Trwa ładowanie...
d1q3f3o
12-10-2016 17:05

Gróbarczyk: bezpieczeństwo wschodniej granicy UE i NATO to argument za kanałem przez Mierzeję (opis)

Aspekt geopolityczny to niezwykle ważny argument na rzecz budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną; wschodnia granica UE, NATO, która jest w 100 proc. kontrolowana przez stronę rosyjską, to rzecz niedopuszczalna - oświadczył w środę szef resortu gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk.

d1q3f3o
d1q3f3o

"(...) Dowiedzieliśmy się, że Rosja będzie protestować przeciw tej inwestycji z powodów ekologicznych" - mówił minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej w Elblągu podczas konferencji, na której zaprezentowano plany budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną.

"Chciałem skierować apel do wszystkich organizacji środowiskowych, żeby nie były traktowane instrumentalnie. Wiemy, że jest to dość powszechna praktyka działania - szczególnie, jeśli chodzi o stronę wschodnią - używania takich argumentów i takich działań, które skutecznie mogą zablokować inwestycję" - powiedział Gróbarczyk.

O przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego od lat zabiegają samorządowcy z Warmii i Mazur, szczególnie władze Elbląga. Przeciwni są natomiast mieszkańcy Krynicy Morskiej, a także ekolodzy, wskazujący na potrzebę ochrony cennych siedlisk.

Gróbarczyk zapewnił, że "projekt budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną będzie wykonany zgodnie z prawem Unii Europejskiej, w stu procentach w porozumieniu z Komisją Europejską, a przede wszystkimi normami środowiskowymi".

d1q3f3o

Podkreślił, że argumenty podnoszone przeciw tej inwestycji, a dotyczące jej negatywnego wpływu na środowisko, "w zasadzie w obecnej sytuacji geopolitycznej mogłyby być pominięte".

"Ten aspekt jest niezwykle ważny dla naszego kraju. Wschodnia granica Unii Europejskiej, granica NATO, która jest w stu procentach kontrolowana przez stronę rosyjską, to rzecz niedopuszczalna, żeby bezpieczeństwo było w taki sposób zagrożone. To jest nasz główny argument, który przedstawiamy UE, i który znajduje w pełni zrozumienie jeśli chodzi bezpieczeństwo ludności, bezpieczeństwo granicy UE i Polski" - podkreślił Gróbarczyk.

Uczestniczący w konferencji prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński powiedział, że budując kanał przez Mierzeję Wiślaną, kończymy ostatecznie z zależnością od Rosji.

"My, budując ten kanał, załatwiamy także tę sprawę, pokazujemy, że jesteśmy państwem do końca suwerennym" - powiedział. Jak mówił, tym samym nie będzie już żadnych pozostałości po zależności od Związku Sowieckiego, czyli w istocie od Rosji. "Kończymy, i to kończymy już raz na zawsze. Kończymy - można powiedzieć - ostatecznie, kończymy w stu procentach" - podkreślił Kaczyński.

d1q3f3o

Ostrzegł jednak, że "będzie zewnętrzne przeciwdziałanie" i nikt nie uwierzy, że chodzić będzie w nim o ekologię. "Chodzi o interesy o charakterze politycznym, polityczno-militarnym, a także o utrzymanie pewnego statusu Polski. Polska za czasów PRL-u, a niektórzy uważali, że także później (...), nie mogła wybudować tego kanału, nie mogła zapewnić sobie możliwości żeglugowych, bo po prostu Rosjanie się na to nie zgadzali" - mówił.

Zaznaczył, że inwestycja ta umożliwi powrót Elbląga do kategorii miast portowych i jego reindustrializację.

"Wracamy do przedsięwzięcia bardzo ważnego z punktu widzenia Elbląga, z punktu widzenia wielu gmin wokół Elbląga, całej tej ziemi, ale także przedsięwzięcia, które wpisuje się w szerszy obraz, szerszy projekt naszej polityki społecznej i gospodarczej. Zawsze mówiliśmy - odnoszę to do PiS - że Polacy powinni mieć równe szanse niezależnie od tego, gdzie się urodzili, gdzie żyją, że trzeba prowadzić politykę zrównoważonego rozwoju" - powiedział prezes PiS.

d1q3f3o

W maju tego roku rząd przyjął uchwałę ws. budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Kanał żeglugowy ma połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Plany zakładają, że będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Kanał ma umożliwić wpływanie do Morskiego Portu Elbląg jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m. Koszt programu oszacowano na 880 mln zł.

Jak opisywała na konferencji Anna Stelmaszczyk z Urzędu Morskiego w Gdyni, budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską zakłada wybudowanie dwóch mostów zwodzonych, które będą funkcjonowały alternatywnie, tak by ruch statków nie zatrzymywał komunikacji samochodowej.

Wskazała, że są trzy warianty lokalizacyjne kanału: Nowy Świat, Skowronki i Piaski, tuż przy granicy polsko-rosyjskiej. "Z obecnie posiadanych przez nas materiałów wszystko wskazuje na Nowy Świat, natomiast nie zostały jeszcze wykonane badania geotechniczne, badania ruchu rumowiska, ani badania falowania. Decyzja zostanie podjęta ostatecznie po przeprowadzeniu tych badań uzupełniających" - powiedziała.

d1q3f3o

Stelmaszczyk poinformowała, że ogłoszone jest już postępowanie o zamówienie dokumentacji technicznej, a samo jej wykonanie ma potrwać 18 miesięcy. "Projekt budowlany powinien być gotowy pod koniec przyszłego roku, w pierwszej połowie 2018 r. będzie można wystąpić o pozwolenie na budowę i w drugiej połowie 2018 r. będzie można ogłosić przetarg na wykonanie prac" - zaznaczyła.

Jak mówiła Stelmaszczyk, realizacja inwestycji pozwoli na otwarcie swobodnego dostępu od strony morza do polskich portów, poprawę bezpieczeństwa w regionie poprzez zapewnienie swobody żeglugi polskich jednostek marynarki wojennej i straży granicznej, rozwój sektora transportu morskiego i intermodalnego, skrócenie czasu podróży między Elblągiem i portami Gdańska oraz Gdyni, a także zwiększenie żeglugi pasażerskiej.

Inwestycja wpłynąć ma także na rozwój gospodarczy regionu i poprawę sytuacji na rynku pracy, a także przynieść oszczędności w kosztach transportu, wzrost podatków od dochodów z działalności gospodarczej czy wzrost podatków od osób fizycznych.

d1q3f3o
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1q3f3o