Eurocash notuje wysokie wzrosty sprzedaży
Dystrybutor produktów FMCG zanotował wzrost sprzedaży we wszystkich swoich jednostkach biznesowych, wzmocniony dodatkowo przez ubiegłoroczne akwizycje.
Skonsolidowana sprzedaż grupy Eurocash przekroczyła w ub. r. 6,12 mld zł, EBITDA wyniosła 158,44 mln zł, a zysk netto 78,44 mln zł. To wynik znacznie lepszy, niż w 2007 r., gdy Eurocash miał 4726,06 mln zł przychodów i 58,88 mln zł zysku netto.
Całkiem dobry dla grupy Eurocash był ostatni kwartał ub. r., choć jak przyznaje prezes Luis Amaral, widoczne były już pierwsze objawy spowolnienia.
Eurocash miał w czwartym kwartale 2008 r. 27,33 mln zł zysku wobec 19,62 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny na poziomie grupy wyniósł 41,24 mln zł wobec 32,20 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody wyniosły 1595,42 mln zł wobec 1276,14 mln zł rok wcześniej.
Grupa ma tez spore nadwyżki finansowe. Jej środki pieniężne netto (bez długów bankowych) wynosiły na koniec 2008 r. 75,7 mln zł.
_ W 2008 roku Eurocash kontynuował wzrost i umocnił się na pozycji lidera rynku, zgodnie z oczekiwaniami naszych akcjonariuszy _ - mówi Luis Amaral, prezes Eurocash. _ Nasza strategia oferowania niskich cen w oparciu o efektywne formaty biznesowe i zintegrowane funkcje centralne, wydaje się być najodpowiedniejsza, by zapewnić naszym klientom odpowiednią obsługę w obecnych trudnych warunkach _ - dodaje Amaral. Jego zdaniem w 2009 r. słabsi gracze rynkowi będą musieli stawić czoła prawdziwym trudnościom, ale Eurocash do nich nie należy.
W ujęciu jednostkowym Eurocash miał w 2008 roku 59,57 mln zł zysku netto wobec 44,01 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk ten wypracowała sieć hurtowni cash&carry i współpracująca z nią detaliczna sieć Delikatesy Centrum.
W ub. r. liczba hurtowni Eurocash powiększyła się o 9 placówek, do 111. Liczba sklepów franczyzowych Delikatesy Centrum wzrosła o 81 do 376 placówek.
Swoje całkiem niezłe wyniki dopisały do rezultatu całej grupy spółki dystrybucyjne KDWT i McLane.
KDWT w 2008 r. osiągnęła przychody w wysokości 2 519,50 mln zł w porównaniu z 2 266,71 mln zł w 2007 r. Wzrost sprzedaży w kategorii produktów żywnościowych KDWT w całym 2008 r. wyniósł 56,06 proc. Sprzedaż papierosów ilościowo spadła o 6,02 proc. w porównaniu do roku 2007 i wyniosła 7 423 mln szt. Na koniec 2008 r. KDWT posiadało 80 oddziałów i 3 centra dystrybucyjne.
Sprzedaż hurtowni McLane Polska, których wynik jest uwzględniany w sprzedaży grupy Eurocash od maja 2008 r., wyniosła 653,85 mln zł. (maj-grudzień 2008 r.). McLane Polska specjalizuje się w dostarczaniu produktów impulsowych na stacje benzynowe i do restauracji.
JS