Firmy akwizycyjne wykorzystują starsze osoby

Urząd skontrolował 34 firmy i ma wątpliwości wobec 33

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Eksperci z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeanalizowali firmy sprzedaży bezpośredniej (akwizycyjne) z punktu widzenia seniorów, bo najwięcej zgłoszeń w takich sprawach napływa od osób powyżej 60. roku życia. W 2011 r. do rzeczników konsumentów wpłynęło ponad 33 tys. skarg od konsumentów, którzy kupili towary od akwizytora lub przez internet. Akwizytorów spotkać można prawie wszędzie - odwiedzają mieszkania, biura, sanatoria, wycieczki, klientów szukają także na ulicy.
Jak poinformowała Krasnodębska-Tomkiel na piątkowej konferencji prasowej, główne uchybienia skontrolowanych firm akwizycyjnych dotyczyły uniemożliwiania konsumentom odstąpienia od umowy i nierozpatrywania reklamacji. Ponadto podpisywane umowy były nieczytelne.

Jak wskazali eksperci z UOKiK, w wielu firmach akwizycyjnych przy ewentualnym zwrocie towaru klient musi to zrobić osobiście w siedzibie firmy. Tymczasem - zdaniem Urzędu - kupując dany produkt od akwizytora, klient powinien mieć możliwość rezygnacji z zakupu w ciągu 10 dni od daty zawarcia umowy i odesłania go do przedsiębiorcy wraz z informacją o swojej decyzji.

Prezes Urzędu powiedziała, że niektóre firmy nie dają konsumentom obowiązkowego formularza odstąpienia od umowy, albo informują o tej możliwości bardzo małą, trudną do odczytania czcionką. W związku z tym klienci, w tym wielu seniorów, mogli nie dowiedzieć się o przysługujących im prawach. UOKiK miał też zastrzeżenia do nieprecyzyjnego określania konsekwencji braku spłaty rat za towar.

Krasnodębska-Tomkiel wskazała, że UOKiK chciał skontrolować więcej firm zajmujących się sprzedażą bezpośrednią, ale nie było to możliwe. "Chcieliśmy skontrolować 70 firm, ale okazało się, że połowa z nich w zasadzie albo już nie istnieje, albo nie oferuje żadnych umów. W efekcie przeanalizowaliśmy te firmy, które istniały" - powiedziała.

Podkreśliła, że w wyniku kontroli zostanie wszczętych 26 postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów oraz wytoczonych będzie 10 pozwów o uznanie klauzul za niedozwolone.

Dyrektor Delegatury UOKiK w Łodzi Barbara Romańczak-Graca, która przygotowywała raport, powiedziała, że wartość rynku sprzedaży bezpośredniej w Polsce w 2011 r. (bez firm z branży telekomunikacyjnej i energetycznej) wyniosła 1,6 mld zł, a liczba zatrudnionych osób w takich firmach sięgnęła 870 tys. "Największy procentowy udział w sprzedaży bezpośredniej miały artykuły dla zdrowia i urody. Najmniejszy - artykuły rehabilitacyjne" - powiedziała.

Romańczak-Graca przypomniała, że starsi konsumenci powinni zachować ostrożność w trakcie uczestniczenia w różnego rodzaju pokazach i przy zawieranych w tym czasie umowach. "Jeśli już znaleźli się na takim pokazie czy wpuścili konsultanta do domu, to powinni bardzo dokładnie przeczytać umowę i nie kierować się emocjami" - podkreśliła.

UOKiK przypomniał, że w przypadku indywidualnego sporu z przedsiębiorcą konsumenci mogą zwrócić się o bezpłatną poradę do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów lub zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii 800 007 707. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można też skorzystać, wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.
Wśród skontrolowanych przez UOKiK firm znalazły się: ACN Communications Polska we Wrocławiu, P.P.U.H. Andafil w Buku, AMC ALFA METALCRAFT w Warszawie, BECK IMPERIAL w Warszawie, BioVerba BVG w Komornikach, Bodyhelp w Katowicach, Benedica z siedzibą w Jeleniej Górze, F.M.H. MEDICOVERS w Tychach, DanWita w Grodzisku Wielkopolskim, DLF w Gdyni, Eco - Vital w Poznaniu, F.H.Wool Star w Buku, Harmedy w Buku, INSTYTUT UNCARIA w Warszawie, VITALISUER w Sosnowcu, A.D.K. w Mrągowie, 3V w Warszawie, FHU Biomed w Dobieżynie, Firma Handlowa Mavita w Poznaniu, MEDICOR w Porażynie, Partylite w Warszawie, Ogród Zdrowia w Gorzowie Wielkopolskim, RH MEDIC w Warszawie, VELMER w Poznaniu, Philipiak Polska w Warszawie, Camel Laura Brlik w Poznaniu, Medica life Polska w Ostrowcu Świętokrzyskim, REMES w Opalenicy, Farma Snu w Poznaniu, Wool-Kam w Poznaniu, SmartSystem w Gdyni, SWISAMED w Małdytach, Vorwerk Polska we Wrocławiu, Welmax w Poznaniu.

(Nap)

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Nowa moneta 10 zł już trafiła do obiegu. Oto jak wygląda
Nowa moneta 10 zł już trafiła do obiegu. Oto jak wygląda
Rolnicy planują protesty. "To jest kpina w żywe oczy"
Rolnicy planują protesty. "To jest kpina w żywe oczy"
Chcą likwidacji tych monet. Petycja trafiła do prezydenta
Chcą likwidacji tych monet. Petycja trafiła do prezydenta
Duża zmiana w OC. Kierowcy się ucieszą
Duża zmiana w OC. Kierowcy się ucieszą
Porażka systemu kaucyjnego? Polacy zabrali głos
Porażka systemu kaucyjnego? Polacy zabrali głos
Polskie lotnisko zamknięte na 3 miesiące? Szykuje się na "plan B"
Polskie lotnisko zamknięte na 3 miesiące? Szykuje się na "plan B"
Masowe zwolnienia w Łodzi. "Firma odwróciła się plecami"
Masowe zwolnienia w Łodzi. "Firma odwróciła się plecami"
Rosyjskie drony w Polsce. Terytorialsi w gotowości. Co z pracą?
Rosyjskie drony w Polsce. Terytorialsi w gotowości. Co z pracą?
Media w Rosji o dronach w Polsce. Skandaliczne zdania o Rzeszowie
Media w Rosji o dronach w Polsce. Skandaliczne zdania o Rzeszowie
Rosyjskie drony spadły w Polsce. Lokalni przedsiębiorcy komentują
Rosyjskie drony spadły w Polsce. Lokalni przedsiębiorcy komentują
Nie pojechali na wakacje. Domagają się 29 tys. zł odszkodowania
Nie pojechali na wakacje. Domagają się 29 tys. zł odszkodowania
Zamknięcie granicy z Białorusią. Ci przedsiębiorcy mają z tym problem
Zamknięcie granicy z Białorusią. Ci przedsiębiorcy mają z tym problem