E-commerce – podsumowanie roku i spojrzenie w przyszłość

Rok 2023 przyniósł branży e-commerce w Polsce sporo wyzwań. Po pandemii handel zaczął powracać do tradycyjnych ścieżek, co rodziło pytania o trwałość wzrostu e-commerce. Obecnie możemy stwierdzić, że branża ta utrzymała swoją dynamikę i z optymizmem patrzy w przyszłość, która niesie ze sobą kolejne zmiany.

aa
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Choć mijający rok był czasem pełnym wyzwań dla polskiego e-commerce, to jednocześnie dostarczył wielu wskazówek dotyczących przyszłego kształtowania się tej branży. Po gwałtownym wzroście popularności zakupów online podczas pandemii przyszedł czas na stabilizację i konsolidację rynku. Wprawdzie wzrost sprzedaży internetowej nie był już tak znamienny jak w latach 2020-2022, jednak nadal zauważalny.

Prognozy wskazują, że wartość światowego rynku e-commerce w 2023 r. wynosiła 16 bln dolarów, a w 2032 r. przewidywany jest wzrost do ponad 57 bln dolarów. W Europie przychody z handlu online mają rosnąć rocznie o około 9-10 proc. Również polscy przedsiębiorcy patrzą z optymizmem w przyszłość. Badanie przeprowadzone przez Future Mind pokazuje, że większość sprzedawców (55 proc.) przewidywało, że ostatnie miesiące tego roku będą dla nich "dobre", a dla 35 proc. – "średnie".

Dane GUS już teraz pokazują tendencję wzrostową – sprzedaż internetowa stanowiła we wrześniu 8,3 proc. całkowitej sprzedaży detalicznej w gospodarce. To czwarty z kolei miesiąc z rzędu, gdy udział e-sprzedaży wzrósł. Widoczne jest wyraźne odbicie w porównaniu do początku roku, kiedy obserwowano znaczne wahania tego wskaźnika.

Po zakupy do internetu

Jednym z czynników wpływających na sukces e-commerce jest rosnąca dojrzałość rynku, który płynnie dostosowuje się do nowych warunków i oczekiwań klientów. Konsumenci, przyzwyczajeni do wygody zakupów online, mogą być mniej skłonni do rezygnacji z tego komfortu nawet w trudniejszych ekonomicznie okresach. Ponadto rozwijająca się technologia i logistyka umożliwiają coraz szybsze i efektywniejsze dostawy, co dodatkowo przyciąga kupujących.

Decydując się na zakupy online, klienci biorą pod uwagę coraz więcej czynników. Znaczenie ma nie tylko cena i wprowadzone oferty specjalne. Uwagę zwracają także na jakość produktów i etykę biznesu. Coraz częściej poszukują dodatkowych informacji o artykułach oraz czytają opinie innych użytkowników. Tak zdobyta wiedza wpływa na ich zachowania zakupowe.

Analiza ruchu na stronach internetowych pokazuje, że Polacy coraz częściej dokonują świadomych wyborów także w kwestii miejsca zakupu online. Platformy zakupowe wciąż cieszą się popularnością dzięki szerokiemu asortymentowi i możliwości porównania ofert, ale zauważalny jest także wzrost zainteresowania stronami konkretnych marek oferujących unikalne produkty i usługi.

Jak odnieść sukces w e-commerce?

Nie ma jednej uniwersalnej strategii sukcesu w e-commerce. Pewne jest jednak, że inwestycja we własny kanał sprzedaży internetowej może przynieść wiele korzyści. Firmy, które chcą zachować niezależność i budować bezpośrednie relacje z klientami, mogą zyskać większą kontrolę nad wizerunkiem marki, zbierać szczegółowe dane o zachowaniach klientów i elastyczniej wdrażać innowacje.

Klienci oczekują nie tylko konkurencyjnych cen, ale także szybkich i bezproblemowych procesów zakupowych, bogatej oferty oraz wysokiej jakości obsługi. Firmy, które zrozumiały te potrzeby i wdrożyły odpowiednie rozwiązania, takie jak np. zaawansowane systemy rekomendacji, personalizację ofert czy sprawnie działającą logistykę, mogą cieszyć się większym zaufaniem i lojalnością klientów.

Istotne znaczenie w e-commerce ma także dostępność metod płatności za zakupy. Możliwość wyboru preferowanego sposobu wpływa na doświadczenie zakupowe klienta. Przelewy internetowe, płatności kartą i portfele elektroniczne nadal dominują w Polsce, ale popularność zyskują szybkie płatności mobilne oraz rozwiązania "kup teraz, zapłać później". System płatności mobilnych BLIK bije kolejne rekordy, co można przypisać prostocie jego użytkowania, bezpieczeństwu transakcji oraz szerokiej akceptacji w sklepach online i stacjonarnych.

AI w e-commerce

Sztuczna inteligencja (AI) stała się kluczowym trendem w e-commerce w roku 2023. Narzędzia wykorzystujące wielkie modele językowe (LLM) wspierają generowanie treści, analizę preferencji klientów oraz optymalizację logistyki i zarządzanie zapasami. Chatboty i wirtualni asystenci, korzystając z zaawansowanych algorytmów uczenia maszynowego, oferują szybką i precyzyjną pomoc klientom, co zwiększa ich satysfakcję i jednocześnie obniża koszty operacyjne.

Choć eksperci branżowi uznają AI za ważny element biznesu, to wielu przedsiębiorców jest jeszcze sceptycznych co do jej wykorzystania w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych czy produktowych. Niemniej jednak sztuczna inteligencja pozostanie ważnym składnikiem przyszłości e-commerce, wpływając na sposób, w jaki konsumenci dokonują zakupów.

Inne nowe technologie, takie jak rzeczywistość rozszerzona (AR), rzeczywistość wirtualna (VR) czy technologia blockchain, zapowiadają jeszcze większe zmiany w e-commerce w przyszłości. Dlatego dla firm działających w tej branży nieustanne dostosowywanie się i sięganie po najnowsze technologie staje się kluczem do utrzymania konkurencyjności i spełnienia oczekiwań klientów.

Kierunek na przyszłość: innowacje

W kolejnych latach e-commerce będzie nadal ewoluował, wykorzystując potencjał sztucznej inteligencji, technologii blockchain i innych innowacji, aby dostosować się do zmieniających się potrzeb klientów i pozostać konkurencyjną na rynku.

O zmianach, trendach i perspektywach na 2024 r. dla sektora porozmawialiśmy z Jarosławem Stankowskim – zarządzającym Business Unitem eCommerce & Retail w Autopay, który jest odpowiedzialny za współpracę z kluczowymi partnerami obszaru eCommerce – oraz Marcinem Szczurem – zarządzającym Business Unitem Platforms & Marketplaces w Autopay, odpowiedzialnym za współpracę z integratorami, marketplace’ami i platformami sprzedażowymi.

Płatna współpraca z Autopay
Wybrane dla Ciebie
Najpierw trzewik. Teraz miecz. Kolejny historyczny artefakt pod Iławą
Najpierw trzewik. Teraz miecz. Kolejny historyczny artefakt pod Iławą
Ile trzeba zarabiać na 8 tys. zł emerytury? Oto szacunki dla 40-latków
Ile trzeba zarabiać na 8 tys. zł emerytury? Oto szacunki dla 40-latków
Stoją z torbami pod butelkomatem. Oblegają maszynę na Mokotowie
Stoją z torbami pod butelkomatem. Oblegają maszynę na Mokotowie
Żywność z Azji jechała do Polski. Służby wydały zakaz
Żywność z Azji jechała do Polski. Służby wydały zakaz
Polacy ruszyli do urzędów. Chcą zdążyć przed nowymi przepisami
Polacy ruszyli do urzędów. Chcą zdążyć przed nowymi przepisami
IPN w Olsztynie się przeprowadza. Oto ile kosztowała nowa siedziba
IPN w Olsztynie się przeprowadza. Oto ile kosztowała nowa siedziba
Polacy nagminnie popełniają ten błąd. Kluczowa zasada przy kominkach
Polacy nagminnie popełniają ten błąd. Kluczowa zasada przy kominkach
Te napoje nie podlegają zwrotowi. Ekspert wyjaśnia, dlaczego
Te napoje nie podlegają zwrotowi. Ekspert wyjaśnia, dlaczego
Wygrał w Lotto ponad 3 mln zł. Oto gdzie kupił los
Wygrał w Lotto ponad 3 mln zł. Oto gdzie kupił los
Skarbówka tropi sprzedawców na Vinted. Niektórym każe zapłacić podatek
Skarbówka tropi sprzedawców na Vinted. Niektórym każe zapłacić podatek
Mówi, ile powinno się zarabiać w Warszawie. "Minimum egzystencjalne"
Mówi, ile powinno się zarabiać w Warszawie. "Minimum egzystencjalne"
Zasiłek pogrzebowy wyższy o 3 tys. zł. Kiedy pierwsze wypłaty?
Zasiłek pogrzebowy wyższy o 3 tys. zł. Kiedy pierwsze wypłaty?