodarczej; wzrost akcyzy na papierosy o 4 proc.

Dochody podatkowe wyniosą 267.570.010 tys. zł, tj. o 8,1 proc. nominalnie więcej niż w 2011 r. Na kwotę tę składają się dochody m.in. z następujących podatków:

- VAT - 132.500.000 tys. zł (o 7,1 proc. więcej niż w 2011 r.),

- akcyza - 61.623.000 tys. zł (wzrost o 5,0 proc.),

- CIT - 29.600.000 tys. zł (wzrost o 19,4 proc.),

- PIT - 42.400.000 tys. zł (wzrost o 9,6 proc.).

Dochody niepodatkowe wyniosą 23.472.569 tys. zł. Będą to:

- dochody z cła - 1.754.000 tys. zł,

- dochody z dywidend od udziałów Skarbu Państwa w spółkach oraz z wpłat z zysku - 4.153.500 tys. zł,

- opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody niepodatkowe - 15.158.153 tys. zł,

- wpłaty jednostek samorządu terytorialnego - 2.406.916 tys. zł.

Prognozuje się, że dochody ze środków Unii Europejskiej i innych źródeł niepodlegających zwrotowi wyniosą 1.770.421 tys. zł.

Wydatki budżetu państwa

Do ustalenia wydatków budżetowych na 2012 r. zastosowano tymczasową dyscyplinującą regułę wydatkową. Elementem wzmacniającym efekt tej reguły jest utrzymanie w 2012 r. zamrożenia funduszu wynagrodzeń we wszystkich jednostkach państwowej sfery budżetowej.

Poziom wydatków oszacowano na podstawie m.in. następujących założeń: wydatki na obronę narodową - co najmniej 1,95 proc. PKB z roku poprzedzającego rok budżetowy; waloryzacja emerytur i rent wskaźnikiem wynoszącym 104,2 proc.; wydatki na infrastrukturę transportu lądowego w wysokości nie niższej niż 18 proc. planowanych na 2012 r. wpływów z akcyzy od paliw silnikowych; subwencja dla samorządu terytorialnego obejmuje skutki podwyżek dla nauczycieli z 2011 r. oraz środki na sfinansowanie wzrostu ich wynagrodzeń o 3,8 proc. od września 2012 r.

W wydatkach zaplanowano także środki na finansowanie i współfinansowanie programów oraz projektów realizowanych z udziałem pieniędzy unijnych, a także środków pochodzących z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA.

Limit wydatków budżetowych na 2012 r. jest wyższy o 4,6 proc. od planowanego na 2011 r.

Na wydatki złożą się:

- dotacje i subwencje - 156.451.195 tys. zł,

- świadczenia na rzecz osób fizycznych - 23.295.350 tys. zł,

- wydatki bieżące jednostek budżetowych - 60.578.929 tys. zł,

- wydatki majątkowe - 14.909.893 tys. zł,

- obsługa długu Skarbu Państwa - 43.084.900 tys. zł,

- środki własne UE - 16.383.586 tys. zł,

- współfinansowanie projektów z udziałem środków UE - 13.109.147 tys. zł.

Podobnie jak w latach poprzednich, największy udział w wydatkach będą stanowić dotacje i subwencje (47,7 proc.), następnie wydatki bieżące jednostek budżetowych (18,5 proc.) oraz obsługa długu Skarbu Państwa (13,1 proc.).

W 2012 r. realizowane będą 64 programy wieloletnie, na które zaplanowano wydatki budżetowe w wysokości 6.170.303 tys. zł.


Rada Ministrów przyjęła Strategię zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2012-2015, przedłożoną przez ministra finansów.

Strategia zarządzania długiem sektora finansów publicznych jest, zgodnie z ustawą o finansach publicznych, ustalana co roku przez ministra finansów, przedstawiana Radzie Ministrów do zatwierdzenia, a następnie przedstawiana Sejmowi wraz z uzasadnieniem projektu ustawy budżetowej. Dokument obejmuje horyzont czterech lat i zawiera strategię zarządzania długiem Skarbu Państwa (SP) oraz strategię oddziaływania na pozostały dług sektora finansów publicznych.

Strategia zawiera prognozy wielkości państwowego długu publicznego oparte na założeniach polityki fiskalnej przyjętych w projekcie ustawy budżetowej na 2012 r., natomiast w zakresie celów i zadań odnosi się do zarządzania długiem publicznym w węższym znaczeniu, tj. jako sposób finansowania potrzeb pożyczkowych państwa oraz kształtowania struktury długu, a więc wybór rynków, instrumentów i terminów emisji.

Zgodnie z ustawą o finansach publicznych, przekroczenie przez relację państwowego długu publicznego do PKB progu 50 proc. w 2010 r. oznacza konieczność przyjęcia w ustawie budżetowej na 2012 r. relacji deficytu budżetowego do dochodów nie wyższej niż założona w budżecie na 2011 r. Relację tę w ustawie na 2011 r. ustalono na poziomie 14,7 proc., natomiast relacja założona w projekcie ustawy budżetowej na 2012 r. wynosi 12,0 proc. Ograniczenie to będzie oddziaływać na budżety kolejnych lat.

W 2011 r. przewidywany jest wzrost relacji długu do PKB z 52,8 proc. (na koniec 2010 r. do 53,8 proc.), czego przyczyną jest znaczące osłabienie złotego w reakcji na kryzys zadłużeniowy w strefie euro. Przy przyjętych założeniach w latach 2012-15 relacja długu do PKB będzie się zmniejszać i obniży się poniżej progu 50 proc. w 2013 r. Zmniejszać się również będzie relacja długu sektora general government do PKB, która w horyzoncie Strategii osiągnie poziom 50,1 proc. Przy założeniach przyjętych w Strategii nie wystąpi zagrożenie przekroczenia przez tę relację progu 60 proc., przewidzianego w Traktacie z Maastricht.

Strategia przewiduje wzrost relacji kosztów obsługi długu SP do PKB z 2,5 proc. w 2011 r. do 2,7 proc. w 2012 r., a następnie jej sukcesywne obniżenie do 2,2 proc. w 2015 r.

Strategia stanowi kontynuację strategii przygotowanej rok temu. Utrzymany został cel minimalizacji kosztów obsługi długu w długim okresie czasu przy przyjętych ograniczeniach związanych z ryzykiem oraz trzy współzależne zadania zwiększania płynności, efektywności i przejrzystości rynku skarbowych papierów wartościowych.

Dla realizacji celu Strategii w latach 2012-2015 przyjęto, że:

- utrzymane zostanie elastyczne podejście do kształtowania struktury finansowania pod względem wyboru rynku, waluty i instrumentów, w stopniu przyczyniającym się do minimalizacji kosztów obsługi i przy ograniczeniach wynikających z przyjętych poziomów ryzyka oraz możliwego wpływu na politykę pieniężną;

- głównym źródłem finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa pozostanie rynek krajowy; udział długu w walutach obcych utrzymywany będzie w przedziale 20-30 proc. z możliwością przejściowych odchyleń od tego przedziału w przypadku znaczących zmian kursów walutowych;

- priorytetem polityki emisyjnej będzie budowanie dużych i płynnych emisji o oprocentowaniu stałym, zarówno na rynku krajowym, jak i rynku euro oraz dolara amerykańskiego;

- utrzymano dążenie do zwiększania średniej zapadalności długu krajowego, natomiast jego duration, które osiągnęło już poziom akceptowalny z punku widzenia ryzyka stopy procentowej, utrzymywane będzie w przedziale 2,5-4,0 lat;

- w przypadku długu zagranicznego obecny poziom zarówno ryzyka refinansowania, jak i ryzyka stopy procentowej, nie stanowi ograniczenia dla minimalizacji kosztów obsługi.


Rada Ministrów przyjęła sprawozdanie z realizacji w roku 2010 programu wieloletniego pn. "Wymiana śmigłowców Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej - Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w latach 2005-2010", przedłożone przez ministra zdrowia.

Do końca 2010 r. SP ZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe wyposażono w 23 śmigłowce EC 135 P2i (w 2010 r. dostarczono ich 17, a w 2009 r. - 6). W ub. roku jednostka ta pozyskała także symulator lotów do szkolenia pilotów, a także odebrała materiały szkoleniowe, dokumentację techniczną, części, narzędzia oraz wyposażenie dodatkowe śmigłowców. Zostały przeprowadzone szkolenia pilotów i mechaników.

W listopadzie 2010 r. Skarb Państwa (minister zdrowia) zawarł umowę z DRF Stiftung Luftrettung gemeinnuetzige AG z siedzibą w Filderstad na zakup systemu komunikacji i śledzenia lotu do montażu w śmigłowcach EC 135 P2+. Zobowiązania te zostały zrealizowane. W tym samym czasie została zawarta umowa między Skarbem Państwa (ministrem zdrowia) a SP ZOZ LPR, dotycząca przeniesienia niektórych praw i obowiązków, wynikających z umowy między Skarbem Państwa (ministrem zdrowia) z DRF Stiftung Luftrettung gemeinnuetzige AG z siedzibą w Filderstad.

Ze sprawozdania wynika, że program wymiany śmigłowców został zrealizowany, a środki budżetowe na jego realizację w pełni wykorzystano (nakłady nie przekroczyły limitu 496,45 mln zł).


Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne, przedłożoną przez prezesa Rządowego Centrum Legislacji.

Rząd zdecydował, że osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjne w wysokości 520 zł miesięcznie, w listopadzie i grudniu br., otrzymają dodatkowe 100 zł. Na ten cel zostanie przeznaczone ok. 34 mln zł z budżetu państwa na 2011 r.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

Źródło artykułu:PAP
rządkomunikatcir
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)