Dwustu producentów i eksporterów na VI edycji China Expo w Warszawie
Około dwustu producentów i eksporterów z Chin weźmie udział w VI edycji targów China Expo - China Brand Show Poland, które odbędą się 15-17 września w Warszawie - poinformował we wtorek przedstawiciel Ministerstwa Handlu ChRL Tian Guofeng.
30.08.2016 15:20
VI edycja China Expo będzie miała miejsce w warszawskim Centrum Targowo-Kongresowym MT Polska. Jak podkreślał na wtorkowej konferencji prasowej Tian Goufeng targi będą przede wszystkim okazją do nawiązania kontaktów handlowych między polskimi i chińskimi przedsiębiorcami. W trakcie targów zaprezentuje się bowiem około 200 producentów i eksporterów z różnych regionów Chin.
Na stoiskach zostaną zaprezentowane m.in. materiały budowlane i osprzęt, systemy alarmowe oraz zabezpieczeniowe, elektronika, ale również produkty oświetleniowe, wyposażenie wnętrz, artykuły gospodarstwa domowego, części samochodowe oraz upominki - zaznaczył Goufeng.
Ponadto w trakcie targów zostanie utworzony sektor usług dedykowany firmom związanym z rynkiem chińskim, oferującym usługi prawne, spedycyjne, logistyczne, telekomunikacyjne czy tłumaczeniowe. W sektorze tym będą mogły zaprezentować swoją ofertę także szkoły językowe prowadzące kursy języka chińskiego - podkreślili organizatorzy.
Organizatorem VI edycji China Expo - China Brand Show Poland 2016 ze strony chińskiej jest Ministerstwo Handlu Chińskiej Republiki Ludowej. Patronat honorowy nad targami objęło m.in. polskie Ministerstwo Rozwoju, Ambasada Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce, Krajowa Izba Gospodarcza, Polska Izba Handlu.
Wtorkowej konferencji prasowej towarzyszył panel ekspercki dotyczący współpracy gospodarczej między Polską a Chinami. Eksperci zgodzili się, że Nowy Jedwabny Szlak ze względu na położenie geograficzne Polski jest szansą na pogłębienie polsko-chińskich relacji gospodarczych. Kluczowa jednak, jak zaznaczali, jest zmiana strategii prowadzenia polskiego eksportu do Chin.
Były ambasador RP w ChRL Krzysztof Szumski podkreślił, że poziom polskiego eksportu zależy w tej chwili przede wszystkim od polskich przedsiębiorców. "Ze strony ogólnego zabezpieczenia relacji gospodarczych z Chinami zostało zrobione właściwie prawie wszystko, były wymiany wizyt najwyższych przywódców, ta osłona, ten parasol nad tymi stosunkami jest najwyższy z możliwych, natomiast teraz to zależy od biznesmenów, od tych, którzy robią ten biznes" - mówił.
Wojciech Piwowarski z Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych zaznaczył natomiast, że dla chińskiego rynku atrakcyjne mogą okazać się m.in. polskie rozwiązania dotyczące ochrony środowiska, produkty medyczne a także biofarmaceutyki. "Są już polskie firmy, które funkcjonują na tamtym rynku, są to firmy, które niedawno w Polsce powstały, a zatem mocno innowacyjne. To jest tych kilka produktów, które ja bym widział, poza żywnością czy kosmetykami naturalnymi oczywiście" - dodał.
Według wicedyrektora Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych Radosława Pyffela dotychczasową przeszkodą w prowadzeniu eksportu do Chin był brak systematyczności i świadomości warunków chińskiego rynku wśród polskich eksporterów. "W Polsce co chwila w perspektywie rocznej czy dwuletniej rozpoczynają się nowe programy, nowe strategie, tymczasem potrzebna jest metoda małych kroczków i regularności, systematyczności" - stwierdził.
Szumski zaznaczył natomiast, że nie należy lekceważyć drobniejszej wymiany handlowej. "Trzeba działać na różnych płaszczyznach, szukać różnych nisz" - ocenił. Dodał, że należy wchodzić w te nisze na rynku, które już istnieją i wykorzystywać dotychczasowe kontakty handlowe. "Te kontakty trzeba wykorzystać do stworzenia możliwości naszego eksportu, nie tylko importu" - podkreślił.
Kluczowe zdaniem Piwowarskiego w zwiększaniu polskiego eksportu do Chin jest traktowanie przez przedsiębiorców handlu z Państwem Środka jako rodzaju inwestycji. "Cierpliwość, konsekwencja i kapitał, to są trzy podstawowe czynniki, które w przypadku Chin są niezbędne. Jeśli polskie firmy nie będą pochodziły do rynku chińskiego w perspektywie pewnej inwestycji w ten rynek, to nie zwykle trudno będzie też odnieść na tym rynku sukces" - podsumował.
W czerwcu bieżącego roku prezydenci Polski i Chin podpisali oświadczenie o strategicznym partnerstwie. W oświadczeniu podkreślono, że Polska i Chiny postrzegają siebie nawzajem jako długoterminowych i stabilnych partnerów strategicznych, a swój rozwój - jako znaczącą okazję do obopólnie korzystnej współpracy.
Również w czerwcu Polska i Chiny podpisały nowe porozumienia gospodarcze. Dotyczą one m.in. eksportu polskich jabłek, zwolnienia z VAT dla linii lotniczych, wymiany informacji celnych czy kontroli polskiego drobiu wysyłanego do Chin.