Kosmetyczna fuzja dekady
Szwedzki Cederroth, właściciel marki Soraya, przejął Dermikę, czołową markę
kosmetyków premium. To największa od dekady transakcja w polskiej branży
drogeryjnej.
07.10.2010 15:41
Grupa Soraya-Dermika znajdzie się w pierwszej trójce firm na rynku kosmetyków do twarzy.
- To dla nas szansa na umocnienie pozycji zarówno na polskim, jak i zagranicznym rynku. Dzięki połączeniu marek grupa Soraya-Dermika będzie mogła zostać niekwestionowanym liderem w pielęgnacji twarzy na rynku polskim - zapowiada na łamach "Rzeczpospolitej" Jarosław Cybulski, szef regionu Europy Środkowej szwedzkiej firmy Cederroth AB, która od dziesięciu lat jest właścicielem Sorai.
Cybulski przyznaje, że starania o przejęcie Dermiki trwały niemal od początku przejęcia przez Szwedów kontroli nad firmą z Radzymina. Prezes od dawna zabiegał o połączenie spółek, które mają wspólne początki. Łączy je osoba Jolanty Zwolińskiej, która w 1983 r. założyła Sorayę, ale 11 lat później odeszła z firmy, wprowadzając na rynek nową markę - Dermikę.
W środę, 6 pażdziernika przedstawiciele Sorai podpisali z Jolantą Zwolińską oraz pozostałymi wspólnikami Dermiki umowę kupna 100 procent udziałów firmy. Kwoty transakcji nie ujawniono. "Rz" zauważa, że z kilku wcześniejszych przejęć w branży kosmetycznej wynika, iż zwykle kwota transakcji to wartość rocznych przychodów powiększona o kapitały własne. W przypadku Dermiki, której roczne przychody wynoszą 35 mln zł, dałoby to wartość transakcji około 50 mln zł.
Kupno Dermiki przez Cederroth AB jest największą od dziesięciu lat transakcją na polskim rynku kosmetycznym. Wprawdzie dochodziło tu nieraz do przejęć (ostatnie to sprzedaż marki Kolastyna, którą latem br. kupiła za 9,5 mln zł grecka grupa Sarantis), ale zwykle dotyczyły one zagrożonych firm. Dermika do takich nie należy.
Według prognoz Sorai, która wkrótce zmieni nazwę na Cederroth Polska, przejęcie Dermiki zwiększy w przyszłym roku jej obroty do 163 mln zł. Grupa Soraya-Dermika będzie miała 10,6 proc. udziału w wartym ponad miliard złotych rynku pielęgnacji twarzy, co da jej pozycję lidera wśród krajowych marek i trzecie miejsce w branży. Jak podkreśla prezes Cybulski, Dermika - czołowa krajowa marka ekskluzywnych kosmetyków - dobrze uzupełni ofertę firmy Cederroth Polska, która dotychczas koncentrowała się na masowym rynku. Trzeba podkreślić, że z powodzeniem - według Rankingu Najcenniejszych Polskich Marek "Rz" wartość marki Soraya wzrosła w 2009 r. o jedną piątą, do 37,7 mln zł Dermika nie weszła do zestawienia.
Po ostatnich zamianach właścicielskich na globalnym rynku kosmetycznym Soraya i Dermika są teraz pośrednio własnością koncernu Unilever. 28 września Holendersko-brytyjski gigant kupił amerykańską firmę kosmetyczną Alberto Culver, która w swoim portfolio miała m.in. szwedzkiego Cederrotha.
MJ