Konsorcjum Polimeksu-Mostostalu złożyło najtańszą ofertę na A4 Szarów - Brzesko
27.10. Warszawa (PAP) - Konsorcjum, któremu przewodzi Polimex - Mostostal złożyło najtańszą ofertę na budowę 23 kilometrowego odcinka autostrady A4 z Szarowa do Brzeska w...
27.10.2009 | aktual.: 27.10.2009 14:15
27.10. Warszawa (PAP) - Konsorcjum, któremu przewodzi Polimex - Mostostal złożyło najtańszą ofertę na budowę 23 kilometrowego odcinka autostrady A4 z Szarowa do Brzeska w Małopolsce, której wartość opiewa na blisko 780 mln zł - poinformowała we wtorek rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Magdalena Chacaga.
W sumie oferty złożyło siedem firm i konsorcjów, Najniższa zaproponowana przez Polimex - Mostostal cena - blisko 780 mln zł brutto - jest o połowę niższa niż założono w kosztorysie inwestorskim, który opiewał na prawie 1,6 mld zł.
W skład konsorcjum, poza Polimeksem, wchodzą też spółki słowackie i czeskie Doprastav AS oraz Metrostav AS.
Kolejną pod względem ceny ofertą na ten odcinek autostrady, jest złożona przez hiszpańską firmy Dragados S.A. Opiewa ona na 815 mln zł. Najdroższa propozycja wynosi 995 mln zł.
Budowa odcinka autostrady A4 będzie dofinansowana w znacznej części z unijnego Funduszu Spójności.
Według Chacagi wybór najkorzystniejszej oferty powinien zostać dokonany za kilka tygodni. Jeśli nie będzie protestów ze strony oferentów, to jeszcze w tym roku będzie można podpisać umowę z wykonawcą.
Zdaniem inwestorów w czasach kryzysu firmy budowlane ostro walczą o duże kontrakty infrastrukturalne, aby wykorzystać swoje moce wykonawcze. Stąd w przetargach pojawia się wielu konkurentów, którzy proponują ceny znacznie niższe od założonych w kosztorysach inwestorskich.
Konsorcjum złożone z Polimexu-Mostostalu S.A. oraz Doprastav AS, które zaproponowało najniższą cenę, buduje obecnie pierwszy odcinek drogi ekspresowej S7 na terenie Krakowa. Inwestycja ma się zakończyć na wiosnę przyszłego roku, wykonawca będzie więc dysponował na miejscu znacznymi mocami wykonawczymi.
Odcinek autostrady A4 pomiędzy węzłem Szarów a węzłem Krzyż koło Tarnowa o łącznej długości 56,9 km podzielono na trzy krótsze odcinki: Szarów - Brzesko (23,1 km) Brzesko - Wierzchosławice (20,8 km) Wierzchosławice - Krzyż (12,93 km). Dla każdego z nich ogłoszono odrębny przetarg, by umożliwić wzięcie udziału w postępowaniu także mniejszym firmom.
Otwarcie ofert na kolejne odcinki: Brzesko - Wierzchosławice oraz Wierzchosławice - Krzyż odbędzie się w środę i czwartek.
GDDKiA szacuje, że jeśli cała procedura przebiegnie bez zakłóceń, to budowa autostrady mogłaby się rozpocząć jeszcze w tym roku. A4 do Tarnowa ma być gotowa na przełomie 2011 i 2012 roku.
Nowy odcinek autostrady projektowany jest jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z dwóch jezdni autostrady będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). Ponadto przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni. Na trasie autostrady powstaną cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż. Zbudowanych zostanie sześć Miejsc Obsługi Podróżnych.
Tymczasem GDDKiA na najbliższy czwartek zapowiedziała oficjalne otwarcie pierwszego 20-kilometrowego odcinka autostrady A4 Kraków-Tarnów pomiędzy Krakowem a Szarowem. Zdaniem Chacagi dzięki temu kierowcy będą mogli skorzystać z nowej trasy podczas szczytu komunikacyjnego związanego ze świętem Wszystkich Świętych.
Autostrada z Krakowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej. (PAP)
rgr/ pif/ gor/