Engelhardt: nie stać nas na dofinansowanie wszystkich pociągów

Ministerstwa Infrastruktury nie stać na dofinansowanie wszystkich pociągów międzywojewódzkich, które tego wymagają - powiedział w Sejmie podsekretarz stanu w tym resorcie Juliusz Engelhardt. W przyszłym roku na ten cel zostanie przeznaczonych 620 mln zł, czyli tyle samo, co od trzech lat - podał.

Engelhardt odpowiadał na pytania posłów dotyczące zmian w rozkładzie jazdy PKP Intercity, wprowadzonych od września. Część połączeń została zamknięta, część ma ograniczoną długość trasy, a jeszcze inne zastąpiono połączeniami z przesiadką.

Jak wyjaśnił Engelhardt, od trzech lat na tym samym poziomie pozostają kwoty dofinansowania z budżetu dla przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych oraz dotacje rekompensujące przewoźnikom ustawowe ulgi taryfowe. Tymczasem rosną koszty i zmieniają się warunki ekonomiczne - podkreślał. To powoduje, że dofinansowanie może dostać coraz mniej pociągów - dodał.

Ministerstwo Infrastruktury szuka dodatkowych pieniędzy dla przewoźnika - zapewnił Engelhardt. Planowane jest zwiększenie dofinansowanie PKP Intercity o 1 mln zł, zaoszczędzony na umowie resortu ze spółką PKP Przewozy Regionalne - podał.

Engelhardt zapewnił posłów, że do likwidacji zostały wytypowane najmniej popularne wśród pasażerów pociągi.
_ Podstawą podjętych przez przewoźnika decyzji były wyniki ekonomicznych analiz i przeprowadzone badania marketingowe _ - dodał. PKP Intercity częściowo przyjęły przedstawiane argumenty resortu i nie wprowadziły ograniczeń kursowania dla 16 pociągów, spośród 72 proponowanych na początku do likwidacji, lub ograniczenia kursowania - podkreślił.

Umowa na dofinansowanie z budżetu państwa dotyczy 329 pociągów. Engelhardt wyjaśnił, że spółka PKP Intercity prowadzi zarówno działalność komercyjną, jak i dofinansowywaną przez budżet państwa. W tej drugiej części mieszczą się pociągi międzynarodowe i pospieszne międzywojewódzkie, których spółka nie uruchomiłaby kierując się wyłącznie rachunkiem ekonomicznym.

Wątpliwości posłów wzbudziły zmiany w kursowaniu pociągu dalekobieżnego Karkonosze. Do końca sierpnia dojeżdżał z Warszawy przez Wrocław, do Jeleniej Góry, Wałbrzycha i Szklarskiej Poręby. Od września będzie łączył stolicę z Wrocławiem. Posłowie argumentowali, że to jedyne bezpośrednie połączenie kolejowe regionu z Warszawą. Engelhardt tłumaczył, że kursowanie nocnego pociągu w relacji Warszawa - Kłodzko będzie utrzymane do końca września. Natomiast na trasie z Wrocławia do Jeleniej Góry funkcjonują alternatywne połączenia.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji
Ta opłata to obowiązek. Kontrolerzy robią zdjęcia aut. 800 zł kary
Ta opłata to obowiązek. Kontrolerzy robią zdjęcia aut. 800 zł kary
"Grozi za to grzywna 1500 zł". Burmistrz apeluje do rolników
"Grozi za to grzywna 1500 zł". Burmistrz apeluje do rolników
Ile trzeba mieć oszczędności, by żyć z odsetek? Oto kwota
Ile trzeba mieć oszczędności, by żyć z odsetek? Oto kwota
Te znicze to tegoroczny hit. Ludzie wydają nawet kilkaset złotych
Te znicze to tegoroczny hit. Ludzie wydają nawet kilkaset złotych
Ostrzeżenie dla turystów. Niedźwiedź pojawił się w woj. małopolskim
Ostrzeżenie dla turystów. Niedźwiedź pojawił się w woj. małopolskim
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos