Dolnośląskie/ Ekodukt i "żabie ścieżki" powstaną na modernizowanej linii kolejowej
Ekodukt nad linią kolejową i kilkadziesiąt separatorów dla ochrony czystości wód powstanie w ramach modernizacji linii kolejowej Wrocław - Poznań. Inwestycja za 1,3 mld zł ma też skrócić czas przejazdu.
31.01.2015 13:55
Jak powiedział PAP rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec, ponieważ po modernizacji pociągi na tej linii będą jeździły z prędkością do 160 km na godzinę, konieczne było wprowadzenie wyższego poziomu zabezpieczeń. "Troska o ochronę przyrody przy tej inwestycji nie wiąże się tylko z budowaniem przejść czy przepustów. W trakcie prac w dolinie Widawy wykonawcy kilkakrotnie w okresie lęgowym schodzili z placu budowy. Powiększało to koszty, ale trzeba było zapewnić gatunkom chronionym odpowiednie warunki" - powiedział Siemieniec.
Jak dodał, w ramach inwestycji powstały m.in. udogodnienia, które ułatwią dużym zwierzętom swobodne przechodzenie przez tory. "Ekodukt w lesie nad torami za stacją Pęgów ma 25 metrów szerokości i, łącznie z dojściami do obiektu, ponad 80 metrów długości. Z obu stron zamontowane są wygrodzenia maskujące widok na tory. Naturalny charakter nadadzą mu posadzone specjalnie krzewy" - powiedział rzecznik. Natomiast przed stacją Oborniki Śląskie zaplanowano pod torami dziesięciometrowy wiadukt kolejowy z naturalną gruntową nawierzchnią.
Z myślą o swobodnym przechodzeniu pod torami małych ssaków i płazów 16 przepustów wyposażono w specjalne półki tzw. żabie ścieżki. "Dzięki zbudowanym przejściom tory magistrali kolejowej z Wrocławia do Poznania, nawet przy dużym ruchu, nie będą barierą dla dużych i małych zwierząt" - podkreślił Siemieniec.
Dla ochrony przed hałasem z torowiska staną ekrany akustyczne. Ich lokalizacja została ustalona na podstawie badań i zaakceptowana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Mniejszy hałas zapewnią też maty antywibracyjne montowane na przebudowywanych mostach i wiaduktach oraz bezstykowe szyny w nowych torach, natomiast dla ochrony czystości środowiska woda z torowiska będzie przechodzić przez 46 specjalnych separatorów.
Modernizacja linii kolejowej E 59 Wrocław-Poznań ma się zakończyć we wrześniu 2015 r., dolnośląski etap tej inwestycji obejmuje 58-kilometrowy odcinek od Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego.
Całkowity koszt inwestycji to ponad 1,3 mld zł. Jest ona współfinansowana przez Unię Europejską z funduszu spójności w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko. Po zakończeniu remontu pociągi na trasie Wrocław-Poznań pojadą z prędkością do 160 km na godzinę, a czas podróży skróci się o 20 minut.