Konsumenci są ostrożni w podejmowaniu nowych zobowiązań finansowych - raport PwC
16.12. Warszawa (PAP) - Barometr Nastrojów Klienta PwC wskazuje na znaczną ostrożność w podejmowaniu nowych zobowiązań finansowych przez konsumentów. Autorzy raportu uważają, że w...
16.12.2010 | aktual.: 16.12.2010 11:23
16.12. Warszawa (PAP) - Barometr Nastrojów Klienta PwC wskazuje na znaczną ostrożność w podejmowaniu nowych zobowiązań finansowych przez konsumentów. Autorzy raportu uważają, że w kolejnych latach można spodziewać się wolniejszego rozwoju rynku consumer finance, niż miało to miejsce w okresie przedkryzysowym.
"Wartość barometru nastrojów Klienta w roku 2010 jest bliska zeru, co należy odczytywać, jako wyraz trudności konsumentów w ocenie przyszłej sytuacji na rynku consumer finance lub przekonanie, iż koniunktura kształtować się będzie analogicznie do sytuacji obecnej" - powiedział Łukasz Bystrzyński, partner, lider zespołu ds. sektora finansowego w PwC.
"Prawie 80 proc. ankietowanych twierdzi, że nie obawia się wystąpienia w przyszłości problemów ze spłatą aktualnie posiadanych kredytów konsumpcyjnych. Mimo tego, prawie połowa respondentów zdecydowanie nie planuje zaciągania nowych zobowiązań, a kolejne 30 proc. raczej nie zamierza zwiększać swojego zadłużenia. Jedynie co piąty ankietowany planuje w ciągu najbliższego roku zaciągać nowe pożyczki" - napisano w komentarzu do najnowszego raportu firmy konsultingowej PwC, pt. Czekając na impuls.
Zdaniem autorów raportu Polska przekroczyła średnia unijną relacji kredytów konsumpcyjnych do PKB, co pozwala spodziewać się niższej dynamiki wzrostu rynku consumer finance.
Z raportu wynika, że 60 proc. kredytobiorców bez problemu reguluje swoje zobowiązania, a jedynie 5 proc. ma duże trudności z zabezpieczeniem środków na spłatę rat. Grupa ok. 10-15 proc. ankietowanych ma pewne problemy lub obawia się, że wkrótce mogą się one pojawić.
Wśród osób liczących się z możliwością zaciągnięcia kredytu, najczęściej rozważaną opcją są zakupy na raty (77 proc.), bankowy kredyt gotówkowy (59 proc.), kredyt na karcie kredytowej (45 proc.), kredyt odnawialny (44 proc.), kredyt hipoteczny (37 proc.) i debet na koncie (34 proc.).
"Wzrasta wartość przeterminowanego zadłużenia i obserwowane jest pogorszenie jakości portfeli kredytów konsumpcyjnych, co z kolei obciąża wyniki finansowe banków. Jednocześnie statystyka nie odzwierciedla nastroju klientów, którzy co do zasady nie dostrzegają zagrożenia terminowej obsługi swoich zobowiązań" - napisano w komentarzu.
Analitycy zwracają przy tym uwagę na niski poziom wiedzy konsumentów na temat rynku consumer finance.
Barometr przyjmuje wartości z przedziału od -1 do 1. Wartość barometru wynosząca -1 jest wyrazem skrajnie negatywnych oczekiwań dotyczących rozwoju przyszłej sytuacji rynkowej. Oznacza ona niską skłonność klientów do zaciągania nowych zobowiązań, oczekiwanie dalszego pogorszenia sytuacji gospodarczej oraz wzrostu ograniczeń w dostępie do finansowania, jednocześnie świadczy o rosnących problemach kredytobiorców ze spłatą kredytów.
Wartość barometru równa zero jest wyrazem trudności w ocenie przyszłej sytuacji na rynku, jednocześnie może być interpretowana, jako wyraz poglądów, iż przyszła koniunktura rynku consumer finance będzie kształtować się analogicznie do sytuacji obecnej.
Wartość barometru wynosząca 1 świadczy o pozytywnym nastawieniu klientów do rozwoju przyszłej sytuacji rynkowej przejawiającej się we wzroście skłonności do zaciągania zobowiązań oraz oczekiwanym wzroście dostępności kredytów.
Badanie rynku consumer finance zostało przeprowadzone przez instytut badawczy Millward Brown SMG/KRC na zlecenie PwC. Badanie składało się z części jakościowej i ilościowej. Obie części badania zostały przeprowadzone w październiku 2010.
Badanie planuje się przeprowadzać co roku. (PAP)
mak/ gor/