Koronawirus a zakupy Polaków. Koniec robienia zapasów, czas na małe uzupełnienia
Do sklepów wciąż najchętniej ruszamy po żele antybakteryjne. W ciągu tygodnia wzrost wartości ich sprzedaży wyniósł aż 2 tys. proc. Popularnością cieszą się także spirytus i drożdże - wynika z danych Nielsena za ostatni tydzień marca.
07.04.2020 | aktual.: 06.05.2022 00:05
W dniach 23-29 marca niesłabnącą popularnością cieszyły się żele antybakteryjne. Autorzy analizy oszacowali wzrost wartości ich sprzedaży na 2 tys. (sic!) proc. Na WP Finanse informowaliśmy już jakiś czas temu, że jest to produkt deficytowy. Tłumaczyliśmy też, jak można zrobić go samemu.
Chętnie nabywaliśmy też m.in. spirytus (wzrost wartości sprzedaży o 687 proc.) oraz drożdże (wzrost o 467 proc.). To trzy produkty, które zanotowały największy wzrost w 13. tygodniu 2020 roku.
- Pozostajemy w domach, częściej gotujemy i pieczemy chleb, co potwierdza m.in. kilkusetprocentowy wzrost sprzedaży drożdży. Ponieważ nie wychodzimy, używamy mniej kosmetyków pielęgnacyjnych. Rośnie świadomość konieczności dbania o higienę i dezynfekcję potwierdzona utrzymującymi się wzrostami produktów antybakteryjnych - tłumaczy Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. współpracy z sieciami handlowymi Nielsen Connect w Polsce.
A które zaliczyły największy spadek, w porównaniu z tygodniem wcześniej? Na pierwszym miejscu są kosmetyki do twarzy, których sprzedaż wartości sprzedaży spadła o 61 proc. Drugie miejsce zajmują ex aequo woda oraz świeże ryby i owoce morza - po 24 proc. na minusie.
Jeżeli porównać wyniki 12. i 13. tygodnia, to wychodzi, że wartość sprzedaży całego koszyka wzrosła o 8 proc. na korzyść tego drugiego. Jeszcze lepiej wygląda sprzedaż online - tam wzrost wyniósł 23 proc.
Natomiast spadek wartości sprzedaży (8 proc. na minusie) analitycy odnotowali przy porównaniu wartości z końcówki marca 2020 roku, z analogicznym okresem rok wcześniej.
- Nielsen odnotował kolejny tydzień ze spadkiem wartości koszyka. Polacy korzystają z wcześniejszych zapasów, które uzupełniają dokupując przede wszystkim produkty świeże z krótkim terminem przydatności. Trend spadkowy mogą odwrócić nadchodzące święta - tłumaczy Ewa Rybołowicz z Nielsen Connect.
Dane sprzedażowe dotyczące wartości sprzedaży na podstawie Panelu Handlu Detalicznego Nielsen.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.
Obejrzyj i dowiedz się, jak chronić się przed koronawirusem