Dywidendy rosną, bo rynek dojrzewa

Łączna suma, jaką wypłacą spółki z GPW, przekroczy w tym roku 10 mld zł – wynika z naszych szacunków. To o ponad 2 mld zł więcej niż rok wcześniej. Wzrost świadczy o tym, że nasz rynek dojrzewa – komentują analitycy. <

Dywidendy rosną, bo rynek dojrzewa
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

BR>
Powyższy obraz wyłania się z dotychczasowych deklaracji krajowych spółek notowanych na GPW i już podjętych przez WZA decyzji w sprawie podziału zysków za 2009 r.

– Wzrost wartości dywidendy to oczywiście dobra wiadomość – komentuje Jarosław Niedzielewski, zarządzający z DWS Polska TFI. – Spodziewałbym się utrzymania tej tendencji także w przyszłym roku.

Standard dojrzałego rynku

Choć łączna suma dywidend rośnie, nadal zyskiem z akcjonariuszami dzieli się mniej niż 1/4 spółek notowanych na GPW. W najlepszych latach było to nieznacznie ponad 30 proc. Tymczasem odsetek amerykańskich firm wchodzących w skład indeksu S&P i płacących dywidendy waha się od 70 do 75 proc.

– W USA przez lata wypracowano kulturę dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami. Na to, aby także w Polsce takie zachowanie stało się standardem, potrzeba jeszcze wiele czasu – ocenia Niedzielewski. Zwraca ponadto uwagę, że spółki notowane na naszym rynku, szczególnie te małe i średnie, są w innej fazie rozwoju niż przedsiębiorstwa w USA. Potrzebują funduszy na rozwój i zakładają, że rosnący kurs zrekompensuje akcjonariuszom brak dywidendy.

– Wypłata dywidendy świadczy o dojrzałości rynku i samych spółek – ocenia Artur Iwański, analityk z Erste Banku. – Jestem pewien, że z czasem coraz więcej przedsiębiorstw dzielić się będzie zyskami ze swymi akcjonariuszami. Według niego, zanim regularne płacenie dywidendy i u nas stanie się standardem, spora część notowanych teraz na GPW firm przestanie być spółkami giełdowymi.

Banki idą z odsieczą

Na to, że przed rokiem dywidendy były wyjątkowo niskie, duży wpływ miały banki, które wcześniej tradycyjnie były wśród najważniejszych płatników dywidend. Rok temu większość z nich – zgodnie z zaleceniami Komisji Nadzoru Finansowego, aby przeznaczyć zyski na zwiększenie kapitałów własnych – zrezygnowała z dzielenia się pieniędzmi z udziałowcami. Tym razem zalecenia KNF już nie obowiązują i banki powoli wracają do swojej polityki dywidendowej. – Tegoroczny wzrost sumy dywidendy jest przede wszystkim zasługą banków – potwierdza nasze obserwacje Iwański z Erste Banku.

Z ośmiu banków, przed kryzysem regularnie płacących dywidendy, w tym roku na wypłatę zdecydowały się cztery. Akcjonariusze Pekao i BZ WBK podjęli już decyzję, a w PKO BP i Banku Handlowym WZA jeszcze się nie zebrały. Jeśli propozycje zarządów będą zaakceptowane, to łączna kwota bankowych dywidend przekroczy 2,5 mld zł.

Dywidendowe statystyki znacząco poprawiło PZU, które dla akcjonariuszy przeznaczyło 1,7 mld zł z zeszłorocznego zysku. Część z tych pieniędzy już wypłacono, a do podziału pozostało jeszcze około 950 mln zł.

PARKIET
Bartłomiej Mayer , Cezary Adamczyk

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.