Deloitte: Wtórny rynek smartfonów w Polsce powinien rosnąć w najbliższych latach
Warszawa, 09.03.2016 (ISBnews) - W Polsce w coraz większym stopniu widoczne jest powstanie wtórnego rynku smartfonów. Rynek ten ma duży potencjał i najprawdopodobniej będzie rósł w najbliższych latach, ocenia firma doradcza Deloitte.
09.03.2016 13:35
"W 2016 roku użytkownicy telefonów komórkowych sprzedadzą bezpośrednio lub wymienią na nowe 120 mln używanych przez siebie smartfonów, zarabiając na tym ponad 17 mld USD w skali całego świata. Powstanie wtórnego rynku smartfonów jest w coraz większym stopniu widoczne również w Polsce" - powiedział starszy menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte, ekspert rynku TMT Jakub Wróbel podczas spotkania z dziennikarzami.
Wskazał, że rynek używanych smartfonów ma duży potencjał i w najbliższych latach najprawdopodobniej będzie rósł zarówno na świecie, jak i w Polsce. Szacunki na 2016 rok wskazują na wyraźny wzrost w stosunku do liczby 80 mln używanych smartfonów o wartości 11 mld USD, które sprzedano w 2015 roku.
"Szacuje się, że w bieżącym roku na świecie zostanie sprzedanych w sumie 1,6 mld smartfonów, co odpowiada wzrostowi o ok. 11% w porównaniu do ubiegłego roku. Około 7% z tej liczby będą stanowić urządzenia używane (w 2015 r. było to około 5%). Z naszego badania Global Mobile Consumer Survey, przeprowadzonego w połowie 2015 r. wynika, że co dziesiąty dorosły Polak sprzedał poprzednio używany przez siebie smartfon. Z kolei 41% użytkowników smartfonów w wieku 18-59 lat zadeklarowało, że ma tendencję do kupowania najnowszych urządzeń, jeśli naprawdę im się podobają, a 6% decyduje się na ich zakup jak tylko pojawią się na rynku. Takie podejście może oznaczać, że grupa ta coraz częściej będzie chciała sprzedać poprzednio używany przez siebie model telefonu na rynku wtórnym" - ocenił starszy menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte.
Ponadto wskazał na politykę operatorów komórkowych w Polsce, którzy zaczynają wprowadzać programy, w ramach których zamiast wyrzucać lub odkładać na półkę używany telefon, możemy np. wymienić go w rozliczeniu na nowy.
"Trzeba jednocześnie zwrócić uwagę, że wyniki badania Global Mobile Consumer Survey 2015 wskazują, iż aż 80% polskich użytkowników smartfonów wymieniając swój telefon na nowy, stary zostawia sobie, oddaje innemu członkowi rodziny lub znajomemu lub po prostu wyrzuca" - dodał Wróbel.
Eksperci Deloitte wskazują, że ewolucja rynku telekomunikacyjnego dotyczy nie tylko samych urządzeń, ale także sposobów korzystania z nich. Z badania przeprowadzonego przez Deloitte wśród przedstawicieli pokolenia Z (urodzonych po 2000 roku) w Polsce wynika, że wśród gimnazjalistów media społecznościowe wyprzedziły rozmowy telefoniczne i stały się głównym narzędziem do komunikacji. Zdaniem ekspertów, rynek TMT (technologii, mediów i telekomunikacji) jest dziś w dużym stopniu rynkiem młodych odbiorców, do wymagań których producenci i dostawcy treści będą musieli się dostosować.
(ISBnews)