Jest kolejne pozwolenie na budowę terminala LNG w Świnoujściu

Jest pozwolenie na budowę falochronu osłonowego dla portu w Świnoujściu. Wydał je w piątek wojewoda zachodniopomorski Marcin Zydorowicz - poinformowała rzeczniczka wojewody Agnieszka Muchla. To kolejny niezbędny dokument w procesie tworzenia terminalu gazu skroplonego LNG.

04.09.2009 | aktual.: 04.09.2009 12:40

Na morską część inwestycji (którą prowadzi Urząd Morski w Szczecinie) składa się: falochron osłonowy, ostroga zachodnia, obrotnica statków i tor wodny podejściowy. Falochron o długości około 3 km, będzie osłaniał wejście z Zatoki Pomorskiej do projektowanego Portu Zewnętrznego w Świnoujściu. Decyzja wojewody zezwala także na wykonanie robót czerpalnych oraz usunięcie kilkunastu sztuk drzew i krzewów, które kolidują z planowaną inwestycją.

_ To drugie z trzech niezbędnych pozwoleń, kluczowych przy budowie terminalu LNG _ - powiedział wojewoda Zydorowicz. Dodał, że pierwsze zostało wydane w lipcu dla spółki Polskie LNG na część lądową inwestycji. Najprawdopodobniej w drugiej połowie listopada do Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego wpłynie ostatni już wniosek o pozwolenie na budowę - drugiej części morskiej terminalu od trzeciego inwestora (Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście)".

27 maja prezydent RP Lech Kaczyński podpisał specustawę, która przewiduje uproszczenie i skrócenie procedur administracyjnych związanych z przygotowaniem i realizacją budowy "gazoportu". Decyzje o ustaleniu lokalizacji dla inwestycji terminalu oraz inwestycji towarzyszących mają wydawać wojewodowie, niezależnie od istniejących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Ustawa wprowadza też ułatwienia przy wykorzystywaniu pieniędzy unijnych na realizację tej inwestycji. Finansowanie projektu ma pochodzić ze środków własnych inwestorów oraz z budżetu państwa.

Gazoport w Świnoujściu, czyli terminal do odbioru tankowców ze skroplonym gazem LNG, początkowo będzie odbierać do 2,5 mld m sześc. gazu rocznie, czyli ponad jedną piątą krajowego zużycia. Przyczyni się w ten sposób do zwiększenia energetycznego bezpieczeństwa kraju. Po rozbudowie moce terminalu mogłyby zostać potrojone. Inwestycja to osiem gazociągów o łącznej długości około tysiąca kilometrów, budowa morskiego portu zewnętrznego, falochronu, terminalu przeładunkowego, przyłączenie gazoportu do sieci, jak również inne inwestycje towarzyszące, trzy magazyny na gaz.

Koszty inwestycji szacowane są na około 3-3,5 mld zł. Według harmonogramu spółki Polskie LNG, pierwszy etap inwestycji będzie ukończony w 2013 roku.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)