JLL: W Warszawie przybędzie 200 tys. m2 powierzchni handlowej do końca 2016

Warszawa, 03.06.2014 (ISBnews) – Do końca 2016 roku warszawski rynek centrów handlowych może wzbogacić się o 200 tys. m2 nowej powierzchni handlowej, poinformowała...

03.06.2014 18:01

Warszawa, 03.06.2014 (ISBnews) – Do końca 2016 roku warszawski rynek centrów handlowych może wzbogacić się o 200 tys. m2 nowej powierzchni handlowej, poinformowała dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych JLL Anna Wysocka.

„Obecnie w aglomeracji warszawskiej mamy do czynienia z bardzo niską aktywnością deweloperską. W budowie jest tylko jeden projekt, czyli Galeria Legionowo, planowana do oddania do użytku wiosną 2015 r. Należy jednak zauważyć, że sytuacja zmieni się w perspektywie dwóch lat i do końca 2016 r. stołeczny rynek może wzbogacić się o 200 tys. m2 nowej podaży, w takich projektach jak m.in. Galeria Północna na Białołęce czy Galeria Wilanów. Co ciekawe, blisko 20% tej wartości przypadnie na rozbudowy już istniejących obiektów, takich jak Centrum Janki czy Wola Park" – powiedziała Wysocka, cytowana w komunikacie.

Aglomeracja warszawska to największy rynek handlowy w Polsce, oferujący ponad 1,1 mln m2 powierzchni najmu w centrach handlowych (13% krajowych zasobów).

„Mimo relatywnie dużej podaży Warszawa jest nadal jednym z mniej nasyconych rynków (438 m2 powierzchni najmu w centrach handlowych na 1 000 mieszkańców) w porównaniu do pozostałych 8 aglomeracji, zajmując miejsce za – kolejno – Poznaniem (612), Wrocławiem (584 m2), Trójmiastem (507 m2), Łodzią (490 m2) oraz Krakowem (486), a wyprzedzając jedynie Szczecin (421) i Konurbację Katowicką (420 mkw.)" – czytamy w komunikacie.

Z analiz JLL wynika, że stopień nasycenia w stolicy nie zmieni się znacząco w nadchodzących miesiącach. Warszawa jest również dobrym przykładem na to, że oferta handlowa w danym mieście nie zawsze odzwierciedla faktyczny poziom siły nabywczej mieszkańców. Siła nabywcza w stolicy na poziomie 9 706 euro na mieszkańca jest najwyższą w kraju i zarazem o 65% wyższą od średniej krajowej; dla porównania średnia dla Polski to 5 870 euro dla mieszkańca na rok (dane GfK Polonia).

Oprócz projektów firmy GTC - Galerii Północnej (60 tys. m2 powierzchni handlowej) i Galerii Wilanów (77 tys. m2), nowe realizacje to m.in. Ferio Wawer (12,5 tys. m2) oraz kilka obiektów w centrum miasta z częścią biurową - Ethos (ok. 3 tys. m2 powierzchni handlowej), CEDET (9 tys. m2), Hala Koszyki (7,5 tys. m2) i Nowy Sezam (4,8 tys. m2), wskazuje raport.

„Nadal ważny i perspektywiczny trend to odnowa i rozbudowa istniejących obiektów handlowych. Szczególnie widoczne jest to w Warszawie, w której na 36 istniejących obiektów aż 28 ma ponad 10 lat, przy czym do tej pory 60% istniejącej podaży zostało już poddane modernizacji i / lub rozbudowie. Po odnowieniu centrum handlowego Klif, rozbudowie i przebudowie strefy restauracyjnej Galerii Mokotów oraz rearanżacji strefy gastronomicznej w Blue City, podobne zabiegi są obecnie przeprowadzane m. in. Arkadii i Galerii Wileńskiej" – czytamy dalej.

„Obserwujemy stopniowe przeobrażanie się warszawskich ulic handlowych. Czynnikami generującymi ich rozwój jest poprawiająca się infrastruktura drogowa, w tym planowany do oddania na koniec roku centralny odcinek II linii metra, pojawienie się ciekawych śródmiejskich projektów z tradycjami handlowymi, takich jak Ethos przy Placu Trzech Krzyży, CEDET, Nowy Sezam, oraz polepszająca się oferta gastronomiczna. W rezultacie, spodziewamy się wzrostu zainteresowania najemców lokalami wzdłuż ulic handlowych", dodała dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych JLL.

Według raportu, rynek warszawski dobrze absorbuje obecne zasoby, o czym świadczy jeden z najniższych wskaźników powierzchni niewynajętej w kraju. W wyniku silnego popytu na dobrej jakości powierzchnię handlową w wiodących centrach w Warszawie wskaźnik pustostanów spadł w styczniu 2014 r. do poziomu 1,5% (vs 2% w I poł. 2013 r.). W ostatnim czasie w stołecznych centrach handlowych pojawiło się kilka międzynarodowych i krajowych marek, w tym m.in. niemiecka sieć NEO i pierwszy regularny sklep Desigual w Arkadii, Versace Collection, Lidia Kalita i Bohoboco w Klifie, Bizuu w Galerii Mokotów oraz Tomaotomo w Plac Unii City Shopping.

Obecnie stawki czynszowe za lokale kategorii "prime" - butiki ok. 100 mkw. z ofertą „moda i dodatki", ulokowane w najlepszych centrach handlowych w Warszawie wynoszą od 85 do 100 euro za metr kwadratowy miesięcznie. Z analiz JLL wynika, że w rezultacie trwających procesów rekomercjalizacji wiodących obiektów, stawki te mogą wzrosnąć w ciągu 2014 r. o ok. 5%. Czynsze przy głównych ulicach handlowych kształtują się pomiędzy 80 euro a 95 euro za mkw. miesięcznie, w zależności od lokalizacji.

(ISBnews)

Źródło artykułu:ISBnews
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)