Kolejny skutek brexitu. Brytyjscy kierowcy mogą szaleć na unijnych drogach

W umowie brexitowej nie ustalono, w jaki sposób zbierać i przetwarzać informacje o brytyjskich kierowcach, którzy łamią przepisy na drogach w krajach UE. Do czasu zawarcia dodatkowych porozumień piraci są więc bezkarni. Problem szczególnie dotkliwy jest we Francji.

Do czasu zawarcia dodatkowych umów międzynarodowych brytyjscy kierowcy nie muszą się bać fotoradarów
Do czasu zawarcia dodatkowych umów międzynarodowych brytyjscy kierowcy nie muszą się bać fotoradarów
Źródło zdjęć: © Flickr
Martyna Kośka

13.01.2021 | aktual.: 03.03.2022 05:46

Od oficjalnego wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej minęły dopiero dwa tygodnie, więc nie dziwi, że każdego dnia dowiadujemy się o nowych przykładach wpływu brexitu na codzienne życie. Kilka dni temu pisaliśmy o tym, że brytyjscy kierowcy muszą zapamiętać, że nie wolno im wwozić na teren Unii Europejskiej kanapek z wędliną czy serem – a to dlatego, że nowe regulacje zabraniają wwożenia produktów takich jak mięso, ser czy mleko bez odpowiedniej zgody. Holenderscy celnicy stanowczo egzekwują przepisy.

Z kolei francuskie instytucje dbające o bezpieczeństwo na drodze rozkładają ręce z bezsilności widząc, jak brytyjscy kierowcy śmiał poczynają sobie na francuskich drogach, za nic mając przepisy ograniczające prędkość. Jeżdżą szybko, bo wiedzą, że są bezkarni.

Jak informuje PAP, wyjście Wielkiej Brytanii z UE spowodowało zakończenie wymiany danych na podstawie numerów rejestracyjnych. Dopóki więc rząd Borisa Johnsona nie zawrze stosownych umów z państwami UE, nie będzie możliwości wysłania mandatu kierowcy "złapanemu" przez fotoradar.

Bezkarnością mogą się cieszyć nie tylko we Francji, lecz z racji bliskości geograficznej, to właśnie po tym kraju najczęściej jeżdżą brytyjscy kierowcy. Stąd to Francuzi alarmują o nowym, nie branym wcześniej pod uwagę problemie.

Obie strony wyrażają nadzieję na szybkie podpisanie nowego porozumienia. Ale - jak wskazuje największy francuski portal motoryzacyjny Caradisiac - "negocjacje mogą być równie długie, jak w sprawie brexitu".

Źródło artykułu:PAP
brexitkierowcyprzepisy drogowe
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (110)