Grupa TP miała 1,949 mld zł przychodów z telefonii komórkowej w II kw '12 (opis2)
25.07. Warszawa (PAP) - Grupa Telekomunikacji Polskiej SA (TP SA) miała w drugim kwartale 2012 roku 1,949 mld zł przychodów z telefonii komórkowej wobec 1,967 mld zł w analogicznym...
25.07.2012 | aktual.: 25.07.2012 07:53
25.07. Warszawa (PAP) - Grupa Telekomunikacji Polskiej SA (TP SA) miała w drugim kwartale 2012 roku 1,949 mld zł przychodów z telefonii komórkowej wobec 1,967 mld zł w analogicznym okresie 2011 roku - podała TP SA w raporcie.
"Przychody w segmencie telefonii komórkowej zmniejszyły się o 0,9 proc. rok-do-roku, głównie w wyniku niekorzystnego wpływu obniżek stawek MTR za SMS i połączenia głosowe, który wyniósł 47 mln zł. Z wyłączeniem tego wpływu, przychody segmentu komórkowego zwiększyły się w 2 kw. o 1,5 proc. rok-do-roku. Wzrost z wyłączeniem wpływu regulacji wynikał przede wszystkim z rosnącej liczby klientów (przyrost o 222 tys. rok-do-roku) oraz odporności wskaźnika ARPU z usług detalicznych" - podała spółka.
W całym pierwszym półroczu spółka miała 3,810 mld zł przychodów z telefonii komórkowej wobec 3,823 mld zł w analogicznym okresie 2011 roku.
Łączna liczba klientów telefonii komórkowej wzrosła na koniec II kwartału w ujęciu rocznym o 1,5 proc., do 14,757 mln, z czego liczba klientów abonamentowych wyniosła 6,937 mln (spadek o 0,4 proc.), a liczba klientów pre-paid 7,820 mln (wzrost o 3,3 proc.).
TP podała, że w drugim kwartale liczba smartfonów wzrosła o 42,7 proc rdr.
"Nadal rosła liczba smartfonów, osiągając poziom 2,6 mln, co stwarza solidną podstawę do dalszego wzrostu ARPU z usług przesyłu danych. Jednak rosnąca liczba smartfonów zwiększyła presję po stronie kosztów sprzedaży, co wpłynęło na marżę EBITDA w 2 kw" - napisano.
Marża EBITDA spadła rdr w II kwartale 2012 roku o 1,7 pkt proc., do 28,4 proc.
Spółka tłumaczy, że spadek marży EBITDA to efekt presji po stronie kosztów sprzedaży, wynikającej z wyższej liczby smartfonów i osłabienia złotego (w porównaniu z 2011 rokiem).
W całym pierwszym półroczu marża EBITDA wyniosła 28,3 proc. wobec 29,2 proc. rok wcześniej.
Liczba klientów mobilnych usług szerokopasmowych wzrosła o 31,3 proc., do 848 tys.
Zagregowane ARPU dla usług telefonii komórkowej wyniosło na koniec II kwartału 2012 roku 40 zł wobec 38,3 zł po I kwartale 2012 roku oraz 41,1 zł na koniec II kwartału 2011 roku.
TP podała, że Orange utrzymał wiodącą pozycję na rynku w ujęciu wartościowym. Udział rynkowy tego podmiotu wyniósł 30,2 proc., bez zmian w stosunku do I kwartału 2012 roku. W II kwartale 2011 r. udział ten wynosił 31,3 proc.
Ilościowy udział Orange w rynku telefonii komórkowej wyniósł w II kwartale tego roku 28,5 proc. wobec 28,6 proc. w I kwartale 2012 roku i w stosunku do 30 proc. w analogicznym okresie roku poprzedniego.(PAP)
pel/