Gdańsk/ W stoczni Nauta zwodowano dwa statki

W Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta w Gdańsku zwodowano w piątek dwa, częściowo wyposażone, nowoczesne statki, tzw. sejnery do połowu ryb. Jednostki budowane są na zamówienie stoczni z Norwegii i Danii.

03.07.2015 20:20

Jarosław Staluszka ze Stoczni Remontowej Nauta poinformował w komunikacie, że obie jednostki spłynęły na wodę z pochylni B1. "Po raz pierwszy w historii pochylni został wykorzystany system umożliwiający podwójne wodowanie" - dodał. Operacja wodowania została podzielona na dwie części, przed południem zwodowano sejner "Don Ole", a po południu - jednostkę "Ruth".

"Don Ole" to statek do połowu ryb, zamówiony przez norweską stocznię Fitjar Mekaniske Verksted AS. Armatorem statku będzie peruwiański armator - Austral Group S.A.A., będący częścią norweskiej grupy Austevoll Seafood ASA, jednej z wiodących na świecie firm specjalizujących się w rybołówstwie.

Statek ma ponad 60 m długości, ponad 12 m szerokości oraz 5,5 m zanurzenie. Jednostka będzie posiadała dziewięć zbiorników z wodą, do których trafią ryby po złowieniu. Przy maksymalnym obciążeniu balastowym jednostka będzie mogła poruszać się z prędkością ok. 16 węzłów. Nadzór nad budową sprawuje towarzystwo klasyfikacyjne Det Norske Veritas.

Drugi sejner "Ruth" powstał na zlecenie duńskiej stoczni Karstensens Skibsvaerft AS, która od dwóch lat jest stałym klientem Nauty. Jednostka ma 88 m długości, ponad 16 m szerokości, a jej zanurzenie wynosi 9,2 m. Jest to trzeci sejner, jaki Nauta zbudowała na zlecenie duńskiego klienta. W ubiegłym roku stocznia oddała zamawiającemu dwie podobne statki - Haugagut i Kvannoy. Sejner przystosowany jest do przewożenia żywych ryb w zbiornikach z wodą morską.

Cytowany w komunikacie Prezes Zarządu Stoczni Remontowej Nauta Krzysztof Juchniewicz podał, że budowa nowoczesnych statków rybackich to znacząca część zamówień Zakładu Nowych Budów stoczni Nauta. Poinformował, że kolejne jednostki będą przekazywane armatorom jeszcze w tym i w następnym roku.

Statki trałowe typu "purse seiner" to jednostki łowiące siecią przyciąganą do burty statku wraz ze złowionymi rybami. Złowione w ten sposób ryby są przechowywane w zbiornikach statkowych wypełnionych wodą morską. Przy łowieniu statki tego typu korzystają m.in. z sonarów, echosond lub szperaczy, które znajdują ławice ryb, oceniają ich wielkość i ustalają optymalną trasę, wokół której należy wypuszczać sieci.

Stocznia Remontowa Nauta z Gdyni w ostatnich 20 latach koncentrowała się przede wszystkim na remontach statków. Od 2012 r. realizuje zamówienia na budowę nie tylko częściowo wyposażonych kadłubów, lecz także kompletnych jednostek. Zakład Nowych Budów stoczni Nauta znajduje się na terenach byłej Stoczni Gdańsk.

Stocznia Remontowa Nauta należy do Grupy MARS Shipyards and Offshore. W ramach Grupy skonsolidowane zostały spółki tzw. stoczniowe z portfela Agencji Rozwoju Przemysłu. Jak podaje Grupa na swojej stronie internetowej, Grupę MARS Shipyards and Offshore tworzą cztery spółki z sektora stoczniowego oraz produkcji offshore: Morska Stocznia Remontowa Gryfia (Szczecin), Stocznia Remontowa Nauta (Trójmiasto) oraz Energomontaż-Północ Gdynia i Energop (Sochaczew). Ponadto Fundusz Inwestycyjny MARS posiada udziały w stoczni Crist (35 proc.) oraz Bilfinger Mars Offshore (35,67 proc.), które ściśle współpracują z grupą, w ramach wspólnego wykorzystania technologii i potencjału produkcyjnego.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)