Diners Club: Polskie MŚP w dobrej kondycji, skupią się na pozyskiwaniu klientów
Warszawa, 16.11.2015 (ISBnews) - Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) w Polsce w większości oceniają swoją kondycję jako dobrą lub neutralną. Dla większości z nich najważniejszym wyzwaniem jest pozyskiwanie nowych klientów, wynika z badania przeprowadzonego przez Diners Club Polska.
16.11.2015 14:19
Niemal połowa (49%) badanych przedsiębiorstw ocenia swoją sytuację jako dobrą lub bardzo dobrą, podczas gdy neutralne oceny stanowią 37% wszystkich wskazań. Jak zaznaczono, jedynie 9% przedsiębiorców uważa, że sytuacja ich firm jest zła lub bardzo zła.
"Swoją sytuację najlepiej oceniają firmy średnie. Blisko 70% uważa, że jest ona dobra lub bardzo dobra" - czytamy w prezentacji.
Jako dobrą lub bardzo dobrą ocenia swoją kondycję 57% firm usługowych, 41% przemysłowych i 38% handlowych. Swoją sytuację jako złą lub bardzo złą oceniło natomiast 16% małych firm, 11% mikrofirm i 13% firm handlowych.
Połowa firm uważa, że w ciągu najbliższego roku ich sytuacja nie zmieni się, jedna trzecia firm spodziewa się poprawy, a 9% przedsiębiorców obawia się, że ich sytuacja w ciągu roku pogorszy się, wynika także z badania.
Poprawy sytuacji w najbliższym roku spodziewa się niemal połowa średnich firm, co czwartego małego przedsiębiorstwa i jedynie 6% mikrofirm. Aż 78% przedstawicieli przedstawicieli mikrofirm uważa, że ich sytuacja się nie zmieni.
Większość przedsiębiorców z branży usługowej i produkcyjnej przewiduje, że ich sytuacja nie zmieni się (odpowiednio: 62% i 50%). Natomiast wśród firm handlowych największy jest odsetek tych, które spodziewają się, że nadchodzący rok będzie lepszy niż obecny - 48%.
"Największym wyzwaniem dla działających w Polsce firm sektora MŚP jest poszerzanie rynku poprzez zdobywanie nowych klientów (61%). Wysiłek skierowany na rzecz utrzymania obecnych klientów deklaruje niespełna jedna czwarta firm (23%). Co ciekawe, tylko 9% przedsiębiorstw planuje ograniczanie kosztów" - czytamy dalej.
Wśród małych firm 58% zadeklarowało koncentrację na poszukiwaniu nowych klientów, podczas gdy wśród średnich firm odsetek ten wyniósł 54%. Dla mikrofirm kluczowe będzie natomiast utrzymanie obecnych klientów (48%).
Badanie przeprowadzono wśród 500 przedsiębiorstw z sektora MŚP z całej Polski.
(ISBnews)