Engelhardt: nie stać nas na dofinansowanie wszystkich pociągów

Ministerstwa Infrastruktury nie stać na dofinansowanie wszystkich pociągów międzywojewódzkich, które tego wymagają - powiedział w Sejmie podsekretarz stanu w tym resorcie Juliusz Engelhardt. W przyszłym roku na ten cel zostanie przeznaczonych 620 mln zł, czyli tyle samo, co od trzech lat - podał.

Engelhardt odpowiadał na pytania posłów dotyczące zmian w rozkładzie jazdy PKP Intercity, wprowadzonych od września. Część połączeń została zamknięta, część ma ograniczoną długość trasy, a jeszcze inne zastąpiono połączeniami z przesiadką.

Jak wyjaśnił Engelhardt, od trzech lat na tym samym poziomie pozostają kwoty dofinansowania z budżetu dla przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych oraz dotacje rekompensujące przewoźnikom ustawowe ulgi taryfowe. Tymczasem rosną koszty i zmieniają się warunki ekonomiczne - podkreślał. To powoduje, że dofinansowanie może dostać coraz mniej pociągów - dodał.

Ministerstwo Infrastruktury szuka dodatkowych pieniędzy dla przewoźnika - zapewnił Engelhardt. Planowane jest zwiększenie dofinansowanie PKP Intercity o 1 mln zł, zaoszczędzony na umowie resortu ze spółką PKP Przewozy Regionalne - podał.

Engelhardt zapewnił posłów, że do likwidacji zostały wytypowane najmniej popularne wśród pasażerów pociągi.
_ Podstawą podjętych przez przewoźnika decyzji były wyniki ekonomicznych analiz i przeprowadzone badania marketingowe _ - dodał. PKP Intercity częściowo przyjęły przedstawiane argumenty resortu i nie wprowadziły ograniczeń kursowania dla 16 pociągów, spośród 72 proponowanych na początku do likwidacji, lub ograniczenia kursowania - podkreślił.

Umowa na dofinansowanie z budżetu państwa dotyczy 329 pociągów. Engelhardt wyjaśnił, że spółka PKP Intercity prowadzi zarówno działalność komercyjną, jak i dofinansowywaną przez budżet państwa. W tej drugiej części mieszczą się pociągi międzynarodowe i pospieszne międzywojewódzkie, których spółka nie uruchomiłaby kierując się wyłącznie rachunkiem ekonomicznym.

Wątpliwości posłów wzbudziły zmiany w kursowaniu pociągu dalekobieżnego Karkonosze. Do końca sierpnia dojeżdżał z Warszawy przez Wrocław, do Jeleniej Góry, Wałbrzycha i Szklarskiej Poręby. Od września będzie łączył stolicę z Wrocławiem. Posłowie argumentowali, że to jedyne bezpośrednie połączenie kolejowe regionu z Warszawą. Engelhardt tłumaczył, że kursowanie nocnego pociągu w relacji Warszawa - Kłodzko będzie utrzymane do końca września. Natomiast na trasie z Wrocławia do Jeleniej Góry funkcjonują alternatywne połączenia.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup