Gdyńska portowa spółka montuje gigantyczne suwnice

Dwa gigantyczne chwytakowe urządzenia dźwigowe typu "grab unloader", przeznaczone do rozładunków węgla ze statków czy barek, montuje Portowy Zakład Techniczny SA w Gdyni.

Gdyńska portowa spółka montuje gigantyczne suwnice
Źródło zdjęć: © POLSKA Dziennik Bałtycki

09.04.2009 | aktual.: 09.04.2009 08:28

Są to największe z portowych urządzeń przeładunkowych, jakie dotychczas spółka złożyła na swoich placach montażowych w porcie gdyńskim. Masa każdego z nich będzie wynosić około 1200 ton. Zmontowanie obu konstrukcji zlecił PZT fiński koncern Konecranes.

_ Oba urządzenia montujemy równocześnie, ze stalowych elementów, których część dostarczają nam polscy kooperanci firmy Konecranes _- powiedział Krzysztof Bąk, prezes PZT w Gdyni.
_ Mają być one gotowe we wrześniu. W październiku urządzenia zostaną załadowane na ponton i przeholowane do odbiorcy w Danii, którym jest koncern Dong Energy. W jednym z portów duńskich będą służyć przeładunkom węgla. Z firmą Konecranes współpracujemy już od 10 lat. Na jej zlecenie zmontowaliśmy wiele suwnic portowych, a w 2001 roku ogromną suwnicę bramową o wysokości 126 metrów w Stoczni Gdynia. Naszymi klientami są także inni znani światowi producenci portowych urządzeń przeładunkowych. _

Od utworzenia PZT zaczął szukać zleceń także poza portem gdyńskim i za granicą. Przyniosło to pożądane efekty. Dziś firma ma już ugruntowaną pozycję na rynku usług montażowych i nie brakuje jej zamówień. Zwłaszcza że wiele portów na świecie przechodzi okres modernizacji i rozbudowy. Wiąże się to m.in. z wprowadzaniem do transportu morskiego nowych technologii przeładunkowych ro-ro (towary na pojazdach kołowych) i kontenerowych. Kilkunastoosobowe ekipy PZT montowały już suwnice i inne urządzenia w portach europejskich, amerykańskich i afrykańskich.

Pierwszym dużym zleceniem, wykonanym przez gdyńską spółkę, było zmontowanie ośmiu silosów do magazynowania zboża i śruty w Bałtyckim Terminalu Zbożowym, w porcie gdyńskim. Następnie jej ekipy zmontowały w Morskim Terminalu Masowym Gdynia wielkogabarytowe urządzenie do przeładunku towarów sypkich Vigan, którego elementy dostarczył producent z Belgii. Kolejny kontrakt, zawarty z firmą Konecranes, dotyczył złożenia 16 suwnic na kołach ogumionych, przeznaczonych dla amerykańskich terminali kontenerowych w Nowym Jorku i Norfolk oraz w Panamie.

PZT uczestniczył też w modernizacji wielkiego niemieckiego terminalu Hamburger Hafen und Logistik AG. W Deepwater Container Terminal Gdańsk SA w gdańskim Porcie Północnym, będącym największym polskim terminalem kontenerowym, PZT zmontował w latach 2006 i 2007 trzy wielkie suwnice nabrzeżowe i pięć kołowych, samojezdnych suwnic placowych RTG. Elementy tych suwnic dostarczyła do terminalu statkami irlandzka firma Liebherr Cranes. W różnych krajach spółka zmontowała w sumie kilkaset rozmaitych portowych urządzeń przeładunkowych, w tym najwięcej , bo około 200, suwnic placowych RTG. Rekordową liczbę 36 suwnic RTG złożono w 2004 roku, a w następnym roku wykonano ich z dostarczonych części 20.

Obecnie spółka zatrudnia 190 pracowników, mających duże doświadczenie oraz wysokie kwalifikacje zawodowe, pozwalające im na wykonywanie najtrudniejszych zadań montażowych.

Jacek Sieński
POLSKA Dziennik Bałtycki

stoczniaGdańskport
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)