Emperia chce środki ze sprzedaży segmentu detal. przeznaczyć na dywidendę lub skup akcji (opis)
20.06. Warszawa (PAP) - Emperia planuje, że środki jakie pozyska ze sprzedaży spółek z segmentu detalicznego przeznaczy na dywidendę lub skup akcji własnych - poinformował prezes...
20.06.2011 | aktual.: 20.06.2011 14:23
20.06. Warszawa (PAP) - Emperia planuje, że środki jakie pozyska ze sprzedaży spółek z segmentu detalicznego przeznaczy na dywidendę lub skup akcji własnych - poinformował prezes Emperii, Artur Kawa. Po wycofaniu się z segmentu detalicznego i hurtowego w spółce pozostają już tylko nieruchomości i część deweloperska, z której Emperia również zamierza się wycofać.
Spółka podała w poniedziałek, że jej zarząd rozpoczął proces o charakterze aukcyjnym, który ma na celu zweryfikowanie możliwości sprzedaży spółek z segmentu detalicznego. Zamknięcie transakcji sprzedaży spółek detalicznych planowane jest na koniec marca 2012 roku. Ze sprzedaży tych spółek zarząd Emperii chce otrzymać nie mniej niż 900 mln zł.
"Po zamknięciu transakcji zarząd zaproponuje przeznaczenie całej pozyskanej kwoty na dywidendę lub skup akcji własnych" - powiedział na spotkaniu z dziennikarzami Kawa.
Dodał, że ostateczna decyzja będzie należała do akcjonariuszy.
"Akcjonariusze będą musieli zdecydować, czy chcą robić nowy biznes wraz ze mną, czy też otrzymać dywidendę" - powiedział Kawa.
Dodał, że po sprzedaży obecnego biznesu Emperii nie zamierza przechodzić na emeryturę.
"Mam pomysły na nowy biznes, ale obecnie za wcześnie mówić, co by to miało być" - powiedział.
Kawa poinformował, że decyzja o sprzedaży części detalicznej biznesu wynika z analizy rynku w Polsce i ze spodziewanych trendów na nim w przyszłości.
"Widzimy bardzo dynamicznie zmieniający się rynek, nasi konkurenci deklarują coraz większe nakłady inwestycyjne. W naszym przekonaniu konkurencja na rynku będzie się wzmagała, a następne lata przyniosą dalsze jest zaostrzenie i walka konkurentów stanie się zaciekła. Nie zmieniamy natomiast naszego przekonania, że jest to rynek bardzo atrakcyjny, drugi wraz z Turcją najbardziej atrakcyjny w Europie" - powiedział Kawa.
"Uważamy, że to jest właściwy moment, aby nasz segment detaliczny mógł pozyskać nowego inwestora, który będzie kontynuował jego działalność, a nasi akcjonariusze otrzymają godziwą zapłatę za wartość, którą tworzyliśmy w ostatnich latach" - dodał.
Prezes poinformował, że od kilku miesięcy zainteresowanie częścią detaliczną spółki zgłaszają inwestorzy finansowi i branżowi.
"Notujemy bardzo duże zainteresowanie wyrażane zarówno przez inwestorów branżowych, jak i finansowych" - powiedział Kawa.
Harmonogram transakcji zakłada, że do końca sierpnia Emperia czekać będzie na niewiążące oferty wraz z proponowaną ceną, we wrześniu i w październiku przeprowadzany będzie due diligence. Na koniec października przewidziano składanie ofert ostatecznych wraz z oferowaną ceną. Zawarcie warunkowej umorzy sprzedaży spółek detalicznych ma nastąpić do końca grudnia, a do końca marca 2012 roku planowane jest zamknięcie transakcji.
Prezes podkreślił, że pomimo planów sprzedaży części detalicznej, segment ten w dalszym ciągu jest rozwijany.
"W pierwszych dwóch kwartałach tego roku ruszyło 7 supermarketów Stokrotka. W kilku kolejnych obiektach trwa zaawansowany proces inwestycyjny. Dodatkowo spółka nieustannie poszukuje lokalizacji dla nowych placówek i prowadzi rozmowy z sieciami zainteresowanymi dołączeniem do grupy" - powiedział Kawa.
Część detaliczną Emperii Holding stanowią 184 supermarkety Stokrotka i 8 supermarketów Delima. Sklepy zlokalizowane są na osiedlach, w mini-centrach i galeriach handlowych. Placówki mają od 500 do 1400 m.kw. powierzchni sprzedaży i oferują od 4 do 10 tys. pozycji asortymentowych, w tym artykuły spożywcze, kosmetyki, chemię i alkohol.
Emperia jest obecnie w trakcje sprzedaży części hurtowej dla Eurocashu. Eurocash czeka na zgodę UOKiK, aby sfinalizować transakcję.
W skład grupy dystrybucyjnej Emperii wchodzą spółki Tradis, Ambra, DEF, Detal Koncept (organizator franczyzowych sieci Groszek i Milea), Euro Sklep, Lewiatan i sieć drogerii Koliber.
Grupa dystrybucyjna zajmuje się dystrybucją towarów FMCG, organizuje też sieci franczyzowe sklepów i supermarketów. Tradis jest również strategicznym partnerem spółdzielni Społem. Liczba placówek sieci franczyzowych grupy Tradis wynosi obecnie 4158.
Sieć dystrybucyjna dysponuje 63 oddziałami w postaci centrów dystrybucji, serwisów i magazynów cash&carry o łącznej powierzchni około 306 tys. m.kw.
Po sprzedaży części detalicznej w spółce pozostaną wyłącznie nieruchomości, które Emperia również będzie chciała sprzedać. Wcześniej przedstawiciele Emperii szacowali wartość tych nieruchomości na kilkaset milionów złotych.
Dywizja nieruchomości Emperii odpowiada za nieruchomości grupy. Inwestuje w obiekty z obszaru supermarketów, hal cash&carry, centrów dystrybucyjnych i mini galerii handlowych. Dywizja zarządza nieruchomościami Emperii, pozyskuje nowe lokalizacje i prowadzi działalność deweloperską. (PAP)
pr/ jtt/