Kaufland: hipermarket czy tani dyskont?
Po opublikowaniu ostatniego Barometru cen z porównaniem kosztów zakupów w trzech sklepach dyskontowych: Biedronce, Lidlu i Kauflandzie przedstawiciele tej ostatniej sieci postanowili udowodnić, że u nich jest najtaniej.
Kaufland nie wypada dobrze w Barometrze cen Handel-netu. Odkąd porównujemy ceny w różnych sklepach, w tym także w dyskontach, Kaufland zawsze pojawiał się tam jako najdroższy w swojej grupie.
Wynikało to po części z różnic pomiędzy typowym dyskontem, a Kauflandem, a po części z przyjętej metodologii pomiaru cen. Kaufland w większości przypadków i analiz branżowych jest zaliczany do dyskontów, choć gołym okiem widać różnice pomiędzy tym sklepem, a np. Lidlem.
Pierwsza różnica to liczba produktów oferowanych w tych sklepach. Klasyczny dyskont ma 1000-1200 pozycji w swoim asortymencie. W największych Kauflandach, takich powyżej 3 tys. metrów kwadratowych powierzchni handlowej, oferowanych jest około 20 tys. różnych produktów.
- Jesteśmy dyskontem wielkopowierzchniowym, z bogatą ofertą produktów świeżych - tak określa swoją sieć Tomasz Kucharski, członek zarządu Kaufland Polska Markety.
Druga różnica to właśnie powierzchnia sprzedaży. Kauflandy zajmują zwykle 2 do 4,5 tys. metrów kwadratowych. Typowy dyskont jest o wiele mniejszy, mieści się na 800-1200 metrach kwadratowych.
Poza tym Kauflandy wyróżnia duża liczba produktów markowych, nie tylko marki własne, które dominują w ofercie dyskontów. Jest tam też spory dział artykułów nie spożywczych, ze stałą ofertą produktów w różnych kategoriach, nie tak bogatą, jak w hipermarketach, ale jednak znaczną. W dyskontach w ogóle nie ma stałej oferty niespożywczej, artykuły z tej kategorii pojawiają się tam okazjonalnie, w tzw. systemie in-out (zwykle promocyjne partie towaru obecne w ofercie do czasu wyprzedania wszystkich artykułów).
Może być tanio, albo prawie luksusowo
Przyjmując metodologię pomiaru cen ustaliliśmy koszyk produktów Handel-net. W koszyku znalazły się 24 najczęściej kupowane przez Polaków artykuły spożywcze. Opisaliśmy je szczegółowo, podając markę, odmianę smakową, gramaturę. Chodzi o to, aby w różnych sklepach detalicznych porównywać ceny dokładnie tych samych produktów. Dopiero, gdy dany produkt z listy Handel-netu nie występuje w jakimś sklepie, szukamy jego najbliższego odpowiednika.
W przypadku dyskontów oznacza to, że prawie każdy produkt markowy (Wedel, Bakoma, Łaciate, Tymbark) jest w naszym zestawieniu zastępowany odpowiednikiem z grupy marek własnych. W dyskontach nie ma bowiem na półkach znanych marek.
Wyjątkiem jest Kaufland. Niby dyskont, a ma Wedla, Tyskie, Łowicz czy Lubellę. Ma też marki własne, sporo tańsze od tych znanych. Ta różnorodność obróciła się w Barometrze cen Handel-netu przeciw Kauflandowi.
Po opublikowaniu ostatniego raportu otrzymaliśmy z Kauflandu spis cen najtańszych produktów. Gdy zastąpić wyroby markowe markami własnymi, Kaufland okazuje się najtańszy wśród dyskontów. Różnice są spore.
We wrześniu na zakupy w Biedronce wydaliśmy 110,49 zł, w Lidlu 112, 5 zł, a w Kauflandzie 117,31 zł. Po korekcie, czyli wybraniu najtańszych marek własnych zakupy w Kauflandzie robią się tańsze o prawie 11 zł. To, co jest w koszyku Handel-netu, można tam nabyć już za 106,36 zł, o ponad 4 zł taniej niż w Biedronce i o ponad 6 zł taniej niż w Lidlu.
- Najbardziej zabolała nas mąka Szymanowska to znana marka, musi odpowiednio kosztować, ponad 2 zł. Ale my też mamy mąkę w cenie poniżej 1 zł za kilogram, jak w dyskontach – powiedział nam przedstawiciel Kauflandu.
Podobnie jest z innymi artykułami. Jest makaron Lubella za 2,86 zł, ale jest też inny, za 1,69 zł. Na sok pomarańczowy Tymbark trzeba wydać 3,41 zł, ale nie markowy jest już za 1,56 zł. Kilkadziesiąt groszy można też zaoszczędzić na mleku, serku wiejskim czy płatkach kukurydzianych.
Biorąc pod uwagę to, że Kaufland jest nietypowym dyskontem, od następnego pomiaru cen będziemy wybierać w tej sieci do zestawienia najtańsze produkty marek własnych, podobne do tych z Lidla czy Biedronki. Inaczej Kaufland pasuje do grupy hipermarketów, w której we wrześniu też byłby jednym z tańszych sklepów. Ale nie najtańszym, z wynikiem ponad 117 zł jest o około 3 zł droższy od Carrefoura.
Handel-Net.pl