Kiedy składki członkowskie są firmowym kosztem

Członkostwo w organizacjach zrzeszających przedsiębiorców wiąże się z obowiązkowymi składkami członkowskimi na rzecz tychże organizacji.

24.01.2011 | aktual.: 24.01.2011 16:53

Ponieważ przynależność do nich jest dobrowolna, wydatki na składki mogą zostać zaliczone w koszty uzyskania przychodu tylko w części.

Ustawodawca pozwolił na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu tylko tych składek, które nie przekraczają 0,15 proc. kwoty wynagrodzeń wypłaconych w poprzednim roku podatkowym, stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Jak liczyć określony powyżej limit? Wynagrodzenia brutto pracowników wyniosły w 2009 r. łącznie 84 tys. zł, z czego 4 tys. zł to kwota, która nie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne. Zatem podstawą wymiaru tychże składek było w ubiegłym roku 80 tys. złotych. Oznacza to, że przedsiębiorca może zaliczyć w koszty maksymalnie 120 zł (80 tys. x 0,15% = 120).

Wyjątkiem są składki na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, płacone przez osoby fizyczne prowadzące działalność w dziedzinie turystyki, wypoczynku, sportu i rekreacji – można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu bez limitu.

Należy także dodać, że składki osób prawnych na rzecz związków rewizyjnych i Krajowej Rady Spółdzielczej podlegają innemu niż wspomnianemu wyżej limitowi – nie wynika on z ustawy o PIT i CIT, tylko z rozporządzenia Ministra Finansów.

Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.)
- ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176, z późn. zm.)

Bożena Gadomska, księgowa Tax Care

Źródło artykułu:Tax Care
składkiporadnikfirma
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)