Grupa Poczty Polskiej chce walczyć z wykluczeniem finansowym

Jak wynika z raportu Deloitte, z usług bankowych korzysta tylko 67% dorosłych Polaków. W praktyce oznacza to, że w 2012 r. ponad 10 mln osób nie korzystało z bankowości, a tym samym miało ograniczone możliwości dostępu do finansowania i podnoszenia jakości życia.

Grupa Poczty Polskiej chce walczyć z wykluczeniem finansowym
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

09.03.2013 | aktual.: 09.03.2013 21:46

Zjawisko nieubankowienia występuje w większym stopniu w Polsce powiatowej - aż 43% dorosłych Polaków mieszkających na wsi i 32% tych z miejscowości pon. 50 tys. mieszkańców nie posiada żadnego produktu bankowego.

Zgodnie z trendami przedstawionymi w raporcie firmy doradczej Deloitte, w Polsce będzie jednak miało miejsce stopniowe ubankawianie. W ciągu 3 lat liczba nieubankowionych zmniejszy się o ok. 1 mln.

Zwiększanie ubankowienia jestem jednym z czynników, który wpływa na przyśpieszenie wzrostu gospodarczego. Poziom wykluczenia finansowego jest ściśle skorelowany z miernikiem dochodu narodowego PKB na osobę oraz wskaźnikiem nierówności społecznej Gini'ego. W krajach o wysokim stopniu ubankowienia, PKB per capita jest również wysokie.

Swój udział w procesie upowszechniania usług bankowych chce mieć m.in. Bank Pocztowy, który planuje do końca 2015 roku przekonać do usług bankowych 0,5 mln osób. Pomóc w tym procesie, ma rozległa sieć dystrybucji Poczty Polskiej. ABank realizując model "taniej, dostępnej i prostej" bankowości - w oparciu o sieć operatora pocztowego - koncentruje się w szczególności na obsłudze klientów mieszkających w miejscowościach do 50 tys. mieszkańców, gdzie dostęp do usług finansowy wciąż jest niewystarczający.

Taka strategia działania ma również uzasadnienie biznesowe i jest rentowna, o czym świadczy dynamika wzrostu zysku netto Banku Pocztowego na przestrzeni ostatnich kilku lat. W samym tylko 2012 r. Bank zwiększył swój zysk netto o 54% do 45 mln zł. ROE wyniosło 13,1%.

Raport firmy doradczej Deloitte wskazuje, że osoby nieubankowione z samych tylko miejscowości do 50 tys. mieszkańców to potencjał przychodowy w wysokości 3,8 mld zł. Wzrost ubankowienia w tej grupie o 1 pp. to szansa na przychody o wartości 100 mln zł.

- Osoba, która nie korzysta z rachunku bankowego, nie buduje swojej historii finansowej, w przypadku starania się o kredyt, czy też pożyczkę ma większe trudności z uzyskaniem finansowania, niż klient banku nawet o tych samych dochodach. Na podstawie dłuższej relacji, bank może szybciej, bez dodatkowych formalności, ocenić sytuację finansową klienta - mówi Tomasz Bogus, prezes zarządu Banku Pocztowego. - W efekcie część osób, które nie mają relacji z bankiem w obliczu nagłej potrzeby dodatkowej gotówki pożycza pieniądze poza instytucjami objętymi nadzorem finansowym, na dużo mniej korzystnych warunkach, wpadając często w spiralę zadłużenia. Dlatego tak istotne jest prowadzenie działań edukacji finansowej oraz likwidowanie barier w korzystaniu z usług bankowych. Tych mentalnych, ale także i związanych z dostępem do usług finansowych, jakim jest koszt oferty i lokalizacja placówek - dodaje prezes Bogus.

Bank Pocztowy obsługuje przeszło 1,3 mln klientów. Blisko 1/3 pozyskanych w ciągu trzech lat klientów nie korzystała wcześniej z usług bankowych. Ponad 70% osób, które zdecydowały się na ofertę Banku Pocztowego pochodzi z miejscowości do 50 tys. mieszkańców. Strategia Banku zakłada, iż na koniec 2015 r. z jego usług korzystać będzie 3 mln Klientów.

Bank Pocztowy, w ścisłej współpracy z Pocztą Polską, przez ostatnie lata zbudował silną kompetencję w pozyskiwaniu klientów przede wszystkim właśnie w małych miejscowościach, wśród osób z niższymi dochodami, a także emerytów i rencistów. Możliwość świadczenia wielu usług na bazie wspólnych zasobów i infrastruktury przyczynia się także do wspomagania procesu restrukturyzacji Poczty. Nie do przecenienia jest fakt, iż ponad 60% nieubankowionych korzysta dziś z usług Poczty Polskiej.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)