Inwestor stoczni otrzymał gwarancje arabskiego banku
Stichting Particulier Fonds Greenrights - inwestor, który zakupił w maju kluczowe części majątku stoczni Gdynia i Szczecin - otrzymał gwarancje arabskiego banku Qatar Islamic Bank - poinformował w środę resort skarbu.
17.06.2009 | aktual.: 17.06.2009 16:31
Ministerstwo skarbu wyjaśniło w komunikacie, że "inwestor otrzymał gwarancje Qatar Islamic Bank (QIB) w porozumieniu z Qinvest LLC z siedzibą w Doha".
Z informacji resortu wynika, że QIB jest jednym z największych banków arabskich, operującym m.in. w Azji i Europie. Z kolei Qinvest LLC jest największym katarskim bankiem inwestycyjnym, w którym QIB posiada 25 proc. udziałów.
"Stichting Particulier Fonds Greenrights złożył w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji komplet dokumentów, koniecznych do uzyskania zgody na zakup stoczni i przygotowuje rejestrację na gruncie polskiego prawa spółki +Polskie Stocznie SA+" - podano w komunikacie.
"Inwestor oczekuje na pozytywną decyzję ministra właściwego do spraw wewnętrznych w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie sprzedaży nieruchomości, wchodzących w skład zespołów składników majątkowych stoczni podlegających sprzedaży, na rzecz kupujących - wymaganą w przypadku, gdy kupujący są podmiotami zagranicznymi spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego" - napisano.
18 maja komisarz ds. konkurencji UE Neelie Kroes na wspólnej konferencji z ministrem skarbu Aleksandrem Gradem zapowiedziała pozytywne decyzje Komisji Europejskiej w sprawie sprzedaży aktywów stoczni Gdynia i Szczecini, a także programu restrukturyzacyjnego dla stoczni Gdańsk.
"Procedury administracyjne i formalne sprzedaży aktywów stoczni Gdynia i Szczecin mają zostać sfinalizowane do końca czerwca br." - podkreśla resort.
"W odniesieniu do Stoczni Gdańsk usunięte zostały ostatnie przeszkody wskazane przez Komisję Europejską i aktualnie MSP oczekuje na formalne wydanie przez Komisję pozytywnej decyzji dla tej stoczni" - dodano. KE domagała się, by finansowanie fabryki wież wiatrowych na terenie gdańskiej stoczni miało charakter rynkowy.