Do Polski wróciło już 963 klientów biura Alfa Star
Alfa Star nie jest w stanie zrealizować umów zawartych od 18 sierpnia 2014 r. do 29 sierpnia 2015 r., czyli dnia ogłoszenia upadłości.
01.09.2015 15:00
Do Polski wróciło już 963 klientów biura podróży Alfa Star, które ogłosiło utratę płynności finansowej; we wtorek do kraju ma przylecieć ma jeszcze kolejnych 168 osób - podał Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego. W chwili upadłości biura zagranicą było ok. 1600 osób.
Urząd zaznaczył w komunikacie prasowym, że podane dane to stan na wtorek na godz. 12.
We wtorek z Egiptu wróci 99 osób, z Hiszpanii - 4 oraz 64 turystów wypoczywających na Korfu i jedna osoba z Gran Canarii. 24 turystów z Rodos do kraju ma powrócić w środę. Według Urzędu niepewna pozostaje sytuacja turystów w Egipcie, rozpoczęła się organizacja ich powrotu do kraju.
Urząd przypomina, że w sobotę biuro podróży Alfa Star S.A. poinformowało urząd marszałkowski mailowo o utracie płynności finansowej i zaprzestaniu realizowania oraz dalszej sprzedaży oferty turystycznej. Ponieważ biuro zarejestrowane jest na terenie Mazowsza, pomocy turystom udzieli urząd marszałkowski województwa mazowieckiego.
W momencie upadku biura poza granicami kraju przebywało ok. 1600 osób. Klienci biura przebywali w: Turcji (299 osób), Bułgarii (334 osoby), na Teneryfie (33 osoby), w Maroko (21 osób), w Portugalii (23 osoby), w Hiszpanii (98 osób), w Tunezji (8 osób), na Sycylii (40 osób), na Kos (73 osoby), na Gran Canarii (1 osoba), na Krecie (91 osób), na Korfu (64 osoby), na Rodos (50 osób), na Zakynthos (7 osób) i w Egipcie (364 osoby).
Urząd podaje, że w poniedziałek w urzędzie marszałkowskim złożono poprawne oświadczenie o ogłoszeniu niewypłacalności Alfa Star, wcześniej urząd dysponował tylko mailową informacją. Takie oświadczenie jest dokumentem kluczowym do uruchomienia gwarancji ubezpieczeniowej.
Alfa Star nie jest w stanie zrealizować umów zawartych od 18 sierpnia 2014 r. do 29 sierpnia 2015 r., czyli dnia ogłoszenia upadłości - informuje urząd. W tym czasie biuro dysponowało trzema gwarancjami ubezpieczeniowymi; umowy zawarte w okresie obowiązywania trzech różnych gwarancji mają trzy różne terminy zgłaszania roszczeń.
Pierwsza gwarancja (o wartości 24,6 mln zł) obowiązywała od 17 września 2013 r. do 16 września 2014 r., co oznacza, że turyści, którzy zawarli umowy w tym okresie, a jeszcze ich nie zrealizowali mają na dostarczenie wniosku o odszkodowanie oraz niezbędnych dokumentów tylko około dwóch tygodni. Po 16 września 2015 r. nie będzie możliwości złożenia roszczeń do tej gwarancji, ta zgodnie z prawem się przedawnia.
Druga gwarancja (o wartości 19,4 mln zł) jaką posiadało biuro obejmuje okres od 17 września 2014 r. do 16 stycznia 2015 r. Klienci, którzy w tym okresie zawarli umowy z biurem, a ich nie zrealizowali na składanie roszczeń mają czas do 16 stycznia 2016 r., czyli jeszcze przez najbliższe 4,5 miesiąca.
Ostatnia, trzecia gwarancja jaką dysponuje biuro (o wartości 20 mln zł) obejmuje okres od 17 stycznia 2015 r. O tym, do kiedy będzie obowiązywać ta gwarancja zdecyduje czas, w którym uprawomocni się wydana w związku z ogłoszeniem niewypłacalności decyzja administracyjna. Zgodnie z nią biuro zostanie wykreślone i objęte zakazem prowadzenia działalności turystycznej. Od tego dnia (wstępnie przewiduje się, że będzie to wrzesień 2015 r.) turyści będą mieć cały rok na złożenie wniosków o wypłacenie odszkodowań.
Wszystkie niezbędne informacje oraz formularze potrzebne do składania roszczeń znajdują się już na stronie urzędu marszałkowskiego www.mazovia.pl.
Klienci biura, którzy jeszcze nie skontaktowali się z konsulatami mogą uzyskać informacje pod numerem telefonów dyżurnych: Bułgaria - Sofia tel. +359 884 688 510, Grecja - Ateny tel. +30 69 36 55 46 29, Egipt - Kair tel. +20 100 54855 00, Hiszpania - Barcelona tel. +34 60 7735 740, Turcja - Stambuł tel. +90 5304 6918 81, Turcja - Ankara tel. + 90 5304691261, Maroko - Rabat tel. +21 2672419933, Włochy - Rzym tel. +39 335 599 5212, Tunezja - Tunis tel. + 216 98362547, Portugalia - Lizbona tel. +35 1913254442.
Klienci mogą również uzyskać informacje w urzędzie marszałkowskim - (22) 59 79 544; (22) 59 79 543; (22) 59 79 540. Dla wszystkich klientów biura podróży Alfa Star uruchomiony został także specjalny adres mailowy alfastar@mazovia.pl.
W sytuacji upadku biura podróży procedura wygląda tak, że marszałek województwa uruchamia jego gwarancję ubezpieczeniową. Z tych pieniędzy opłaca koszty powrotu klientów biura do Polski, a także zaspokajane są z nich roszczenia tych osób, które zapłaciły za wycieczkę, ale nie zdążyły na nią pojechać.