Koniunktura gospodarcza wciąż się poprawia

Z badań Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że koniunktura w naszej gospodarce nadal się poprawia.

Koniunktura gospodarcza wciąż się poprawia
Źródło zdjęć: © Gold Finance

Przedsiębiorcy coraz bardziej optymistycznie oceniają sytuację i perspektywy rozwoju. Potwierdzają to analizy prowadzone przez Narodowy Bank Polski.

Wyliczany przez Główny Urząd Statystyczny wskaźnik koniunktury w przemyśle wzrósł z 7 punktów w marcu do 10 punktów w kwietniu, osiągając poziom najwyższy od września 2008 r. Jego wartość rośnie od września ubiegłego roku. Poprawę zasygnalizowała co czwarta ankietowana przez GUS firma, zaś pogorszenie dostrzegło jedynie 15 proc. przedsiębiorstw. Dobre nastroje to zasługa zwiększającego się portfela zamówień i wzrostu produkcji. Perspektywy na przyszłość są również optymistyczne. Nadal maleją trudności w regulowaniu przez firmy bieżących zobowiązań finansowych, choć poziom należności firm wciąż rośnie.

Ciągle utrzymują się duże zapasy wyrobów w magazynach. Przedsiębiorcy oceniają, że skala redukcji zatrudnienia będzie mniejsza niż w marcu. Poziom optymizmu wciąż jest dość zróżnicowany w zależności od wielkości firm. W najlepszych nastrojach są przedstawiciele największych przedsiębiorstw, nieźle jest też w firmach średniej wielkości. Małe firmy wciąż oceniają koniunkturę negatywnie, choć nieco lepiej niż w marcu.

Systematycznie poprawia się też sytuacja w budownictwie. Wskaźnik koniunktury w tym dziale gospodarki zwiększył się z minus 6 punktów w marcu do plus 2 punktów w kwietniu. Wyszedł on na plus po raz pierwszy od listopada 2008 r. Z 3 do 6 punktów zwiększył się w kwietniu wskaźnik koniunktury w handlu. Jeszcze w lutym sięgał zaledwie minus 3 punkty.

Z 30 do 33 punktów wzrósł wskaźnik koniunktury w firmach zajmujących się działalności finansową i ubezpieczeniową. Po niewielkim pogorszeniu w marcu, oceny koniunktury poprawiły się w grupie firm związanych z informacją i komunikacją. Wskaźnik zwiększył swoją wartość z 19 do 22 punktów. Z minus 1 do plus 4 punktów wzrósł wskaźnik koniunktury w gastronomii. Niezbyt dobrze wiedzie się przedsiębiorstwom transportowym i zajmującym się gospodarką magazynową. Tu wskaźnik koniunktury zwiększył się z minus 7 do minus 1 punktu. Wciąż nieznacznie przeważa jednak liczba firm obawiających się pogorszenia sytuacji w najbliższej przyszłości.

Poprawę bieżącej sytuacji przedsiębiorstw sygnalizują też badania prowadzone przez Narodowy Bank Polski. Przedsiębiorcy wykazują większy optymizm w prognozach na najbliższą przyszłość. Wzrósł udział firm, które deklarują, że trudności związane z kryzysem mają już za sobą, choć wciąż jeszcze pogorszenie sytuacji odczuwają przedstawiciele branż budowlanej i transportowej. W pierwszych trzech miesiącach br. dostrzegalna była niewielka poprawa popytu, zaś prognozy w tym zakresie są zdecydowanie bardziej optymistyczne. Dobre są perspektywy dla eksportu. Mimo umocnienia naszej waluty, eksporterzy oceniają, że rentowność tego typu działalności pozostaje na dość wysokim poziomie. Poprawiają się też perspektywy rynku pracy. Negatywne tendencje coraz wyraźniej wyhamowują. Coraz więcej firm planuje zwiększenie zatrudnienia w najbliższych miesiącach. Maleje zaś udział przedsiębiorstw przewidujących redukcje etatów. Można też liczyć na niewielki wzrost płac. Firmy potwierdzają osłabienie tempa wzrostu cen wyrobów.

Roman Przasnyski
Główny Analityk Gold Finance

| Powyższy tekst jest wyrazem osobistych opinii i poglądów autora i nie powinien być traktowany jako rekomendacja do podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z opisywaną tematyką. Jakiekolwiek decyzje podjęte na podstawie powyższego tekstu podejmowane są na własną odpowiedzialność. |
| --- |

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.