CIR: w 2016 r. Polska powinna wyjść z procedury nadmiernego deficytu

Konsolidacja polskich finansów publicznych powinna pozwolić w 2016 r. na uchylenie nałożonej na Polskę procedury nadmiernego deficytu - napisano w komunikacie CIR dotyczącym przyjętego we wtorek przez rząd Wieloletniego Planu Finansowego Państwa (WPFP) na lata 2014-17.

CIR: w 2016 r. Polska powinna wyjść z procedury nadmiernego deficytu
Źródło zdjęć: © Fotolia | geografika

22.04.2014 | aktual.: 22.04.2014 15:42

"Rząd jest zdeterminowany, aby dalej ograniczać nierównowagę finansów publicznych w celu stworzenia bezpiecznych i trwałych fundamentów do rozwoju kraju" - poinformowało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). "Strategia konsolidacji, bazująca przede wszystkim na obniżaniu wydatków w relacji do PKB, a nie wzroście dochodów sektora, oraz przyjęte konserwatywne założenia dla sektora powinny pozwolić na uchylenie procedury nadmiernego deficytu w 2016 r. (na podstawie danych za 2015 r.)" - napisano.

CIR zaznaczyło w komunikacie, że w tym roku WPFP po raz pierwszy składa się z dwóch części: "Programu konwergencji. Aktualizacja 2014" (APK) oraz "Celów głównych funkcji państwa wraz z miernikami stopnia ich realizacji". W APK przedstawiono średniookresową prognozę sytuacji gospodarczej Polski i finansów publicznych, a także podjęte i planowane działania mające na celu realizację rekomendacji Rady Ecofin z grudnia 2013 r., w tym przede wszystkim zlikwidowanie nadmiernego deficytu w 2015 r.

Rząd spodziewa się, że wzrost PKB w Polsce w 2014 r. wyniesie 3,3 proc., czyli dwa razy więcej niż w 2013 r. W 2015 r. realne tempo wzrostu PKB wyniesie 3,8 proc., a w latach 2015-16 ustabilizuje się na poziomie 4,3 proc. "Podstawowym czynnikiem odpowiedzialnym za przyspieszenie tempa wzrostu PKB będzie przyspieszenie popytu krajowego, w tym szybsze tempo wzrostu spożycia prywatnego oraz utrzymanie wysokiej dynamiki inwestycji prywatnych" - prognozuje rząd.

Zgodnie z dokumentem wraz z poprawą koniunktury gospodarczej systematycznie będzie zmniejszać się stopa bezrobocia. W 2014 r. ma spaść do 9,8 proc.; w 2015 r. wyniesie 9,3 proc., a do 2017 r. zmniejszy się do 7,9 proc. "Jest to konsekwencja prognozowanych zmian w popycie na pracę. Oczekuje się, że w 2014 r. liczba osób pracujących wzrośnie przeciętnie o 0,6 proc., po spadku o 0,1 proc. w roku poprzednim" - wyjaśniono.

Resort finansów prognozuje, że w 2014 r. inflacja średnioroczna (mierzona CPI) pozostanie niska i wyniesie 1,2 proc. w porównaniu z 0,9 proc. w roku ubiegłym. W kolejnych latach inflacja ma rosnąć, a w 2017 r., w związku z planowanym powrotem stawek podatku VAT do 22 proc. (z 23 proc.) oraz 7 proc. (z 8 proc.), prognozowany jest jej tymczasowy spadek do 2,2 proc.

"W kolejnych latach prognozuje się dalsze zacieśnienie polityki fiskalnej, prowadzące do osiągnięcia w 2014 r. jednorazowej nadwyżki w wysokości 5,8 proc. PKB oraz w 2015 r. deficytu sektora na poziomie 2,5 proc. PKB (według ESA95). Realizacja takiej ścieżki fiskalnej, w warunkach utrzymującej się ujemnej luki produktowej (to różnica między potencjalnym wzrostem PKB a rzeczywistym - PAP) będzie możliwa dzięki konsekwentnej realizacji przez rząd działań strukturalnie zwiększających dochody oraz ukierunkowanych na obniżanie wydatków w relacji do PKB" - prognozuje rząd.

"Ograniczenie deficytu będzie głównie wynikiem zmniejszenia wydatków o 3,5 pkt proc. do PKB" - zaznaczono. Podkreślono, że likwidacji nadmiernego deficytu służyć będzie także wdrażanie pakietu działań ułatwiających podatnikom wypełnianie ich zobowiązań wobec państwa i podnoszących wydajność administracji podatkowej.

W drugiej części dokumentu określono cele głównych funkcji państwa wraz z miernikami stopnia ich realizacji. Wyjaśniono, że ich realizacja ma się przyczyniać do osiągnięcia wizji rozwoju Polski wskazanej w Strategii Rozwoju Kraju 2020; powinna też umożliwić wzmocnienie i wykorzystanie istniejących potencjałów rozwojowych oraz usuwać zidentyfikowane bariery rozwojowe.

Bezpośrednio nawiązują one do kluczowych priorytetów rozwojowych i kierunków polityki społeczno-gospodarczej, określonych w najważniejszych dokumentach strategiczno-programowych: krajowych (w szczególności Strategii Rozwoju Kraju 2020) i unijnych.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)