Trwa ładowanie...

Dodatek osłonowy. Chcesz dostać? Potrzebny wniosek. Mija pierwszy termin

W poniedziałek 31 stycznia mija pierwszy termin składania wniosków o dodatek drożyźniany. To element pomocy rządu w ramach tarczy antyinflacyjnej, która ma chronić przed rosnącymi w szalonym tempie cenami i rachunkami za gaz i prąd. Komu się należy? Jak wypełnić wniosek? Gdzie i kiedy go złożyć? Ile można zyskać? Wyjaśniamy.

Dodatek osłonowy ma pomóc przetrwać drożyznę. Dodatek osłonowy ma pomóc przetrwać drożyznę. Źródło: East News, fot: Bartlomiej Magierowski
d4042h8
d4042h8

Dodatek osłonowy będzie wypłacany w różny sposób, a także w różnych terminach. Osoby, które złożą poprawny wniosek do 31 stycznia, przyznaną kwotę otrzymają w dwóch równych ratach: pierwszą do 31 marca, a kolejną między 1 kwietnia a 2 grudnia. Warto się zatem pospieszyć.

W przypadku dostarczenia dokumentów po 1 lutym włącznie pieniądze w jednej transzy wypłacone zostaną po rozpatrzeniu styczniowych aplikacji. Najpóźniej do 2 grudnia. Najważniejszy termin jednak to koniec października. Jeśli do tego czasu nie złożymy wniosku, pieniądze przysługujące na 2022 r. przepadną.

Komu przysługuje dodatek osłonowy?

By otrzymać pomoc na przetrwanie drożyzny, należy spełnić kryterium dochodowe. Dodatek przysługuje, gdy przeciętne miesięczne dochody nie przekraczają 2100 zł (gospodarstwo jednoosobowe), bądź 1500 zł na osobę w przypadku gospodarstwa wieloosobowego. Uwaga! Wliczane są do tego także 13. i 14. emerytury. Istotne jest również to, że chodzi o kwoty netto, czyli "na rękę".

W zależności od tego, kiedy składany jest wniosek, należy podać dochód za 2020 r. albo 2021 r. By decydował ten sprzed dwóch lat, dokumenty złożyć trzeba do 31 lipca. Po tym terminie brany pod uwagę będzie miniony rok. Osoby, które nie wykazują żadnego dochodu, także mogą starać się o dodatek.

Polski Ład. Ekspert odpowiada na pytania czytelników money.pl

Portal infor.pl zaznacza, że nie trzeba być właścicielem mieszkania lub domu, by pomoc otrzymać. Wystarczy najem, ale tylko w sytuacji, gdy mieszkanie w danym miejscu jest podyktowane zaspokajanie codziennych potrzeb życiowych. To ważne, bo wnioski (o czym dalej) są rozpatrywane przez gminy. Dodatek przysługuje tam, gdzie faktycznie się mieszka.

d4042h8

W przypadku przekroczenia kryterium dochodowego obowiązuje tzw. zasada złotówka za złotówkę. Polega na tym, że przyznawany jest dodatek pomniejszony o kwotę przekroczenia wymaganego dochodu. Jeśli po zastosowaniu tej reguły spadłby poniżej 20 zł — nie będzie wypłacany.

Dodatek osłonowy — ile można otrzymać?

Wysokość rządowej pomocy finansowej, która ma pomóc pokryć część rosnących cen energii i żywności, zależy od tego, z ilu osób składa się gospodarstwo domowe. Wliczani są nie tylko krewni, ale też niespokrewnieni, którzy są w związku.

400 zł dodatku przysługuje dla jednoosobowego gospodarstwa domowego, 600 zł dla składającego się z 2-3 osób, 850 zł dla 4-5 osób, a 1150 zł dla minimum sześcioosobowego domostwa.

Można się również starać o powiększony dodatek. Wynosi (w zależności od liczby osób) kolejno: 500, 750, 1062,50 oraz 1437,50 zł. Przysługuje tym gospodarstwom domowym, które spełniają kryteria dochodowe oraz ich głównym źródłem ogrzewania jest węgiel lub paliwa węglopochodne.

d4042h8

Na jedno gospodarstwo domowe przysługuje tylko jeden dodatek. Zmiany osobowe w gospodarstwie, czyjaś śmierć lub narodziny, nie zmieniają wysokości już przyznanej pomocy.

Dodatek osłonowy — gdzie i jakie dokumenty złożyć?

Wniosek o wypłatę dodatku osłonowego znajduje się na stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Składa się go w urzędzie gminy, na której terenie znajduje się gospodarstwo domowe. Można to zrobić na dwa sposoby. W wersji papierowej oraz elektronicznej, w tym przypadku e-mailem.

Na stronie resortu znajduje się pełna instrukcja, jak wypełnić rubryczki wniosku. Wymagane są podstawowe dane typu PESEL, adres mailowy, nr telefonu itd. Dodatkowy warunek musi być spełniony w przypadku podwyższonych dodatków. W tym przypadku źródło ogrzewania (przypominamy — zasilane węglem lub paliwem węglopochodnym) powinno być wpisane do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Ewentualnie wystarczy potwierdzenie złożenia wniosku o wpisanie do CEEB.

d4042h8

Gdyby gmina poprosiła o uzupełnienie dokumentów, należy to zrobić w terminie od 14 do 30 dni. Jeśli wszystko będzie natomiast dobrze — pieniądze wpłyną na podane konto. Jest też możliwość wypłaty gotówkowej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d4042h8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4042h8