Gdyńska portowa spółka montuje gigantyczne suwnice
Dwa gigantyczne chwytakowe urządzenia dźwigowe typu "grab unloader", przeznaczone do rozładunków węgla ze statków czy barek, montuje Portowy Zakład Techniczny SA w Gdyni.
09.04.2009 | aktual.: 09.04.2009 08:28
Są to największe z portowych urządzeń przeładunkowych, jakie dotychczas spółka złożyła na swoich placach montażowych w porcie gdyńskim. Masa każdego z nich będzie wynosić około 1200 ton. Zmontowanie obu konstrukcji zlecił PZT fiński koncern Konecranes.
_ Oba urządzenia montujemy równocześnie, ze stalowych elementów, których część dostarczają nam polscy kooperanci firmy Konecranes _- powiedział Krzysztof Bąk, prezes PZT w Gdyni.
_ Mają być one gotowe we wrześniu. W październiku urządzenia zostaną załadowane na ponton i przeholowane do odbiorcy w Danii, którym jest koncern Dong Energy. W jednym z portów duńskich będą służyć przeładunkom węgla. Z firmą Konecranes współpracujemy już od 10 lat. Na jej zlecenie zmontowaliśmy wiele suwnic portowych, a w 2001 roku ogromną suwnicę bramową o wysokości 126 metrów w Stoczni Gdynia. Naszymi klientami są także inni znani światowi producenci portowych urządzeń przeładunkowych. _
Od utworzenia PZT zaczął szukać zleceń także poza portem gdyńskim i za granicą. Przyniosło to pożądane efekty. Dziś firma ma już ugruntowaną pozycję na rynku usług montażowych i nie brakuje jej zamówień. Zwłaszcza że wiele portów na świecie przechodzi okres modernizacji i rozbudowy. Wiąże się to m.in. z wprowadzaniem do transportu morskiego nowych technologii przeładunkowych ro-ro (towary na pojazdach kołowych) i kontenerowych. Kilkunastoosobowe ekipy PZT montowały już suwnice i inne urządzenia w portach europejskich, amerykańskich i afrykańskich.
Pierwszym dużym zleceniem, wykonanym przez gdyńską spółkę, było zmontowanie ośmiu silosów do magazynowania zboża i śruty w Bałtyckim Terminalu Zbożowym, w porcie gdyńskim. Następnie jej ekipy zmontowały w Morskim Terminalu Masowym Gdynia wielkogabarytowe urządzenie do przeładunku towarów sypkich Vigan, którego elementy dostarczył producent z Belgii. Kolejny kontrakt, zawarty z firmą Konecranes, dotyczył złożenia 16 suwnic na kołach ogumionych, przeznaczonych dla amerykańskich terminali kontenerowych w Nowym Jorku i Norfolk oraz w Panamie.
PZT uczestniczył też w modernizacji wielkiego niemieckiego terminalu Hamburger Hafen und Logistik AG. W Deepwater Container Terminal Gdańsk SA w gdańskim Porcie Północnym, będącym największym polskim terminalem kontenerowym, PZT zmontował w latach 2006 i 2007 trzy wielkie suwnice nabrzeżowe i pięć kołowych, samojezdnych suwnic placowych RTG. Elementy tych suwnic dostarczyła do terminalu statkami irlandzka firma Liebherr Cranes. W różnych krajach spółka zmontowała w sumie kilkaset rozmaitych portowych urządzeń przeładunkowych, w tym najwięcej , bo około 200, suwnic placowych RTG. Rekordową liczbę 36 suwnic RTG złożono w 2004 roku, a w następnym roku wykonano ich z dostarczonych części 20.
Obecnie spółka zatrudnia 190 pracowników, mających duże doświadczenie oraz wysokie kwalifikacje zawodowe, pozwalające im na wykonywanie najtrudniejszych zadań montażowych.
Jacek Sieński
POLSKA Dziennik Bałtycki