Koniec z awizo w skrzynce? Od stycznia duża zmiana w odbieraniu listów

Od 1 stycznia 2025 r. będzie można otrzymywać i wysyłać pisma urzędowe poprzez tzw. e-Doręczenia. Wówczas wszystkie urzędowe dokumenty trafią na maila. Osoby, które chciałyby skorzystać z takiej opcji, powinny już dziś założyć skrzynkę do e-Doręczeń.

Listy polecone trafią na skrzynki mailowe
Listy polecone trafią na skrzynki mailowe
Źródło zdjęć: © AgencjaWyborcza.pl | Cezary Aszkiełowicz

21.11.2024 12:45

Jak podaje Ministerstwo Cyfryzacji, e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. System do ich przesyłania zostanie uruchomiony 1 stycznia 2025 r.  

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W pierwszym etapie opcja będzie dostępna dla większości urzędów, firm i zawodów zaufania publicznego. Docelowo adres do doręczeń elektronicznych i obowiązek prowadzenia korespondencji w ten sposób będą miały wszystkie podmioty publiczne (m.in. ZUS, NFZ, urzędy miast czy policja) oraz duża grupa podmiotów niepublicznych, do których możemy zaliczyć m.in. wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe, biura rachunkowe czy prywatne szkoły. 

Jak założyć skrzynkę do e-Doręczeń?

Wszystkie osoby, które chciałyby skorzystać z takiej opcji, powinny już dziś założyć skrzynkę do e-Doręczeń. Można to zrobić w kilku krokach, składając wniosek przez stronę mObywatel.gov.pl. 

Skrzynka będzie pełniła rolę wirtualnego adresu do doręczeń, dzięki któremu będzie można odbierać i wysyłać pisma urzędowe bez konieczności odwiedzania poczty. Co ważne, korzystanie z systemu będzie całkowicie bezpłatne. Dzięki powiadomieniom użytkownicy będą mogli na bieżąco śledzić status swojej korespondencji.

Jak stwierdził resort cyfryzacji, największą zaletą e-Doręczęń jest oszczędność czasu. "Nie ma potrzeby odbierania awiza i stania w kolejkach na poczcie, ponieważ listy z urzędu przychodzą bezpośrednio na elektroniczną skrzynkę. Można je przeczytać i odpowiedzieć na nie o dogodnej porze i w dowolnym miejscu. Wystarczy do tego komputer, tablet lub telefon z Internetem" – podano.

Krok w cyfryzacji administracji państwowej

Dariusz Standerski, sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, ocenia, że wprowadzenie tej usługi wprowadzenie w Polsce systemu e-Doręczeń jest ważnym krokiem w cyfryzacji administracji państwowej.

"W ten sposób przechodzimy na nowoczesną komunikację, dzięki której obywatele, firmy, jak i instytucje publiczne zaoszczędzą czas i pieniądze. Załatwianie spraw urzędowych online staje się codziennością, dlatego e-Doręczenia jako elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru stanowią kolejny element cyfrowej układanki" - przekazał.

Źródło artykułu:WP Finanse
awizoprzesyłkie-doręczenia
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)