Trwa ładowanie...

Inżynierowie chętni do przeprowadzki, ale nie znają języka

Polscy inżynierowie pracujący na kontrakcie są chętni do relokacji w kraju lub za granicę - tak twierdzi 75 proc. ankietowanych w badaniu firmy inżynierskiej i rekrutacyjnej Bergman Engineering.

Inżynierowie chętni do przeprowadzki, ale nie znają językaŹródło: © alphaspirit - Fotolia.com
dmlu5ol
dmlu5ol

Polscy inżynierowie pracujący na kontrakcie są chętni do zmiany pracy na terenie całego kraju lub do wyjazdu za granicę - tak twierdzi 75 proc. ankietowanych w badaniu firmy inżynierskiej i rekrutacyjnej Bergman Engineering. Jednak nie zawsze posiadają odpowiednie umiejętności.

Obecnie na rynku pracy pojawia się coraz więcej ofert pracy, jednak nie zawsze są one łatwo dostępne. Prezes Bergman Engineering, Tomasz Szpikowski, powód takiego stanu rzeczy upatruje w niewystarczających umiejętnościach miękkich polskich absolwentów: „Z jednej strony polskie uczelnie kończą jedni z najlepiej wykształconych inżynierów w Europie, z drugiej brak jest w kraju centrów badań i rozwoju z prawdziwego zdarzenia, w których studenci mogliby zdobywać praktykę, specjalizować się i rozwijać swoje umiejętności miękkie jak choćby praca w zespole, zarządzanie projektem, umiejętności komunikacyjne i kompetencje przywódcze”. Problem stanowi również brak znajomości języka np. niemieckiego na poziomie technicznym.

Chętni do relokacji

Jak wynika z badań firmy Bergman Engineering, ponad 75 proc. ankietowanych inżynierów jest gotowych na relokację w poszukiwaniu wymarzonej pracy. Zależy to w znacznym stopniu od oferty, którą otrzymają, możliwości przedłużenia potencjalnego kontraktu oraz budowania swojej kariery zawodowej w celu zdobycia większych kwalifikacji. Wiąże się to bowiem najczęściej z wyższymi zarobkami i poprawą statutu społecznego.

Polscy inżynierowie chętnie relokują się do dużych miast i stref ekonomicznych, w których powstają nowe centra badań i rozwoju np. centrum Samsunga, Google oraz mniejsze w fazie budowy. Zagraniczne najbardziej pożądane kierunki to: Niemcy, Wielka Brytania oraz Skandynawia. Jak przyznaje Tomasz Szpikowski „W Polsce, w branży motoryzacyjnej inżynier zaraz po studiach zarabia od 3,5 do 5 tys. zł. Dla inżyniera z doświadczeniem, zarobki kształtują się między 6 a 9 tys. zł, a pracujący w branży Oil&Gas w Norwegii, zarabiają nawet 30 - 40 tys. zł na miesiąc.”

dmlu5ol

Polscy inżynierowe a contracting

Mimo ogromnego zapotrzebowania i zwiększającej się popularności contractingu, część badanych inżynierów podchodzi sceptycznie do tej formy zatrudnienia – aż 43 proc. z nich stwierdziło, że nie preferuje jej przede wszystkim ze względu na brak wiedzy na jej temat. Respondenci jako główną przeszkodę w zatrudnieniu na zasadzie contractingu podali krótki okres zatrudnienia oraz brak zabezpieczeń praw pracownika Kodeksem Pracy. Głównymi zaletami, jakie dostrzegli była możliwość pracy dla kilku podmiotów jednocześnie, szczególnie w przypadku branży IT (62 proc. ankietowanych), możliwość negocjowania kwoty wynagrodzenia dzięki niższym kosztom zatrudnienia (50 proc.) oraz większa swoboda przy ustalaniu warunków współpracy (37 proc.).

Polscy inżynierowie w Niemczech

Średnie zarobki inżyniera w Niemczech wynoszą około 4,4 ty. euro (18 tys. zł). Uzależnione jest to zarówno od branży, rejonu kraju, zakresu obowiązków, stażu pracy, jak i wykształcenia. Najlepiej opłacani są w Niemczech inżynierowie elektronicy - średnio około 4,8 tys. euro (20 tys. zł miesięcznie), inżynierowie maszyn budowlanych - przeciętnie około 4,6 tys. euro (19 tys. zł) oraz inżynierowie w branży chemicznej - średnio około 4,6 tys. euro/ 19 tys. zł). Inżynierowie z wykształceniem uniwersyteckim mogą liczyć na zarobki o prawie 1 tys. euro wyższe od pracowników, którzy ukończyli 3 letnie studia inżynierskie. Na najwyższe płace liczyć można we Frankfurcie nad Menem - przeciętnie około 4,7 tys. euro (19,5 tys. zł).

Wizerunek polskich inżynierów w Niemczech

Jak trudno jest znaleźć pracodawcom niemieckim idealnego kandydata wskazują statystyki dotyczące rynku pracy 2013/2014. Opublikowała je w marcu bieżącego roku Centrala Niemieckich Izb Przemysłowo-Handlowych. Wynika z nich, że średnio 25 proc. firm w Niemczech ma problem ze znalezieniem inżynierów, a w grupie firm zatrudniających pomiędzy 200 a 1000 pracowników nieobsadzonych jest około 30 proc. stanowisk.
Polacy od dawna współpracują z firmami niemieckimi zarówno w Polsce jak i zagranicą, znając oczekiwania firm niemieckich oraz oferowane przez nie warunki zatrudnienia. Niewątpliwie polscy specjaliści są cenieni za wielkie zaangażowanie, elastyczność oraz umiejętność wychodzenia poza schematy i radzenia sobie w nadzwyczajnych sytuacjach. Natomiast elementami wymagającymi poprawy są uporządkowanie oraz dokładność w wykonywaniu powierzonych zadań. Anna Kardymowicz, menedżer działu doradztwa personalnego w Polsko-Niemieckiej Izbie Przemysłowo- Handlowej potwierdza: „Polscy inżynierowie są przede wszystkim cenieni przez niemieckich pracodawców za ich rzetelną wiedzę merytoryczną, elastyczność oraz gotowość do pracy wielozadaniowej. Piętą achillesową polskich inżynierów jest ich słaba znajomość języków obcych. Jak wynika z doświadczeń AHK Polska jedynie 75 proc. inżynierów posługuje się jednym językiem obcym i jest to w 85 proc. język angielski a tylko ok. 15 proc. inżynierów posługuje się językiem niemieckim.”

Kogo szukają do pracy?

Bergman Eningeering, firma inżynierska i rekrutacyjna, obserwuje największe zapotrzebowanie na inżynierów wśród następujących branż: Automotive, Gas & Oil, Energetyka, Nowe Technologie oraz Infrastruktura. Najczęściej poszukiwanymi specjalistami są:

  • Technolog/inżynier procesu
    • Konstruktor R&D/Dyrektor
    • Inżynier jakości
    • Inżynier ds. planowania
    • Automatyk
    • Inżynier oprogramowania wbudowanego
    • Specjalista ds. Energii
    • Specjalista ds. wydobycia
    • Proces Planner
    • Inżynier zarządzania Jakością
    • Inżynier Konstruktor
    • Inżynier ds. Testów automatycznych
    • Inżynier Obróbki Skrawaniem
    • Inżynier Produktu
    • Inżynier budownictwa- infrastruktura

AS

dmlu5ol
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dmlu5ol