Gorenje nie planuje na razie nowych emisji akcji, poczeka z tym kilka lat (opis)

30.12. Warszawa (PAP) - Słoweński producent sprzętu AGD Gorenje, który zadebiutował w poniedziałek na warszawskiej giełdzie, nie planuje w najbliższym czasie kolejnej emisji akcji,...

30.12.2013 | aktual.: 30.12.2013 11:53

30.12. Warszawa (PAP) - Słoweński producent sprzętu AGD Gorenje, który zadebiutował w poniedziałek na warszawskiej giełdzie, nie planuje w najbliższym czasie kolejnej emisji akcji, poczeka z tym kilka lat, żeby najpierw ugruntować swoją pozycję wśród polskich inwestorów - poinformował dziennikarzy członek zarządu Gorenje Peter Groznik.

Na otwarciu za jedną akcję Gorenje płacono 16,80 zł, o 7 proc. poniżej kursu odniesienia. Potem spadki przybierały na sile zbliżając się do 16 zł, a następnie część strat została odrobiona. O 11.20 akcje Gorenje traciły 7,3 proc. i kosztowały 16,86 zł.

"W przyszłym roku nie planujemy emisji nowych akcji. Myślę, że mogłoby do niej dojść za kilka lat, gdy ugruntujemy swoją pozycję wśród polskich inwestorów" - powiedział dziennikarzom Groznik.

Dodał też, że spółka nie rozważa emisji obligacji w celu refinansowania swojego zadłużenia.

"Nie emitowaliśmy do tej pory obligacji i nie mamy takich planów. Korzystamy z kredytów bankowych" - powiedział członek zarządu Gorenje.

Gorenje w ofercie publicznej pozyskało łącznie 16,71 mln euro, z czego 6,17 mln euro pochodziło z zapisów na akcje inwestorów w Słowenii, a 10,55 mln euro z zapisów w Polsce. To mniej niż zakładała spółka, która liczyła na wpływy w wysokości około 45 mln euro.

Oferta spółki została przeprowadzona w dwóch turach. W pierwszej - akcje były oferowane dotychczasowym akcjonariuszom Gorenje. Akcje, które nie zostały subskrybowane i opłacone w pierwszej turze, były zaoferowane w drugiej - pracownikom spółki, a następnie nowym inwestorom. Po zakończeniu oferty publicznej planowane jest trzecie podwyższenie kapitału Gorenje. 2.320.186 nowych akcji zostanie zaoferowanych wierzycielom spółki.

Gorenje zakładała, że około 2/3 pozyskanych środków netto trafi na spłatę istniejącego zadłużenia, a reszta na projekty związane z realizacją zaktualizowanej strategii.

Grupa Gorenje jest producentem sprzętu AGD i sprzedaje swoje produkty w ok. 90 krajach. Portfolio dużego sprzętu AGD pod markami Gorenje, Atag, Asko, Pelgrim, Mora, Upo, Etna i K"rting uzupełnia oferta małego AGD oraz innych produktów wykorzystywanych w domu, takich jak pompy ciepła, urządzenia grzewcze i meble kuchenne. Działalność Grupy obejmuje również usługi w zakresie zagospodarowania odpadów niebezpiecznych, wytwarzania narzędzi i usługi inżynieryjne.

92 proc. przychodów grupy generowanych jest w Europie. Głównymi rynkami są: Niemcy, Rosja, kraje Beneluksu, Ukraina, Skandynawia, Czechy, Słowenia i Europa Południowo-Wschodnia.

Skonsolidowane przychody w 2012 roku wyniosły 1,26 mld euro, czyli spadły 9 proc. rdr. W I połowie 2013 roku przychody wyniosły 590,1 mln euro, co oznaczało spadek o 3 proc. rdr. Strata netto w I połowie 2013 roku wynosiła 7,8 mln euro.

W Ljubljanie akcje Gorenje notowane są na giełdzie od 1998 roku. (PAP)

pr/ osz/

Źródło artykułu:PAP
emisjagorenjeagd
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)