Evraz Group chce zdobyć zagraniczne rynki transportu kolejowego

Rosyjski koncern stalowy Evraz Group planuje, że ciągu najbliższych lat zwiększy udział na rynku torów kolejowych w USA. Inwestor zapatruje się też na europejski rynek transportowy; w Europie chce sprzedawać koła kolejowe do wagonów o różnym przeznaczeniu.

Evraz Group chce zdobyć zagraniczne rynki transportu kolejowego
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

11.06.2013 | aktual.: 12.06.2013 09:07

Rosyjski koncern górniczo-hutniczy Evraz Group, kontrolowany przez biznesmena Romana Abramowicza, chce zwiększyć dotychczasowe udziały na amerykańskim rynku torów kolejowych. Planuje się, że produkcja, która zasili ten rynek będzie dostarczana z rosyjskich zakładów hutniczych. O strategii rosyjskiej ekspansji w Ameryce poinformował menedżer segmentu produkcji kolejowej Evraz Group Jewgenij Aleksejenko.

Obecnie rosyjski koncern zajmuje około 45 proc. amerykańskiego rynku torów kolejowych. Niezagospodarowaną przestrzeń rynkową Rosjanie chcą wypełnić torami wyprodukowanymi w Rosji, mimo że mają własną produkcję w amerykańskim stanie Kolorado.

Starszy analityk rosyjskiej firmy inwestycyjnej Veles Capital Ajrat Chalikow w rozmowie z PAP mówi, że jest to uzasadnione ekonomicznie. - Chodzi o to, że nie ma sensu poszerzać linii produkcyjnych w Stanach Zjednoczonych. Koszt dostaw torów kolejowych z Rosji do Ameryki nie przekroczyłby 150-200 dolarów za tonę, przy czym wartość jednej tony torów wynosi od 2 tys. dolarów - powiedział. Zaznaczył, że Evraz Group wypracował sobie mocną pozycje wśród pozostałych rosyjskich producentów działających w tym segmencie i w Ameryce spółce nie grozi konkurencja ze strony firm krajowych.

- Choć rosyjski Meczel, duży gracz na rynku stali, w najbliższym czasie uruchomi produkcję torów kolejowych, w niczym to nie zagrozi planom eksportowym koncernu Romana Abramowicza. Meczel już zakontraktował swoją produkcję z innymi odbiorcami na kilka kolejnych lat - dodał ekspert.

Według menedżera Evraz Group Jewgenija Aleksejenko, główną konkurencję spółki w Stanach Zjednoczonych w segmencie torów kolejowych stanowią producenci z Japonii, Chin oraz hinduski ArcelorMittal. Aby eksport torów z Rosji był opłacalny, minimalna partia powinna wynosić od 15 tys. ton. Przedstawiciel Evraz Group przyznaje, że na razie spółka nie omawiała z klientami tematu dostaw torów z Rosji. Dodał też, że pierwsza partia rosyjskiej produkcji dla Stanów Zjednoczonych będzie gotowa w pierwszym kwartale 2014 roku.

Rosjanie planują, że w ciągu najbliższych dwóch-czterech lat cały eksport torów kolejowych będzie wynosił od 100 do 200 tys. ton rocznie. Te plany sprzedażowe wiążą się z trwającą modernizacją linii produkcyjnej spółki.

Evraz myśli nie tylko o podbiciu rynku amerykańskiego, ale i europejskiego. Prime relacjonując wypowiedź wiceprezesa koncernu Aleksieja Iwanowa podaje, że inwestorzy stawiają przed sobą zadanie w ciągu najbliższych dwóch-trzech lat dostarczyć na obydwa rynki około 40-50 tys. ton produkcji. Iwanow podkreśla, że sprzedaż zagraniczna jest dla koncernu jednym z głównych kierunków rozwoju. Planowany dochód z eksportu dwukrotnie przewyższa dochody wypracowane w Rosji.

Do Europy koncern będzie dostarczał m.in. koła kolejowe. Evraz Group działa tu za pomocą spółki, którą utworzył z niemieckim GHH-Valdunes. Ma ona sprzedawać rosyjskie koła do wagonów kolejowych na rynku europejskim. Rosyjska firma oferuje m.in. koła do wagonów pasażerskich i towarowych oraz kolei specjalnych i podziemnych. Jest także producentem kół 1250 mm, stosowanych w lokomotywach pasażerskich EP-20, osiągających duże prędkości.

Evraz Group to koncern działający w branży górniczo-hutniczej. Największym akcjonariuszem firmy jest miliarder Roman Abramowicz, który w metalurgiczny interes zainwestował pieniądze zarobione na sprzedaży Gazpromowi koncernu naftowego Sibnieft. Rosjanie mają aktywa zarówno w Rosji i na Ukrainie, jak i w Stanach Zjednoczonych, Czechach, we Włoszech oraz w Afryce Południowej. W 2012 roku Evraz Group wyprodukował 15,9 mln ton stali.

Irina Nowochatko-Kowalczyk

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)