Handlowiec – zawód z pasją
Kim jest handlowiec? Z definicji wynika, że wykonywanie tego zawodu wiąże się ze sprzedażą produktów i/lub usług
31.05.2010 | aktual.: 09.06.2010 10:29
Kim jest handlowiec? Z definicji wynika, że wykonywanie tego zawodu wiąże się ze sprzedażą produktów i/lub usług. Handlowcem bywa jednak nazywany zarówno przedstawiciel międzynarodowej korporacji, prywatny przedsiębiorca, jak i osoba obsługującą klientów na stoisku handlowym.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w 2008 roku w handlu i naprawach zatrudnionych było przeciętnie 1,8 mln Polaków. W stosunku do 2005 roku ich liczba wzrosła o ponad milion, czyli o 165%. Zwiększył się również udział handlowców w ogóle zatrudnionych (z 10% w 2005 roku do 18% w roku 2008). W tym samym czasie pogłębieniu uległo społeczno-demograficzne zróżnicowanie tej grupy zawodowej.
Jak wynika z danych Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń, ponad 68% handlowców w Polsce to mężczyźni. Płeć piękna znacznie rzadziej deklaruje wykonywanie tego zawodu. Największą grupę, bo ponad 36% badanych stanowią osoby młode, w wieku 26-30 lat. Ciekawych wniosków dostarcza analiza polskich handlowców ze względu na miejsce zamieszkania. Najwięcej badanych zamieszkuje cztery województwa: mazowieckie (24,5%), śląskie (11,5%), łódzkie (11,0%) oraz małopolskie (10,3%). Poziom i kierunek wykształcenia nie ma w przypadku zawodu handlowca większego znaczenia. Aby sprzedawać, nie trzeba legitymować się dyplomem wyższej uczelni. Bywa, że osoba, która ukończyła szkołę średnią, znacznie lepiej poradzi sobie z realizacją zadań i celów sprzedażowych niż absolwent szkoły wyższej. Istnieją jednak branże, w których efektywna sprzedaż produktów lub usług bez odpowiedniego przygotowania merytorycznego jest bardzo trudna.
W zawodzie handlowca bardzo ważne jest stałe aktualizowanie wiedzy o konkurencji oraz nowych lub zmodyfikowanych produktach. Warto również inwestować w rozwój warsztatu i umiejętności sprzedażowych. Uczestnictwo w kursach i szkoleniach utwierdza pracodawcę w przekonaniu, że pracownik nie spoczął na laurach, ale aktywnie poszukuje nowych sposobów, aby dotrzeć do klienta.
Jak wygląda profil polskiego handlowca? Które firmy zwracają uwagę na wykształcenie na tym stanowisku? W jaki sposób sprzedawca może podwyższyć swojego kwalifikacje? Ile może zarobić na różnych stanowiskach? Odpowiedzi na te pytania znajdą Państwo w artykule „Polski handlowiec pod lupą” w portalu rynekpracy.pl.
Redakcja
href="http://wp.pl/">[
]( http://www.rynekpracy.pl/index.php/p.10 )
Więcej informacji prasowych portalu rynekpracy.pl znajdą Państwo w zakładce Dla mediów.