Fundacji Kronenberga: Prawie 40% firm chce zdobywać kolejne rynki zagraniczne
Warszawa, 24.09.2014 (ISBnews) - Polskie firmy radzą sobie bardzo dobrze na rynkach zagranicznych i ponad prawie 40% z nich zamierza zdobywać kolejne rynki w następnych latach, a aż 97% jest zadowolonych z przeprowadzonej ekspansji, wynika z badania Fundacji Kronenberga. Główną motywacją do ekspansji jest szukanie nowych źródeł przychodów, a trzy kroki udanego wejścia na rynki zagraniczne to inwestycja w pracowników, znalezienie partnerów zagranicznych oraz zdobycie wiedzy o nowych rynkach.
24.09.2014 13:14
"Firmy, które są już na zagranicznych rynkach planują dalszą ekspansję. Polskie firmy są konkurencyjne, mają coraz więcej wiedzy o rynku i klientach i rozszerzają tę działalność. Ponad połowa firm planuje nawiązanie nowych relacji biznesowych i rozwinięcie działalności na nowe rynki. Motywacją jest głównie zwiększenie dochodów, zwiększenie zasięgu działania i zdobywanie nowych klientów. Firmy zachęca też do wyjścia za granicę ich dobra sytuacja " - powiedział dyrektor zarządzający departamentu klientów strategicznych Citi Handlowy Piotr Kosno podczas spotkania z dziennikarzami.
Prawie 1/3 badanych polskich firm jest obecna na rynkach zagranicznych poprzez eksport. Branże, w których głównie działają nasze firmy na rynkach zagranicznych to żywność, IT, dostawcy do przemysłu ciężkiego (maszyny, wyposażenie).
"Te firmy są zazwyczaj bardzo doświadczone. Mamy taką sytuację, że 80% firm jest na rynku dłużej niż 10 lat. Dominują firmy produkcyjne, ale również IT, handel i usługi. Kraje prowadzą ekspansję zagraniczną średnio w 7 krajach, a 97% podmiotów wskazało, ze jest zadowolonych z ekspansji" - podkreślił Kosno. To pokazuje, że ci, którzy zdecydowali się wyjść poza Polskę w przeważającej większości odnieśli sukces, dodał.
Firmy zdają sobie sprawę, że źródłem sukcesu, nie tylko na rynkach zagranicznych jest uzyskiwanie przewag konkurencyjnych w różnych obszarach.
"Zapytaliśmy, jakie są fundamenty udanej ekspansji zagranicznej. Okazuje się, że jest to wiedza oraz doświadczenie pracowników i partnerów biznesowych. Ani duże zasoby finansowe, ani innowacyjne oferta nie gwarantują tego" - podkreślił Kosma.
Polskie firmy deklarują zwiększenie wydatków marketingowych na budowę marki na lokalnym rynku. Źródłem tych działań jest dostęp do finansowania zewnętrznego.
Z badania wynika, że zaledwie 5% polskich firm ma utrudniony dostęp do finansowania zewnętrznego. Z danych za 2012 r. wynika, że co piąta firma korzystała z finansowania zewnętrznego i w większości szukała go w bankach, a 40% z dotacji unijnych.
Pytani o bariery prowadzenia działalności za granicą, polscy przedsiębiorcy na pierwszym miejscu wskazują na biurokrację i przepisy. Co ciekawe wśród barier na rynku polskim firmy również wymieniły ten obszar. Przedsiębiorcy są także zgodni, że zarówno na rynku zagranicznych, jak i polskim takimi barierami są także konkurencja oraz koszty pracy.
"Widać jednak, że polskie firmy w znacznie wyższym stopniu akceptują koszty pracy za granicą niż w Polsce, a jednocześnie na rynkach zagranicznych większą uwagę poświęcają czynnikom makroekonomicznym jak np. ryzyko kursowe"- podkreślił Kosma.
Największym wyzwaniem dla rozwoju za granicą wskazywanym przez polskie firmy są czynniki makroekonomiczny (m.in. kursy walut, czy kryzys gospodarczy) i konkurencja zagraniczna. Aby sobie z nimi poradzić firmy najczęściej inwestują w kapitał ludzki, konkurują ceną oraz jakością produktów i usług.
"Problemem jest to, że mamy relatywnie mało osób, które mają doświadczenie za granicą w postaci umiejętności zarządzania biznesem . Dlatego spodziewamy się, że będzie rosła współpraca w firmami doradczymi" - powiedział Kosno.
Według danych GUS, przychód z całej działalności polskich firm działających za granicą (49 934) sięgnął 2843 mld zł w 2013 r., w tym dla małych firm było to 451 mld zł, dla średnich 734 mld zł i dla dużych 1658 mld zł.
Badanie Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy "Jak zdobywać rynki zagraniczne" zostało zrealizowane w maju-czerwcu 2014 r. przy współpracy z PBS Polska metodą CAPI. Badanie obejmowało 503 polskie przedsiębiorstwa o obrotach powyżej 8 mln zł, które min. 10% obrotu uzyskują z działalności międzynarodowej. Badanie nie obejmowało mikroprzedsiębiorstw.
(ISBnews)